737 og IC-ops

Og her er for Boeing 737-700

L O A D S H E E T CHECKED APPROVED DATE TIME
ALL WEIGHTS IN KILOGRAMS 22NOV09 1514
......... ..........

FROM/TO FLIGHT A/C REG A/C TYPE CONFIG
ENGM/KJFK DYXXX N16703 B737-700/CFM56-7B22 Y148

WEIGHT DISTRIBUTION
LOAD IN COMPARTMENTS 0

PASSENGER/CABIN BAG 0 AD/0 C/0 I/0 TTL 0+0

TOTAL PAYLOAD 0 LAST MINUTE CHANGES
DRY OPERATING WEIGHT 37648 DEST SPEC CL/CPT +/- WEIGHT
ZERO FUEL WEIGHT ACTUAL 37648 MAX 54658
TAKE OFF FUEL 20820
TAKE OFF WEIGHT ACTUAL 58468 MAX 69626 L
TRIP FUEL 18820
LANDING WEIGHT ACTUAL 39648 MAX 58481
TAXI OUT FUEL 0
Hvordan vil tallene se ut på en 737-700ER??
Ser på hjemmesiden til Boeing at MTOW er økt med ca 7,5 tonn, og at max fuel er økt med opp til 14500 liter ved bruk av Aux tanker.
Er det mulig å kjøre denne ruten med akseptabel nyttelast? 126 passasjerer f.eks.??

ta en Boeing 737-800 for eksempel.

Med fulle tanker og nulPAX/BAG/CARGO gir det dette oppsettet i loadseet

L O A D S H E E T CHECKED APPROVED DATE TIME
ALL WEIGHTS IN KILOGRAMS 22NOV09 1510
......... ..........

FROM/TO FLIGHT A/C REG A/C TYPE CONFIG
ENGM/KJFK DYXXX LN-NOL B737-800/CFM56-7B26 Y175

WEIGHT DISTRIBUTION
LOAD IN COMPARTMENTS 0

PASSENGER/CABIN BAG 0 AD/0 C/0 I/0 TTL 0+0

TOTAL PAYLOAD 0 LAST MINUTE CHANGES
DRY OPERATING WEIGHT 42991 DEST SPEC CL/CPT +/- WEIGHT
ZERO FUEL WEIGHT ACTUAL 42991 MAX 61689
TAKE OFF FUEL 20820
TAKE OFF WEIGHT ACTUAL 63811 MAX 78471 L
TRIP FUEL 18720
LANDING WEIGHT ACTUAL 45091 MAX 66361
TAXI OUT FUEL 0

UNDERLOAD BEFORE L.M.C. 14660 LIMITED BY TOW LMC TOTAL + / -

BALANCING/TRIM CONDITIONS
MACZFW 24.69%
MACTOW 23.96% STAB TRIM: +5.5
MACLDW 25.65%

MAC LIMITS
ZFW FWD 9.54% AFT 28.13%
TOW FWD 9.21% AFT 30.79%
LDW FWD 9.36% AFT 28.40%

TRIM BY CABIN AREA
A0

CAPTAINS INFORMATION/NOTES
STD WEIGHTS USED ADULT/85 CHILD/35 INFANT/0
BLOCK FUEL/ 20820 ( 25783 LITER)
LANDG FUEL/ 2100 ( 2601 LITER)
TAXI TIME 0 MIN

CREATED WITH TOPCAT 2.60 (24OCT09)
AIRCRAFT FILE VERSION 1.08 (01SEP09)

END LOADSHEET DYXXX ENGM-KJFK

Nå har du feil DOW / maxvekter på loadsheet`en din (DY sine er høyere), men riktig som du skal frem til: Atlantiske flyvninger med DY 738 er helt utelukket...

Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Ok, jeg har barre sjekket Range på Boeings egene hjemmesider, uansett, vi legger den idene død.

Men da står man jo igjen med en mulig kort mellomlanding på Island, som en mulig nødløsning i 1 - 2 år i påvente av et stabilt marked og nye fly.

Vel, jeg er nok ikke enig der. Jeg har en følelse av at det vil bli for dyrt med tech-stop begge veier med 737 i forhold til inntjeningen man kan forvente med opp til 189 pax. Derfor er det bedre å ta steget helt ut, hente inn større fly og kjøre i gang. Det er på en måte lettere å kaste ut to leasede A332 enn å betale seg ut av en bestilling for x-antall 787'ere.

Nå skal det jo sies at Iceland Express prøver seg, men de vil også ha et grunnlag fra OSL til KEF, noe DY ikke vil ha (basert på en antagelse om at norske selskaper ikke har fifth freedom fra KEF, correct me if I'm wrong). Så de vil jo kunne fylle opp flyene sine med extra pax til KEF, og fylle på med folk fra KEF til US og tjene på det på den måten.

