737 og IC-ops

Husk at Norwegian er den eneste som flyr lavpris til Dubai, ikke Ryanair, ikke Easyjet, så hvorfor ikke bli Pioner til USA.
Det er ikke lenger å fly til USA en til Dubai, og skulle de ha behov for mellomlanding, kan de lande på Island. Dubai ruten må vist også mellomlande i motvind.

Ellers har jo alle fly i alle tider måtte mellomlande på naboøya til Madeira før rullebaneforlengelsen der. Det var vist ingen som klaget.

Ja de gjør det, men dem selger kun 150 seter av 186 seter. De må altså avse 36 pax. Ikke noe drømmesituasjon for et selskap om man ikke kan selge alle seter pga vektbegrensinger eller range.

Man må også huske på at flygninger over atlantern utføres under andre regler en over land. Så vidt jeg vet er ikke etops påkrevd for å fly Oslo-Dubai. Norge USA er etops påkrevd for fly med to motorer.

Last edited:
Det er ikke lenger å fly til USA en til Dubai, og skulle de ha behov for mellomlanding, kan de lande på Island. Dubai ruten må vist også mellomlande i motvind.

OSL-JFK er 15% lenger enn OSL-DXB, i tillegg er det ofte mye sterkere vind over Atlanteren. Å basere en rute på "mulig mellomlanding" omtrent hver dag vil gi både dårlig økonomi og omtale.

Ok, men hva med mellomlanding på Island ?

Vil Island nekte Norge dette tro ?, mulig de gjør dette for å sikker egen flyselskap.

Husk at Norwegian er den eneste som flyr lavpris til Dubai, ikke Ryanair, ikke Easyjet, så hvorfor ikke bli Pioner til USA.

Ellers har jo alle fly i alle tider måtte mellomlande på naboøya til Madeira før rullebaneforlengelsen der. Det var vist ingen som klaget.
Det er betydelig lenger til EWR enn til DXB, og de er helt på grensen av nytteområdet til 738 til DXB slik de opererer i dag.

Tall fra Great Circle Mapper.
OSL (60°11'38"N 11°06'01"E) DXB (25°15'10"N 55°21'52"E) 118° (SE) 3194 mi
OSL (60°11'38"N 11°06'01"E) EWR (40°41'33"N 74°10'07"W) 289° (W) 3697 mi

Det er nok av selskaper som har prøvd lowcost til USA og feilet. FlyGlobespan og Zoom er de siste.

Det er ikke lenger å fly til USA en til Dubai,

OSL-JFK 5933 km
OSL-DXB 5140 km

Ok, men hva med mellomlanding på Island ?

Vil Island nekte Norge dette tro ?, mulig de gjør dette for å sikker egen flyselskap.

Hvorfor i alle dager skal man velge mellomlanding når konkurenten flyr direkte da ? , vil jo trolig føre til minst +1 time på reisetiden , skal man fly langt så må man ha riktig EQU.

Uansett så vil jeg gjerne tilbake til utgangspunktet, Norwegian ønsker å fly 787 til flere destinasjoner i hele verden, dette er Norwegians visjon,
så hvordan ville du ha realisert dette ?
Vil du sattes alt ( 200 millioner ) på å fly midlertidig A330-200 med risiko for å tippe hele prosjekt og i verste fall suge hele Norwegian med i dragsuget ?
Eller vil du gå litt forsiktig frem for gradvis og ekspandere, ved å forsiktig realisere forskjellige ruter, uten større økonomisk risiko ?

Bestiller Norwegian 787 kan de også fra deg en ha reklame om disse med flash animasjon på nettsidene side, dette vil de vinne masse PR, og nye kunder, og i ca 2012 så er de i gang, UTEN MELLOMLANDING.

Uansett så vil jeg gjerne tilbake til utgangspunktet, Norwegian ønsker å fly 787 til flere destinasjoner i hele verden, dette er Norwegians visjon, så hvordan ville du ha realisert dette ?
Vil du sattes alt ( 200 millioner ) på å fly midlertidig A330-200 med risiko for å tippe hele prosjekt og i verste fall suge hele Norwegian med i dragsuget ?
Eller vil du gå litt forsiktig frem for gradvis og ekspandere, ved å forsiktig realisere forskjellige ruter, uten større økonomisk risiko ?
Jeg ville gjort som Kjos har uttalt - kjørt dette i eget selskap og egen operasjon så det eventuelt ikke velter DY ;)

Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

MOW, dersom du kikker en side bak, sa ser du at Basejumper sitt spörsmal ble generell.

