• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

747 Advanced ....

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Boeing er i disse dager iferd med aa bestemme seg for om de skal satse paa 747 Advanced ..
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002161936_boeing27.html

747 kom i 1969.

Kan vi ikke la dette gamle skrotet dø en stille død og fly noe moderne, sexy og europeisk
:thumbup :hi2 :up:

Dæven døtte - frisk kommentar fra KOG - må si meg enig. Når ingen vil kjøpe skrapmetall fra Seattle, så .... :biggrin

Originally posted by LN-KGL
Dæven døtte - frisk kommentar fra KOG - må si meg enig. Når ingen vil kjøpe skapmetall fra Seattle, så .... :biggrin
Vi er jo europeere er vi ikke?
:biggrin

Jøsses dette var en komentar jeg likte KOG :)....

Er noe enig, Boeing burde kanskje gi slipp på 747 nå ja !!

Enig i at 747´ern bør få dø. Flyet er pent det, men teknikken stammer fra 60 tallet. 747 Advanced får meg til å tenke på 737-205 Advanced.... Den var vel ikke særlig "Advanced" ? Sterkere motorer hadde den vel... :devot:

Forsåvidt enig med talerne over...se litt inn i fremtiden; med ytterligere utvikling av p2p-trafikk, vil det da være et stort behov for en 747ADV? Airbus har jo sin A380 som helt klart vil ta en del av markedet for 747, selv om den er vesentlig større.

Nostrablubird spår at 747 vil bli program nummer 4 i rekken som legges ned av Boeing, etter 757, 717 og 767. :smokin

Ganske trist syntes jeg, men jeg er totlat 100 % enig, A380 er og forblir framtiden,,,, Grunnen til at fly-folk sier at A380 ikke kan konkurere med 747 er bare for at de er så glad i den,,,,

747 er kanskje bedre på cargo men det er alt , alt annet i A380 er jo mere moderne...+++ Mange har karakterisert A380 som ett vannhode, da vil jeg bare si at 747 ser ut som har pukkelrygg.........:wow: :spin: ;)

747eren har utvilsomt mange gode sider og er et av verdens raskeste jetfly. Jeg tror denne i en moderne Advanced utgave med 7E7 teknologi vil kunne ha mange år forran seg. Da 744 ble tok av i 1989 var det vel få som så for seg at det skulle bli modellen som skulle selge mest...

En 747 Advanced vil vaere minst like 'moderne' som en A380 eller A350 for den del .. hvordan maaler man dessuten egentlig moderne? :sarc

Som det staar i artikkelen er det flere kunder som etterlyser modellen som er klare til aa bestille. Mye av aarsaken til at det er to-tre aar siden siste bestilling er nettop det at man venter paa aa se hva Boeing kommer med.

Ingen grunn til aa avskrive den gamle damen riktig ennaa! :up:

Og A380 europeeisk? Rundt 40% av komponentene kommer her bortefra ......

Men drit i den dere Europa vs Usa dritten,, USA vinner uansett:spin: når begynte man å måle moderne??? Er vel ikke noe å diskutere egentlig , at A380 er moderne og mere smooth;)

Eyyy .... det var ikke jeg som begynte ... debatten er dessuten poengloes ... Begge typer er 'State of the art', Airbus faar komponenter fra USA og Boeing faar komponenter fra Europa ...

Debatten er bare et produkt av europeisk/amerikansk nasjonalisme (stryk det som ikke passer)

Europa er ikke en nasjon;) noe jeg regner med at du viste jeg kom til å si.......men jeg sa det jeg litt off topic men jeg har inntrykk av at Europa nermer seg USA på mange måter Europas forente stater er ikke langt rundt hjørnet;)

Originally posted by LN-MOW
...
Og A380 europeeisk? Rundt 40% av komponentene kommer her bortefra ......

Og hva med de resterende 60%? De er vel i stor grad fransk?
Uff og huff. Flytyper med "A" forran gir meg asosiasjoner til Peugot og Renault.
Grrr.... ;)

Nei, jeg sverger til de som begynner med "B" eller "F".
Som f.eks:
Boeing
BMW
Fokker
;)

En 747ADV har jo vært luftet flere ganger de siste årene, og hver gang har den blitt utsatt på grunn av manglende interesse...har det nå brått blitt så mange som er keen på en ny-flikket versjon av 747'ern altså? At en ADV-versjon ikke har blitt lansert tidligere vitner om manglende interesse sånn jeg tolker det.

Tenk på alle flyselskapene som allerede flyr 744, det må da være mye bedre for dem å spe på med 744ADV eller gradvis fase ut de gamle, de blir det minimal omskolering av mekanikere og crew, samt at mange rutiner og deler går om hverandre.

At A380 er fransk er jo i seg selv et glimrende argument for å holde seg langt unna ruklet...:p

"Himmelen er et sted med britisk politi, franske kokker, tyske mekanikere, italienske elskere, og sveitsisk administrasjon. Helvete er et sted med britiske kokker, franske mekanikere, tysk politi, sveitsiske elskere og italiensk administrasjon."

Sier ingenting om amerikanere, dog...

å kalle 747ADV for umoderne og gammel er jo bare tull. Selv om de store linjene i eksteriøret er stort sett det samme som i 1969, er jo all teknologien, materialene, motorene, interiæret nyere når det kommer i luften enn A380! Når alt kommer til alt er det lite som skiller selves designet på en 707 fra 1956 og en A380 fra 2005. Mye taler for en oppdatert versjon av 747 - mange kunder bruker maskinen fra før, i motsetning til A380 trenger ingen flyplasser som i dag tar i mot 747 oppgraderes for å ta i mot 747ADV, og den er mindre enn A380. Det er definert kun 37 markeder som kan tåle A380, mens det er hundrevis av markeder som kan ta 747. Det koker jo også ned til hva vi tror på - HUB&SPOKE (A380) eller fragmentering/point-to-point (7E7, 747ADV)

En tanke som har slått meg er at Boeing delvis innrømmer at Airbus hadde rett og da delvis motsier seg selv.
Når jeg har lest artikler i amerikansk presse om emnet har Boeing vært kategoriske på at større passasjerfly enn 747-400 vil ikke vil være levedyktig. Når de nå vurderer å lansere en større utgave som vil tette litt av gapet til A380, synes jeg de delvis motsier seg selv.

Men prosjektet er spennende, og jeg tipper Boeing kommer til å ta igjen mye av det tapte til Airbus over de neste årene!

Back