USA 5000 km roadtrip til Pink Pony Club: Cecilie + mamsen on the road gjennom 6 delstater

Kjøredag 4
Chadron, NE – Scottsbluff, NE (via Black Hills, SD)
Cirka 300 miles på den glade landevei

54283496339_583bea0741_c.jpg

På vei tilbake til South Dakota, fra Chadron, langs Route 385

54282371012_a18c3ebf80_c.jpg

Vi startet dagen «bright and early» på Best Western i Chadron, og etter en kjapp frokost med Fruit loops i neonfarger og en liten skvett mjølk, var mor og jeg pakket og klare ute i bilen. Jeg angret litt på klesvalget mitt da vi stoppet for dagens første kaffepause rett over grensa til South Dakota, men heldigvis hadde Jeepen fullt fungerende setevarmer, rattvarmer og bra aircon, så jeg led ingen nød bak rattet.

Planen for dagen var altså å komme seg til Custer State Park, hvor vi var på vei dagen i forveien da hjulet på leiebilen begynte å lekke luft. Dermed ble denne fjerde kjøredagen litt lengre enn planlagt, likevel fylt av mange inntrykk og fortsatt sterk reiseglede hos mor og meg.

54283520923_dc54d8832e_c.jpg

Med kaffe i koppen etter et stopp i Maverick Junction, SD var vi klare for siste stykket mot Custer State Park. Det var cirka en time og 20 minutters kjøring til parkinnkjørselen fra Chadron.

Etter å ha betalt inngangsavgiften (jeg tror den var på rundt 12 USD, og de tok kort!) så kom vi oss inn på Wildlife Loop, en utrolig flott kjøretur gjennom parken. Vi var i parken 1. oktober, så det var jo ikke akkurat høysesong. Vi hadde stort sett veien for oss selv, og kunne enkelt stanse for å ta bilder underveis.

54283268086_82a2a1746d_c.jpg

De første dyrene vi møtte på langs veien var disse gaffelbukkene, også kjent som prærieantiloper (selv om de ikke er i antilopeslekten)

54283267541_288ec99a04_c.jpg

Oktober var egentlig en veldig herlig tid å være i området på. Behagelige temperaturer (selv om det var svært kjølig denne morgenen da vi startet kjøreturen) og generelt lite trafikk i disse områdene som ellers er svært så turistifiserte. Høstfargene var også begynt å titte frem.

54283258496_7576a40eaf_c.jpg

Vi holdt jo utkikk etter bisonflokkene, som vi tidligere har sett her i parken. Jeg har jo skrevet en trip-report fra en reise rundt i disse traktene før, fra 2009. Skrevet midt under verste pandemilockdown, ta gjerne en kikk: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152534

Men vi så ingen, og begynte jo litt å lure på om de i det hele tatt var å finne i parken nå på denne tiden av året.

54283497039_d791f3b0b9_c.jpg

Doningen vår parkert langs veien i Custer State Park

54283683520_2937ec6ace_c.jpg

Tilholdssted for præriehundene (de er jo heller ikke hunder, men har fått navnet sitt grunnet lydene de lager som kan minne om bjeffing)

Men etter en stund kom vi forbi en innhegning med masse bison, og de var samlet sammen for høsten for merking og sortering før auksjon senere på høsten.

54283683495_a968b4e6bb_c.jpg

Det var nesten et litt trist syn å se dem inngjerdet på denne måten, når man vet hvordan bisonen tidligere streifet over de store landområdene på prærien. Nå holdes en flokk på rundt 1500 bison i Custer State Park, og det selges rundt 2-300 bison hvert år på auksjon som brukes til å supplere eksisterende flokker utenfor parken, starte nye flokker eller for kjøttproduksjon.

54283683175_0418feb74e_c.jpg

54282370202_2ef9a62295_c.jpg

Bilen parkert like ved besøkssenteret «Bison Center» som dessverre var stengt. Souvenirbutikken var åpen så vi tok en titt der før vi kjørte videre.

Litt skuffet over at vi ikke fikk se bison «fritt» i parken, men vi nøt kjøreturen videre på Wildlife Loop.