DY bør bruke 737'ene sine til det de passer best til, nemlig innenlands og europeiske utenlandsruter, og heller bruke andre fly til destinasjoner lenger unna. ;)

Ok, jeg gir meg, jeg er vist helt idiot på alt dette, haaa.
Uansett, lykke til Norwegian, fordelen er jo at de har utrolig mye vind i seilene., og kan sikkert få til det umulige.
De vet sikker alt om å ikke gå i de samme feilene som andre.

Mr. Grindstein da!

Det kan jeg ikke svare på desverre, da den programvaren jeg har ikke har støtte for 737-700ER

Dette kan du jo bedre enn de fleste her paa forumet og du husker den Tekniske traaden vi hadde;

http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/737sec3.pdf

Her finner du range performance charts for alle Boeing fly... og du maa vite OEW og PAX for aa regne ut max range. Som du nevner saa spiller medvind eller motvind en stor rolle i dette ogsaa... og hvor mye reserve du trenger.

Dag

Jo takk Dag. Jeg husker den, og den er jeg ikke ferdig med enda. Driver å lager oppdaterte tabeller der diverse vekter blir brukt som eksmpel på range.

Men igår da denne tråden var på sitt varmeste tenkte jeg rett å slett ikke på den tråden, eller den siden du linker til.

Lover bot å bedring til neste gang ;-)

En skikkelig livlig diskusjon omkring et ikke-tema.
Dere kan regne så mye dere orker , men det ble altså veldig tidlig i tråden slått fast at å fly 737 kommersielt over atlanteren er ikke mulig, med mindre du selger bare ca 60% av setene og er fornøyde med det. Det gikk sikkert i bra gamle dager, men hos en LCC som Norwegian ,så er ikke dette tall som vil bringe profitt inn i kassen.

Bestiller Norwegian 787 kan de også fra deg en ha reklame om disse med flash animasjon på nettsidene side, dette vil de vinne masse PR, og nye kunder, og i ca 2012 så er de i gang, UTEN MELLOMLANDING.

De må unngå mellomlandinger, rett og slett fordi nonstop er det største konkurransefortrinnet de har fremfor SK/KLM/AF/LH/BA/ju neim itt. Da må de bruke et fly som kan gjøre det. Hvis A332 er det som gir best balanse av ytelse, kapaistet og kostnader, gå for det. (Kunne 767 vært noe i denne sammenheng, mindre fly?).

Alternativt kunne de vente med hele satsingen til de kunne få 787, men da risikerer de at følelsesflyselskapet biter seg fast før dem, eller at SAS eller flere amerikanske eller asiatiske selskaper oppretter nonstopruter.

De må unngå mellomlandinger, rett og slett fordi nonstop er det største konkurransefortrinnet de har fremfor SK/KLM/AF/LH/BA/ju neim itt. Da må de bruke et fly som kan gjøre det. Hvis A332 er det som gir best balanse av ytelse, kapaistet og kostnader, gå for det. (Kunne 767 vært noe i denne sammenheng, mindre fly?).

Alternativt kunne de vente med hele satsingen til de kunne få 787, men da risikerer de at følelsesflyselskapet biter seg fast før dem, eller at SAS eller flere amerikanske eller asiatiske selskaper oppretter nonstopruter.

Mener de burde bestilt 787 nå, da kan de ha de som reklame på nettsidene sine, og varme opp kundene, så markede er spreng-klart da de starter opp i 2012.
Som en refererte til her, normale turister aner ikke hva slags fly de flyr, så i mellomtiden kunne de bruke noe rimlig materiell. Det hadde vært kult.

Mener de burde bestilt 787 nå, da kan de ha de som reklame på nettsidene sine, og varme opp kundene, så markede er spreng-klart da de starter opp i 2012.

Du får ikke tak i en 787 allerede i 2012. 787-produksjonen er utsolgt i mange år fremover

Det gjenstår vel strengt tatt å se om NOEN overhodet får tak i 787 innen 2012. :p

Ellers, er det noen som vet hvordan det går på 737 ruta til Norwegian på Dubai ?
De er vel ganske alene om dette konseptet.

For skeptikere til småfly på langtur, kan du foreksempel booke en tur med Qater Airways fra Stockholm til Goa i India med A319 / A321 ingen umulighet, men kanskje ikke optimalt.

Eller hva med S7 ( Siberia Airlines ) fra Frankfurt til Beijing med A320 ALL THE WAY!!!!!!

Last edited:
Etter aa ha krysset Stillehavet med 727-100 er jeg ingen skeptiker til narrow body "hele veien"....men vi hadde jo noen mellomlandinger da...en kan gjenta denne turen - i dag med 737...

Back