HMWK reiste dette spörsmal som du siterte. Men du kan umulig svare pa dette og forbinde dette med en sa omfattende og stötende argument mot basejumper!

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese denne artikkelen, så hadde du sett at det selges 162 seter på denne ruten med 737-800. Det vil si at 27 seter er blokket. Glasgow ligger også en del nærmere østkysten av Nord-Amerika enn det OSL gjør, noe som betyr at DY måtte ha blokket enda flere seter for å klare dette, spesielt hvis man skal lengre syd og vestover i USA (les: JFK, EWR eller PHL). Og da lønner det seg ikke. Ergo, ingen DY 737 over dammen unntatt leveringsflighter fra Seattle.

ta en Boeing 737-800 for eksempel.

Med fulle tanker og nulPAX/BAG/CARGO gir det dette oppsettet i loadseet

L O A D S H E E T CHECKED APPROVED DATE TIME
ALL WEIGHTS IN KILOGRAMS 22NOV09 1510
......... ..........

FROM/TO FLIGHT A/C REG A/C TYPE CONFIG
ENGM/KJFK DYXXX LN-NOL B737-800/CFM56-7B26 Y175

WEIGHT DISTRIBUTION
LOAD IN COMPARTMENTS 0

PASSENGER/CABIN BAG 0 AD/0 C/0 I/0 TTL 0+0

TOTAL PAYLOAD 0 LAST MINUTE CHANGES
DRY OPERATING WEIGHT 42991 DEST SPEC CL/CPT +/- WEIGHT
ZERO FUEL WEIGHT ACTUAL 42991 MAX 61689
TAKE OFF FUEL 20820
TAKE OFF WEIGHT ACTUAL 63811 MAX 78471 L
TRIP FUEL 18720
LANDING WEIGHT ACTUAL 45091 MAX 66361
TAXI OUT FUEL 0

UNDERLOAD BEFORE L.M.C. 14660 LIMITED BY TOW LMC TOTAL + / -

BALANCING/TRIM CONDITIONS
MACZFW 24.69%
MACTOW 23.96% STAB TRIM: +5.5
MACLDW 25.65%

MAC LIMITS
ZFW FWD 9.54% AFT 28.13%
TOW FWD 9.21% AFT 30.79%
LDW FWD 9.36% AFT 28.40%

TRIM BY CABIN AREA
A0

CAPTAINS INFORMATION/NOTES
STD WEIGHTS USED ADULT/85 CHILD/35 INFANT/0
BLOCK FUEL/ 20820 ( 25783 LITER)
LANDG FUEL/ 2100 ( 2601 LITER)
TAXI TIME 0 MIN

CREATED WITH TOPCAT 2.60 (24OCT09)
AIRCRAFT FILE VERSION 1.08 (01SEP09)

END LOADSHEET DYXXX ENGM-KJFK

Og her er for Boeing 737-700

L O A D S H E E T CHECKED APPROVED DATE TIME
ALL WEIGHTS IN KILOGRAMS 22NOV09 1514
......... ..........

FROM/TO FLIGHT A/C REG A/C TYPE CONFIG
ENGM/KJFK DYXXX N16703 B737-700/CFM56-7B22 Y148

WEIGHT DISTRIBUTION
LOAD IN COMPARTMENTS 0

PASSENGER/CABIN BAG 0 AD/0 C/0 I/0 TTL 0+0

TOTAL PAYLOAD 0 LAST MINUTE CHANGES
DRY OPERATING WEIGHT 37648 DEST SPEC CL/CPT +/- WEIGHT
ZERO FUEL WEIGHT ACTUAL 37648 MAX 54658
TAKE OFF FUEL 20820
TAKE OFF WEIGHT ACTUAL 58468 MAX 69626 L
TRIP FUEL 18820
LANDING WEIGHT ACTUAL 39648 MAX 58481
TAXI OUT FUEL 0