54283497244_a4c93538a1_c.jpg

Flere prærieantiloper så vi også

Og så plutselig dukket de kjente eslene opp, kjent som «Begging burros» som er kjent for å stikke hodene sine inn i bilene til folk på jakt etter mat. Det skal nevnes at det er forbudt å mate dyrene her, men det er nok noen som har gjort det som bidrar til at disse masete og sultne dyrene oppsøker saktegående trafikk.

54283497264_8a225187a9_c.jpg

54283259331_3dca573b55_c.jpg

54283259331_3dca573b55_c.jpg

54283506233_bd385e07c8_c.jpg

54283259256_41e5990908_c.jpg

54282380657_0421e2178c_c.jpg

Etter at eslene var ferdige med vår bil (ingen mat å få dessverre) så kjørte vi litt videre og.... hva er det vi ser rundt svingen :wow:

JO! Bison! I DET FRI. Og så så store da gitt. Og rett ved veien! Se Fiat 500 baki der for referanse :p

54283259036_55d881f490_c.jpg

54283497369_4336b46a6d_c.jpg

Disse bisonene hadde ikke rukket å bli samlet inn i innhegningen enda, men skulle visstnok samles inn i løpet av de nærmeste dagene etter at vi var der.

Flotte og majestetiske dyr disse bisonene. Og tenk at vi rakk å få sett dem langs veien slik som vi gjorde sommeren 2009. En utrolig flott opplevelse.

Vi fikk lusket oss forbi med bilen og like etterpå var vi ute av Wildlife Loop og Custer State Park. Det var på bisonhåret, som man sier borti der.

Vi begynte å bli sultne da det nærmet seg lunsjtid, så vi kjørte bort til Blue Bell Lodge for en matbit.

54283514213_0c1ac14bc3_c.jpg

Et ekorn i et tre like ved parkeringsplassen ved Blue Bell Lodge.

Det ble artisjokkdip til forrett på deling (det var jo nesten et måltid i seg selv) og så valgte jeg bisonstew til hovedrett. Mamsen hadde bison-quesedilla (just like the founding fathers intended) og begge deler smakte veldig godt.

54283515143_6f77c718fa_c.jpg

54283267721_2400614b56_c.jpg

Mette og fornøyde kjørte vi sørover, mot Hot Springs, SD hvor jeg hadde siktet meg inn på en Dairy Queen for litt dessert.

Men før vi kom så langt, langs Route 87 gjennom Wind Cave National Park, fikk jeg øye på noe gjennom sidevinduet. Det var en coyote på jakt etter præriehunder til middag.

54283692900_0d0cb4fba6_c.jpg

54282370667_dfbee79978_c.jpg

Og sannelig dukket det også opp noen bison langs veien her i Wind Cave National Park også.

54282380097_e29d051657_c.jpg

54283684095_2b9eaf597b_c.jpg

Vi kom oss omsider inn til bygda Hot Springs, SD, hvor det ble en kjapp pause med iskrem fra DQ i sola og en beinstrekk før vi fortsatte kjøringen sydover, langs Route 71. Etter en liten stund dukket det opp et skilt om «Wild Horse Sanctuary» og vi bestemte oss for at vi hadde tid til en liten detour.

54282381247_eceb630cc5_c.jpg

Siste stykket ned mot ranchen

Vel, denne detouren var på nesten 10 km langs en grusvei (uten mobildekning)... men etter hvert kom vi ned en bratt bakke (takknemlig for høy bil...) og ned til ranchområdet til Black Hills Wild Horse Sanctuary. Skjønt, hvor ville er egentlig hestene når de går i innhegninger, men de tas i alle fall godt vare på, og de rundt 500-600 Mustangene får også lov å løpe «fritt» på et område på rundt 11000 acres (ca 44,5 km2).

54283693655_2dfab08597_c.jpg

54283694290_ec3ebd78c9_c.jpg

Besøkssenteret til hestesenteret

54283515188_ed662c7cd3_c.jpg

Det skortet ikke på varselskilt om klapperslanger her ute på hestesenteret, men vi så ingen.

