747-8i, en flopp?

Robin882

ScanFlyer Gold
Det er vell 5-6 år siden Boeing annonserte at det ville komme en 747-8 intercontinental, og etter disse årene er det kun bestilt 33 stk (iflg Wiki)? Er ikke dette litt liten etterspørsel etter flytypen?
Tror dere 748i blir en flopp? Virker som flyseleskapene heller vil ha A380.
 
Last edited:
Jeg tror ikke det...... den første kommer til Lufthansa i løpet av året. Men den har vel ikke solgt så mye enda.
 
Er mange 747-400 som om ikke lenge blir gamle og alle de kan ikke erstattes med A380. Er produsert 528 stk av denne + alle F varianter så markedet er der.
 
-8I er en flopp i det produksjon legges ned, og man har tjent mindre på salg enn mer-utviklingskostnadene fra 8F til 8I beløp seg til.
8I blir nok ingen stor suksess, men det kommer vel til å tikke inn flere ordrer etter hvert. Høyere oljepris favoriserer dog 77W og 388.
 
747 selger tradisjonelt jevnt og sakte. Undervuder ikke den gamle damen - det kommer ordrer sigende etterhvert.
 
Vil vel anta at det kommer flere ordre på denne flotte maskinen etterhvert som lufthansa tar den i bruk. Hvertfall hvis den har lavere driftskostnader enn boeing regnet med?
 
Vil vel anta at det kommer flere ordre på denne flotte maskinen etterhvert som lufthansa tar den i bruk. Hvertfall hvis den har lavere driftskostnader enn boeing regnet med?

The passenger version of the new 747-8 will have the lowest seat-mile cost of any large commercial jetliner, with 12 percent lower costs than its predecessor, the 747-400. The airplane provides 16 percent better fuel economy, 16 percent less carbon emissions per passenger and generates a 30 percent smaller noise footprint than the 747-400.

http://www.boarding.no/art.asp?id=45741
 
The passenger version of the new 747-8 will have the lowest seat-mile cost of any large commercial jetliner, with 12 percent lower costs than its predecessor, the 747-400.
Å sammenligne med 744 er en ting, men å sammenligne med 77W er noe helt annet. Vel er 748I en god del større, men den kommer dårlig ut i mange sammenhenger, spesielt hvis man har muligheten til å fylle lasterommet med tung cargo.
-Begge tar ca 69t payload hvis de er lastet til MZW. Da kan 748I fly ca 11 480km, mens 77W må gi seg på 10 550km.
-Dersom begge skal fly de 69t så langt de kan, så vil 748I bruke 151t fuel, mens 77W klarer seg med 114t fuel.
-Hvis begge skulle flydd med max (69t for begge) last 10 500km, så kan man anta at 748I vil bruke 25t mer, dvs 22%.

I følge Boeing så skal 748I ha 28% flere seter enn 77W.

Likevel tror jeg at de fleste selskap vil velge 77W, siden den tar mer cargo pr tonn brukt drivstoff.
748I har sin nisje på ruter der 77W er payload-restricted (dvs svært lange), ruter der det er behov for mange seter OG mye cargo-kapasitet (388 tar lite cargo dersom den er full av passasjerer).

Hvor mange operatører har egentlig dette behovet og hvor mange ruter gjelder det for?
Det er lange ruter, lenger enn de fleste Europa-Asia. Nord-Amerika-Asia er mer aktuell, og kanskje det er et fly som passer United bra?
SFO/LAX-SYD, ORD-HKG, SFO/LAX-HKG, SFO/LAX-BKK, IAD/EWR-PVG, IAD/EWR-PEK, IAD/EWR-HKG
 
Likevel tror jeg at de fleste selskap vil velge 77W, siden den tar mer cargo pr tonn brukt drivstoff.
748I har sin nisje på ruter der 77W er payload-restricted (dvs svært lange), ruter der det er behov for mange seter OG mye cargo-kapasitet (388 tar lite cargo dersom den er full av passasjerer).

Hvor mange operatører har egentlig dette behovet og hvor mange ruter gjelder det for?
Det er lange ruter, lenger enn de fleste Europa-Asia. Nord-Amerika-Asia er mer aktuell, og kanskje det er et fly som passer United bra?
SFO/LAX-SYD, ORD-HKG, SFO/LAX-HKG, SFO/LAX-BKK, IAD/EWR-PVG, IAD/EWR-PEK, IAD/EWR-HKG

Er det noe forskjell på ETOPS ifht. Stillehavsrutene her som favoriserer 747-8i?
 
Nei, dagens ETOPS gir minimalt med restriksjoner, men det er kanskje noen operatører som ikke kan ta full nytte av ETOPS fra første dag?
Grunnen til at jeg nevner disse stillehavsrutene er distansen, og svært få fly klarer de nevnte rutene med max payload i begge retninger.
 
Back
Top