The passenger version of the new 747-8 will have the lowest seat-mile cost of any large commercial jetliner, with 12 percent lower costs than its predecessor, the 747-400.
Å sammenligne med 744 er en ting, men å sammenligne med 77W er noe helt annet. Vel er 748I en god del større, men den kommer dårlig ut i mange sammenhenger, spesielt hvis man har muligheten til å fylle lasterommet med tung cargo.
-Begge tar ca 69t payload hvis de er lastet til MZW. Da kan 748I fly ca 11 480km, mens 77W må gi seg på 10 550km.
-Dersom begge skal fly de 69t så langt de kan, så vil 748I bruke 151t fuel, mens 77W klarer seg med 114t fuel.
-Hvis begge skulle flydd med max (69t for begge) last 10 500km, så kan man anta at 748I vil bruke 25t mer, dvs 22%.
I følge Boeing så skal 748I ha 28% flere seter enn 77W.
Likevel tror jeg at de fleste selskap vil velge 77W, siden den tar mer cargo pr tonn brukt drivstoff.
748I har sin nisje på ruter der 77W er payload-restricted (dvs svært lange), ruter der det er behov for mange seter OG mye cargo-kapasitet (388 tar lite cargo dersom den er full av passasjerer).
Hvor mange operatører har egentlig dette behovet og hvor mange ruter gjelder det for?
Det er lange ruter, lenger enn de fleste Europa-Asia. Nord-Amerika-Asia er mer aktuell, og kanskje det er et fly som passer United bra?
SFO/LAX-SYD, ORD-HKG, SFO/LAX-HKG, SFO/LAX-BKK, IAD/EWR-PVG, IAD/EWR-PEK, IAD/EWR-HKG