UNDERLOAD BEFORE L.M.C. 11158 LIMITED BY TOW LMC TOTAL + / -

BALANCING/TRIM CONDITIONS
MACZFW 26.06%
MACTOW 23.63% STAB TRIM: +6.3
MACLDW 26.71%

MAC LIMITS
ZFW FWD 17.54% AFT 27.59%
TOW FWD 13.49% AFT 35.47%
LDW FWD 17.15% AFT 30.15%

TRIM BY CABIN AREA
A0

CAPTAINS INFORMATION/NOTES
STD WEIGHTS USED ADULT/85 CHILD/35 INFANT/0
BLOCK FUEL/ 20820 ( 25783 LITER)
LANDG FUEL/ 2000 ( 2477 LITER)
TAXI TIME 0 MIN

CREATED WITH TOPCAT 2.60 (24OCT09)
AIRCRAFT FILE VERSION 1.00 (25AUG09)

END LOADSHEET DYXXX ENGM-KJFK

Som dere ser er det ikke akkurat mye fuel igjen, og det er ikke tatt høyde for vær å vind i disse eksemplene.

Om jeg skulla bruke estimatefungsjonen for fuel fikk jeg opp at kapasiteten var for liten på begge flyene. Har heller ikke estimert taxifuel inn i eksemplene.

Så jeg vil påstå at Norge-USA med B737 er galskap, med mindre man legger seg på nisje med det Privatair gjør med kun noen få busnisseter.

Last edited:
Uansett så vil jeg gjerne tilbake til utgangspunktet, Norwegian ønsker å fly 787 til flere destinasjoner i hele verden, dette er Norwegians visjon,
så hvordan ville du ha realisert dette ?

Spør du meg?

Vel - glem 787. Den er altfor dyr selv om den hadde vært leveranseklar.

Sats på brukte og rimeligere fly, slik de gjorde med 733-ene. Jo høyere kapitalkostnader, jo større risiko. Jeg ville også betenkt meg på i det hele tatt å gjøre det som Norwegian. Kollapser IC-satsingen, stiller man hele bolaget i fare. Man kan fint male opp kjerrene og selge setene som DY selv om de driftes av et annet selskap.

Jeg ser gjerne at Kjos lykkes - misforstå meg rett - men risikoen er skyhøy og historien er i mot ham.

Bestiller Norwegian 787 kan de også fra deg en ha reklame om disse med flash animasjon på nettsidene side, dette vil de vinne masse PR, og nye kunder, og i ca 2012 så er de i gang, UTEN MELLOMLANDING.

Så om jeg forstår deg rett er noe av det som avgjør DYs satsing blir suksess eller fiasko hvorvidt de raskt klarer å klaske opp flash-animasjoner på nettsidene sine?

Herre min skaper.

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese denne artikkelen, så hadde du sett at det selges 162 seter på denne ruten med 737-800. Det vil si at 27 seter er blokket. Glasgow ligger også en del nærmere østkysten av Nord-Amerika enn det OSL gjør, noe som betyr at DY måtte ha blokket enda flere seter for å klare dette, spesielt hvis man skal lengre syd og vestover i USA (les: JFK, EWR eller PHL). Og da lønner det seg ikke. Ergo, ingen DY 737 over dammen unntatt leveringsflighter fra Seattle.

Ok, jeg har barre sjekket Range på Boeings egene hjemmesider, uansett, vi legger den idene død.

Men da står man jo igjen med en mulig kort mellomlanding på Island, som en mulig nødløsning i 1 - 2 år i påvente av et stabilt marked og nye fly.

Så om jeg forstår deg rett er noe av det som avgjør DYs satsing blir suksess eller fiasko hvorvidt de raskt klarer å klaske opp flash-animasjoner på nettsidene sine?

Herre min skaper.

Svært mange flyselskaper reklamerer for sine kommende fly, lag tid i forveien, som Lufthansa foreksempel med A380, Dette er meget god PR for selskapene.

90% av DY sine pax har antakeligvis ikke peiling på fly, og bryr seg antageligvis mindre hva de flyr så lenge de får billige billetter. Kjos har klart å overbevise sine kunder om at han har nye og miljøvennlige fly, men det er trolig alt folk har fått med seg. 737, 787, MD80, MD90, A330 er for de aller fleste bare et kryptisk tall. Jeg kjenner også flere som ikke engang husker eller aner hvilke flyselskap de flyr med når de er på tur. De vet bare hvor de skal og hvor de har vært.

Back