54283504958_e641ff85b2_c.jpg

Mor fikk kjøpt seg en liten souvenir i besøkssenteret og med det støttet arbeidet med å ta vare på hestene, vi takket for besøket før vi fortsatte på kjøreturen tilbake til Nebraska.

Rett etter en krapp sving på Route 71 hvor veien går fra rett sør, til rett øst, passerte vi inn i Nebraska igjen.

54283504963_8aa183d47c_c.jpg

Da vi kom til Crawford, Nebraska, kunne vi ha fortsatt på Route 71, men vi kjørte heller vestover mot Harrison for å ta Route 29 sør til Mitchell, NE, som er den lille bygda jeg gikk et år på high school i 2008-09. Tiden flyr!

Vi stoppet også innom Fort Robinson som er et historisk område, kjent blant annet for at det var der Crazy Horse ble drept. Men ulempen med å være forbi i «off season» på en ukedag var at alt var stengt, så vi endte opp med å bare kjøre rundt komplekset der før vi kjørte videre.

Nebraska er jo mye sånn her:

54283694160_eaa7c88bec_c.jpg

Og litt sånn:

54283506664_7fe4e1443f_c.jpg

Clean Coal er jo som kjent når kullet reiser kollektivt!

Smått om senn, kom vi oss til Mitchell. Det skal ikke stå på religiøsiteten her i denne bygda. Å oppsummere året mitt der kan kanskje best beskrives som kulturkrasj.

54282381152_c84e729ac4_c.jpg

54283504888_1acc07d55e_c.jpg

Inngangspartiet til high school hvor jeg tilbragte VG2, og fikk være senior og bli uteksaminert. Det var jo veldig stas da!

Men jeg trivdes jo faktisk veldig godt her, til tross for kulturforskjellene. Jeg ville aldri vært foruten den opplevelsen jeg hadde der. Og det var jo litt derfor vi var på vei tilbake hit også, fordi i Scottsbluff, som er nærmeste by, skulle mor og jeg overnatte en natt, og denne kvelden skulle vi ut og spise middag med vertsfamilien min som jeg ikke hadde sett på 6 år. Sist gang vi møttes var i desember 2018, da jeg var på besøk under mitt opphold ved University of Nebraska-Omaha ett semester.

Først sjekka vi inn på hotellet vårt i Scottsbluff, etter nok en lang dag bak rattet og med mange inntrykk. Jeg hadde bestilt Hampton Inn, det er jo ikke akkurat flust av hotell å velge mellom der. Og overraskende nok, hadde de happy hour rett etter vi hadde sjekket inn, noe som passet bra før vi skulle møte vertsfamilien min til middag.

54282381302_7205f0a9c0_c.jpg

To enheter per person, og jeg slo til med to lokale øl av typen BudLight. Mor tilbød seg å være designated driver til middagen, så da jeg hadde chugga nedpå disse to ølene i en rasende fart (vi hadde ikke mer tid enn vi måtte, før vi skulle ut på middag) så var det nok like greit at jeg ikke satt meg bak rattet...

Det ble en veldig hyggelig kveld med vertsfamilien, hvor både mine vertsforeldre, to vertssøstre, vertsbestefar og barna til den ene vertssøstern var til stede. Det føltes virkelig ikke som om det var 6 år siden forrige gang vi møttes, og det var en veldig fin opplevelse.

Dagen etter skulle vi kjøre Nebraska på tvers, mer om det i neste episode :)

Glimrende rapport, selv om den kommer litt i rykk og napp. Bare fortsett når du har tid.

Fin rapport. Jag var i Custer National Park för några år sen och det var väldigt fint där. Wall Drug är mer been there, done that.

Överhuvudtaget är det här en spännande del av USA. Tack för att du delar.

Dag nummer ..5? Men hvem teller

Kanskje på tide å plukke opp denne igjen. Har nå en ukes ferie hvor jeg egentlig ikke gjør noe annet enn å ligge på sofaen og slappe av. Så da kan jeg jo kanskje prøve å få denne rapporten ferdig, før jeg fortsetter på den neste. Som på et vis vil delvis slutte ringen fra denne rapporten også.

