65 min non-Schengen forbindelse i Frankfurt

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Hei,

har bare hatt forbindelse på FRA én gang før, da var det mellom to intra-Schengen flights med LH og det var en meget enkel sak.

Neste uke skal jeg reise OSL-FRA med SK4751 (ankomst 11:45) og FRA-PHL med US703 (avgang 12:50). Så vidt jeg kan se vil dette normalt bety en transfer fra terminal B til C. I løpet av denne turen må jeg antagelig ta ut nytt boardingkort, passere ut av Schengen og muligens gjennom en sikkerhetskontroll eller to. Er dette kurant å rekke på 65 minutter?

Oppdatering: Vandringen fra terminal B til C var fort gjort, ca. 5 min. Det tok lenger tid å bli busset inn fra flyet.

Ombordstigning på flyet til PHL var en langtekkelig affære - først passkontroll ut av Schengen (ca. 5 min., inkl kø), deretter ny security (ikke noe problem med væske i forseglet pose) og til slutt immigrasjons-intervju. Det tok nesten 20 min., selv om jeg ikke hadde noen "rare" svar. Måtte innom 4 mennesker og fortelle samme historien hver plass (identitet, hensikt med reisen, første oppholdssted, hjemreisetidspunkt, om jeg hadde pakket bagasjen selv...). Til sammenligning tok selve DHS-intervjuet i PHL mindre enn 90 sekunder, inkl. fotografering og registrering av fingeravtrykk. Til gjengjeld var det nesten 50 minutter i kø...

Når man har immigrasjonsintervjuene på avreiseflyplassen, slipper man det da i USA og bare tollen man må ta i USA?? Har hittil bare flydd med SAS når jeg reiser over dammen.

Når man har immigrasjonsintervjuene på avreiseflyplassen, slipper man det da i USA og bare tollen man må ta i USA?? Har hittil bare flydd med SAS når jeg reiser over dammen.

Er "security sjekk", ikke en formell immigrasjon, som skjer ved avreise med amerikanske selskaper, så du må gjennom vanlig immigrasjon i USA

Last edited:
Er "security sjekk", ikke en formell immigrasjon, som skjer ved avreise med amerikanske selskaper, så du må gjennom vanlig immigrasjon i USA

Blazius var nok ikke gjennom immigrasjonsintervjuer i FRA (selv om det hadde blitt lite "immigrasjon" om de han ble intervjuet av hadde følt han hadde urent mel i posen). Det er kun et fåtall flyplasser i europa som er godkjent for INS-preclearance (eller hva det heter). Dublin og Shannon er vel to, pluss en rekke flyplasser i Canada. Men da lander disse flyene på innenlandsgater i USA og man slipper køståing der.

Back