6 innstilte SAS-fly før kl. 0900 (11. mai)!

GF1

ScanFlyer Gold
6 innstilte SAS-fly før kl. 0900 (11. mai)!

Hva er det som er går av SAS i disse dager:

SAS 29 6 79% (kl.0900 onsdag 11. mai)

Er det fly eller flyvere som mangler?

I går var det 5 innstillinger.
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Ser at det er en kominasjon av teknisk og crew mangel i går og i dag på SVG. Er det piloter eller cabin crew som er mangelvare ? Er det spesielle ting som foregår i CPH, siden det har vært en del kanselleringer pga crew ?
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Litt kjedelige tall, håper det er forbigående morro, sammen med litt av Murphy's Law..
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

BMI flyr jo LHR-SVG-LHR. Lett å innstille den flighten da så klart
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Ja, har fulgt med på OSL.no noen ganger i det siste, og det er som regel alltid en eller flere innstillinger fra SAS sine side... Norwegian holder derimot hodet kaldt, hvert fall når jeg sjekker :cool:
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

En kollega av meg skal reise med SK fra LHR til OSL på lørdag 14.5 (avgang 10.20 fra LHR). Han fikk e-post med melding om ruteendring, og ble flyttet til avgangen som går 3 timer tidligere fra LHR (07.20). PÅ sas.no ser det ut til at 10.20 avgangen er fjernet fra systemet. Hva skjer? Crewmangel..?
 
Last edited:
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

En kollega av meg skal reise med SK fra LHR til OSL på lørdag 14.5 (avgang 10.20 fra LHR). Han fikk e-post med melding om ruteendring, og ble flyttet til avgangen som går 3 timer tidligere fra LHR (07.20). PÅ sas.no ser det ut til at 10.20 avgangen er fjernet fra systemet. Hva skjer? Crewmangel..?

Han blir sikkert fornøyd! Ingen ting er bedre enn å stå opp ved 4-5 tiden om morran en lørdag ;)

dette har vel vært diskutert her før, og det har vært sagt at SAS sliter med crew. Jeg sa i en tråd om trafikktallene for april at jeg var overrasket at 98% av flyene gikk. Jeg trodde tallet ville være dårligere.

Ikke bare på Gardermoen de sliter. Sjekket nettop på SAS hjemmeside og teller 40 kansellerte avganger i dag "all over".

Det er mye, og jeg håper og tror SAS jobber beinhardt for å få ting på plass.
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Jeg ser at verken osl.no eller sas.no oppgir årsak til kansellerting/forsinkelser.
Det ser man på Wideroe og Torp sine sider.

Hadde vært interessant å kunne sett.
En annen ting jeg savnet på SAS sin side: når et fly er forsinket står det "planned 21.00" for eksempel. Men det står ikke den orginale tiden.
Mitt inntrykk er at mange reisende ikke vet rutenummeret, men kun når flyet skal gå ( noen ganger vet de ikke det heller). Hadde vært ønskelig å se opprinnelig avgangstd, eller hva synes dere?
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Jeg ser at verken osl.no eller sas.no oppgir årsak til kansellerting/forsinkelser.
Det ser man på Wideroe og Torp sine sider.

Ikke ligger årsaken i APIet til Avinor heller, så man kan ikke finne det der heller
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Lack of crew, og teknisk på flere fly er årsaken.
Når det gjelder flighter frem i tid, så kanseleres fly med minst belegg pga crew mangel på flight deck.
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

På tide å rekruttere piloter med andre ord.
Det er vel også en del som kommer tilbake fra DY? Hørte snakk om at 97% hadde sagt de ville komme tilbake.
 
På tide å rekruttere piloter med andre ord.
Det er vel også en del som kommer tilbake fra DY? Hørte snakk om at 97% hadde sagt de ville komme tilbake.

Kender også til en del ex-SAS piloter der er på vej tilbage fra sandkassen, hvor de har arbejdet i en periode. Må være nogle af dem som kommer til at betale for det, da jeg mener de fleste fik 4-års-kontrakter dernede.

Men uanset ser det ud til at SAS får en del flere piloter ind igen så dette problem bliver løst.
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

På tide å rekruttere piloter med andre ord.
Det er vel også en del som kommer tilbake fra DY? Hørte snakk om at 97% hadde sagt de ville komme tilbake.

Hvor mange er det som kommer fra DY ? Vil crewproblemene kunne forplante seg til DY om de brått mister en mengde med piloter?
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Hvor mange er det som kommer fra DY ? Vil crewproblemene kunne forplante seg til DY om de brått mister en mengde med piloter?

Litt usikker, det er snakk om noen titalls. De forventet å bli kapteiner i DY innen veldig kort tid, men i 2011 har denne prosessen mer eller mindre stoppet opp. Når uroligheter i forbindelse med estiske piloter også kommer til overflaten, så er det ikke rart at det frister å dra tilbake.

Merk at dette er rykter, de som jobber i SAS vet nok mer om hvor mange som kommer og hvor de kommer fra.
 
Men uanset ser det ud til at SAS får en del flere piloter ind igen så dette problem bliver løst.

Joda, men de skulle vel helst hatt de på plass nå, og ikke om en stund.

Og det løser ikke hele problemet, da de også er endel tech ute å går
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Ikke ligger årsaken i APIet til Avinor heller, så man kan ikke finne det der heller
Men det er jo bare å slå opp SAS-flightene på wideroe.no, der står hvertfall OSL-kanselleringene som TECH.
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Problemet med ressurser nå er at endel innstruktører er opptatt med kursing av piloter som kommer tilbake etc. Da blir det stramt.
Men dette vil bedre seg etterhvert som flere og flere er ferdig kurset.
 
Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Kender også til en del ex-SAS piloter der er på vej tilbage fra sandkassen, hvor de har arbejdet i en periode. Må være nogle af dem som kommer til at betale for det, da jeg mener de fleste fik 4-års-kontrakter dernede.

Men uanset ser det ud til at SAS får en del flere piloter ind igen så dette problem bliver løst.
Jeps kender en der har været i QR og fløjet B777 kommer tilbage til SAS. Koster en bagatel af DKK.175.000, såmænd

Hilsen
Ole
 
Back
Top