MORE ON THAT LATER.

Klarer jeg fortsatt å lage cliff hangers? MORE ON THAT OGSÅ LATER.

Denne dagen skulle vi altså kjøre fra heeeelt vest i Nebraska, til så langt øst vi orka. Jeg hadde egentlig ikke et sterkt behov for å komme helt til Omaha på én kjøredag, så vi booka oss etter hvert et hotell i Grand Island, Nebraska, som er godt over halvveis, og gav oss gode 2 timer bak rattet dagen etter på hvor jeg skulle rekke en frisørtime på formiddagen. MORE ON THAT OGSÅ OGSÅ LATER.

Det blir mytji meir, later, her altså.

Men vi kom oss avgårde fra hotellet i Scottsbluff, kjørte innom Scotts Bluff National monument, og videre til Chimney rock (som mamma på veldig koselig sørlandsk vis har omdøpt til Jimmy (med norsk J-uttale) Rock. Det var en nydelig høstmorgen, og Jeep’en tok oss greit frem. Tror også vi stoppa for en kaffekopp underveis, men det begynner å bli en liten stund siden nå, så jeg tar dette rett fra nøtta og etter beste evne.

Bilde. Ja, jeg får vel slenge inn et bilde her. Western Nebraska ved daggry er fader meg noe av det fineste jeg kan tenke meg.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Mulig det er jeg som ikke får det her helt til å funke, men får bare posta 5 bilder per post?

Etter stoppet innom Jimmy Rock, kjørte vi til Alliance, NE, hvor ranchen til vertsfamilien min er. Jeg hadde avtalt med vertsbestefar at mamma skulle få en liten omvisning på ranchen hans, som er på gode 12 000 mål, mesteparten bestående av åpne gressletter og maisåkre hvor de rundt 200 vinterfôra kuene går.

Vi parkerte Jeep’en og hoppa inn i Ford F-350’en til grandpa, som tok oss med på en rundtur ute på jordene og for å sjekke vanningsanlegget.

På vei ut til ranchen

Tror ikke denne lengre er i daglig bruk på ranchen

Ku-fôr

Country roads

Grandpa ute på kjøretur med ‘a mor og meg

Etter hvert kom vi oss videre fra Alliance, og vi kjørte route 2 som tar oss gjennom Sandhills, et fantastisk flott og variert landskap tvers gjennom Nebraska. Den veien fulgte vi østover helt til vi kom oss til Grand Island hvor vi overnattet.

Tror vi kom forbi det eneste huset til en Harris-velger i Alliance, Nebraska.

Neste morgen kjørte vi videre mot Omaha, litt over 2 timer langs I-80 videre øst.

På en bensinstasjon i Grand Island fikk vi fyllt opp litt bensin og vaska frontruta som etter hvert hadde fått relativt mange døde insekt på seg.

Langs I-80

Her tror jeg vi er på det som er det lengste rett-frem strekket i hele Interstate-systemet.

Fra Wikipedia: “The longest straight stretch of Interstate anywhere in the Interstate Highway System is the approximately 72 miles (116 km) of I-80 occurring between exit 318 in the Grand Island area and milemarker 390 near Lincoln. Along this length, the road does not vary from an ideally straight line by more than a few yards.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Inter...e 80 in Nebraska,a Blue Star Memorial Highway.

Før vi kom til Omaha stoppet vi innom Lincoln for å få sett state capitol bygningen, som jo mor og jeg «samler» på.

Vel fremme i Omaha, kom jeg meg til frisørtimen hos en frisør som er blitt kjent via TikTok – og som jeg fikk booka time til et par måneder i forkant. Veldig moro å klippe seg hos en «kjendis» - og et veldig hyggelig møte med Jordan, frisøren her.

...og en liten subtle foreshadowing i bakgrunnen her. IYKYK....

Etterpå dro mamma og jeg på en liten sightseeing runde i Omaha før vi sjekka inn på hotellet vårt, Magnolia Hotel i sentrum.
Vi kjørte blant annet forbi huset hvor jeg bodde da jeg var på utveksling til University of Nebraska-Omaha høsten 2018.

