• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

737NG og "Dump" funksjonen....

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Go' søndag godtfolk!

Jeg vet en kan få 737NG med "DUMP" funksjon, som kort fortalt vel tillater at en kan "booste" opp motoreffekten noen hakk om man står på en kort rullebane en varm sommerdag og trenger litt ekstra effekt...Jeg har skjønt det slik at dette programmeres via FMC computeren.

Men, er dette noe som er standard på NG'en? Er det noe en må bestille ekstra? Og OM denne muligheten benyttes en dag, så krever det vel kanskje litt ekstra av vedlikehold etterpå etc?

Til de av dere som HAR kjennskap til dette, kan noen forklare litt mere inngående om DUMP funksjonen, og om ALLE 737NG'er har denne muligheten?

:nor
 
"BUMP" kalles det. Man velger å opperere motoren i en fixed setting der man ikke tar ut full effekt rett og slett fordi man ikke trenger full motorkraft til den operasjonen som man driver. Jeg vet tidligere så sparte man penger på dette i forhold til startavgift og underveisavgift. Motoren kan f.eks gi 26k, mens man velger å operere den i 24k.

Bump funksjonen gir en mulighet til at man kan gå opp til 26k ved ett tastetrykk om man skulle trenge det.

Veldig kort fortalt....
 
Denne funksjonen omtales som "bump-up". Når det gjelder thrust rating så får du det du er villig til å betale for. På B738 er 26K veldig vanlig, men noen som opererer f.eks. korte baner i middelhavet midt på sommeren har kjøpt 27K, dette koster betraktelig mer.

Når det gjelder "bump-up" er dette f.eks. en B738 som defaulter til 26K, men man kan velge 27K på et begrenset antall takeoffs hvis man behøver dette. Dette er nok en billigere utgave enn en som er rated standard 27K, altså et kompromiss mellom 26 og 27 som jeg er nokså sikker plasserer seg mellom disse i pris.

Oppsummert er thrust rating en option som man må spesifisere og betale for når man får flymaskinen. Evt kan man betale Boeing i ettertid og forandre thrust ratingen.
 
Er det i realiteten en "chipping" eller er det hardware som oppdateres? Andre kompressorer eller vifter? Større dyser?

K
 
Du verden så mange kloke mennesker da :)

Takker......Grunnen til at jeg spør er at et par kjenninger i venstresetet hos DY fortalte meg at de skulle få denne funksjonen s på deres nye 737-800'er, men om det var på noen maskiner eller alle har jeg ingen anelse om....
 
Back
Top