Huset "mitt" i 2018

Hotellet vårt i Omaha, Magnolia

Etter at vi sjekket inn på hotellet og fikk parkert Jeep’en hos gutta i valet, så gikk mor og jeg over til nabobygget hvor de hadde det som må være blant verdens beste fried chicken hos Dirty Birds

Middagen spiste vi på hotellrommet før jeg gjorde meg klar og tok en Uber over til... IOWA...

To be continued....

For i Iowa, eller nærmere bestemt Westfair Fairgrounds & Amphitheater, i utkanten av Council Bluffs, på andre siden av Missouri River, så skulle nemlig Chappell Roan ha konsert. Den, til da, største konserten hvor hun headliner. Det var solgt over 15000 billetter til kvelden, og jeg var heldig som fikk tak i en billett til meg selv da billettsalget åpnet en julidag i 2024. Og dette var jo egentlig hele grunnen for at jeg i det hele tatt reiste på denne turen.

Så i baksetet på Uberen, med et par lunka miniflasker chardonnay jeg hadde kjøpt på Walmart tidligere på dagen, dura vi over brua til Iowa, og ut til konsertområdet. Kjøreturen tok rundt 20-25 minutter, så jeg fikk jo chugga nedpå to av flaskene, og satset på å ta den siste mens jeg gikk fra bilen og til konsertinngangen.

Rett innenfor sikkerhetssjekk og billettkontroll møtte jeg noen kompiser som nå bor i Omaha og Lincoln, og som jeg gikk på highschool med i 2008. Han ene hadde jeg faktisk ikke sett siden 2009. Det var et veldig hyggelig gjensyn, og siden de hadde stått i køen hele formiddagen (sånn ca) så kom vi veldig tidlig inn da de slapp folk inn på selve amphitheateret.

Noe som resulterte i at jeg fikk plass nesten foran ved barrikaden.

Konsertstart var i utgangspunktet 21.00 men den ble utsatt ca 30 minutter da det fortsatt var kø inn til konsertområdet med folk som kom i egne biler og skulle parkere. Vi i Europa er jo ofte bortskjemt med gode kollektivmuligheter til konsertarenaene våre. Her ute blant maisåkre og kuer er det litt vanskeligere. Jeg var forøvrig veldig fornøyd med valget om å ta Uber til og fra konserten, da jeg slapp det kaoset som utspilte seg ved konsertslutt... Hørte rykter om at noen hadde sittet i kø i nærmere 3 timer for å komme seg ut derfra.

Dette er forresten det eneste bildet jeg har av en Nebraska (vel, teknisk sett Iowa) solnedgang denne turen. Og den inkluderer rosa portapottys. Det er noe symboltungt over det, ikkje vel?

Temaet for kvelden var, hvis noen fulgte Chappell Roans turné i fjor, «My kink is karma» så det gikk mye i rødt, sort og lær blant festivalgjengerne. Dette temaet ble annonsert kun noen dager før, og jeg gadd rett og slett ikke å følge opp dette, så det mest «on brand» jeg hadde på meg var en rosa bandana.

Utrolig moro å oppleve henne live, og på så nært hold. Det er denne konserten jeg vil returnere til i den neste trip-reporten min, som inkluderer både Canada og Fiji... Stay tuned for more ;)

Etter konserten fikk jeg booka meg en Uber tilbake til hotellet, og jeg var som nevnt veldig glad for det. Det tok ca 40 minutter fra jeg forlot venue i Iowa, til jeg tusta inn i lobbyen på hotellet i Omaha.

Etter en god natts søvn tok mor og jeg bilen fatt og kjørte til Joe’s Diner i Benson-nabolaget som jeg hadde fått anbefalt. Der ble det servert det man vel kaller en hearty breakfast, med både hashbrowns, egg og masse nytrakta kaffe. Og appelsinjuice!

Etter frokosten tok vi oss en kjøretur rundt i Omaha, og innom litt forskjellige butikker. Vi var innom Walmart, Cabela’s og campus til University of Nebraska-Omaha.

Walmart i Omaha

Cabela’s

Jeg blir jo litt fascinert av hvor mye sånn jakt- og fiskeutstyr man kan få plass til under ett tak, jeg blir jo det.

I dette bygget hadde jeg flere forelesninger, høsten 2018.

Blue Dot energy i Omaha, på en gangbro over veien på vei mot sentrum.

Dette var jo bare noen uker før presidentvalget, høsten 2024, og Nebraskas valgsystem for valgmenn er jo litt interessant. De gir to valgmenn til den kandidaten som får flest stemmer i hele staten, og de tre valgmennene fra de tre kongressdistriktene fordeles etter hvilken kandidat som vinner hvert av kongressdistriktene.

NE-2 som er kongressdistriktet i og rundt Omaha er splitta ganske 50-50 mellom D og R, men i 2008 og i 2024 så stemte flertallet her på henholdsvis Obama og Harris. Omaha er dermed en liten blå prikk i det store røde havet som ellers er Nebraska.

Neste dag, lørdag hadde vi egentlig tenkt å kjøre ned til Kansas City, MO, men jeg var ganske sliten og mamma var egentlig enig om at vi tar en ekstra kviledag i Omaha, og slapper av før vi begynner på returen til Chicago søndag.

Vi startet dagen med å gå en tur fra hotellet og langs Missouri River, og over en gangbro til Iowa.

Sommerfuggel i elveland

Downtown-området i Omaha har fått seg en skikkelig facelift siden 2018, og fremstår nå veldig fint og innbydende. Parkområdene ned mot elva er kjempefine, og denne lørdagen ble det etter hvert mye aktivitet i området med masse besøkende, familier, folk med hund, farmers market, etc. etc.

Jeg ser ikke den grense .... over vann? Grensa mellom Iowa og Nebraska går midt i Missouri-elva, så den var også markert på gangbroa.

Farmers market

Jeg kjøpte meg en sixpack med lokal eplesider som de også velvillig delte ut smaksprøver av. Sabla digg! Har en boks eller to igjen tror jeg, får knerte de snart.

Innom en artig butikk i Omaha som heter Raygun, de hadde veldig mye... ja, ka skal en kalle det... progressive merch? Artig for ungan!

Senere på kvelden dro vi hjem til en venninne jeg studerte med ved UNO og mannen hennes, for å følge med på college fotball. Nebraska spilte etter det jeg husker en ganske ræva kamp og tapte.

På vei tilbake til hotellet stoppet vi innom HyVee for litt shopping, og jeg lar meg alltid imponere over dekorasjonene som er utenfor amerikanske matbutikker, særlig om høsten!

Søndag morgen begynte vi å kjøre østover mot Chicago. Etter anbefaling fra venninna mi, booket vi oss inn på hotell i Davenport, IA, som er ca halvveis mellom Omaha og Chicago. Da fikk vi to middels lange kjøredager i stedet for én veldig lang en.

Før vi kom oss helt til Davenport, stoppet vi i Des Moines, og ved state capitol her.

Tror vi på turen her var innom tre statshovedsteder (Madison, WI, Lincoln, NE og Des Moines, IA).

Langs I-80 gjennom Iowa

Sånn ser vindmøller ut når de kjører biltur. Eller i allefall basen til en vindmølle. Den pickuptrucken ved siden av setter jo ting litt i perspektiv.

I Davenport bodde vi på Hotel Blackhawk, men hotellet der hadde ikke (eller var det stengt, tro) rooftop, så vi gikk ned gata langs Mississippi-elva til The Current Iowa, et annet Autograph Collection hotell som hadde åpen rooftop bar. Her satt vi i et par timer og nøt ettermiddagssolen og et par øl.

En ku ønska oss velkommen på The Current

Utsikt fra rooftop’en

På kvelden tusla vi over parkeringsplassen på hotellet og inn til Armored Gardens, som var et hyggelig spisested med uteplass i bakgården, og god øl. En veldig fin avslutning og siste kveld på turen vår!

The streets of Davenport

Og en sabla SCHTØGG bil:

Hotel Blackhawk lobby

Neste morgen sjekket vi ut av hotellet og kom oss avgårde etter en skikkelig god pancake diner breakfast som amerikanere jo gjør så bra. Den har jeg dessverre ingen bilder av.

Vi krysset også Mississippi-elven og var med det ute av Iowa, og tilbake i Illinois. Broa her heter The Oculus og man krysser den på I-74.

Kjøringa tilbake til Chicago gikk egentlig veldig bra, og vi stoppet innom Naperville før vi dro til flyplassen for å strekke litt på beina og få tiden litt til å gå da vi plutselig hadde ganske god tid.

Vi tok oss en kaffe fra Dunkin og gikk rundt i en park langs en elv der.

Deretter dura vi til O’Haare hvor vi fikk levert fra oss leiebilen med rundt 5000 nykjørte kilometer på klokka...

Men ja, jeg har ikke glemt at dette er FLYprat, så får vel slenge litt på fra returflyvningen også....

Vi fikk sjekka inn hos SAS og levert fra oss bagasjen. Jeg hadde fortsatt EBG den gangen, så vi kunne også bruke Delta Sky Club loungen, som var veldig bra.

Kort vei fra lounge til gaten og vi var klare for en natt på rad 30 hos Bolaget

Hvis man lurer på hva 5000 km bak rattet på en bil i løpet av en god halvannen uke, så hadde jeg da jeg satt med ned i flysetet, ekstreme smerter i høyre bein, til tross for flittig bruk av cruisecontrol (som også var adaptiv, må vite)... Jeg hadde krampe, tror jeg, på baksiden av låret. Jeg poppa i hvertfall et par paracet i håp om å få sove litt på turen.

Hoppa over måltidene og snorka meg gjennom hele flyturen, og våkna opp i det vi skulle begynne nedstigningen rundt 45 minutter før ankomst.

I CPH hadde vi bare tiden og veien, for med 1 times mellomlanding så er det ikke mer tid enn det må være. Men det er jo en ganske effektiv flyplass, så det gikk egentlig ganske greit, særlig med parkering sånn midt utpå C-piren.

Og plutselig var vi om bord i E195 igjen tilbake til SVG.

Lysefjorden og Lysefjordbrua

Sokn, Bru og Mosterøy

Og så var vi plutselig tilbake til heimlandet. Det var en fantastisk tur, og lite visste jeg da at jeg knappe 10 måneder senere skulle på konsert igjen, med a’Chappell, men denne gangen i Oslo. Og også denne gangen, med et par langflyvninger fra Nord-Amerika i forkant av konserten. MORE ON THAT LATER.

Flott rapport😀 Tok denne turen for over 50 år siden + 6-7 stater til i samme slengen. Største forskjell er at det var ingen utenlandske turister og ingen nasjonalparker som tok ingangangspenger. Med familie i Omaha og i nærheten av Chicago har det blitt en del besøk i disse områdene og det kan varmt anbefales. Ser frem til nye rapporter fra deg for dette kan du.

Det gjoer ingenting at det tar tid, naar resultatet blir bra som bare det. Takk! Bortsett fra Illinois og Minnesota har jeg ikke vaert i de delene av USA.

Last edited:
Takk for en fin lang rapport (både i kilometer og utstrekning i kalendertid for forfatteren)
Tusen takk! Håper å bruke litt mindre tid på rapporten fra sommerens tur. Det får bli mitt lille høstprosjekt. 😅
Flott rapport😀 Tok denne turen for over 50 år siden + 6-7 stater til i samme slengen. Største forskjell er at det var ingen utenlandske turister og ingen nasjonalparker som tok ingangangspenger. Med familie i Omaha og i nærheten av Chicago har det blitt en del besøk i disse områdene og det kan varmt anbefales. Ser frem til nye rapporter fra deg for dette kan du.
Tusen takk! Anbefaler på det varmeste Omaha til alle altså, så morro at det er flere på Flyprat med tilknyting dit 😊
Det gjoer ingenting at det tar tid, naar resultatet blir bra som bare det. Takk! Bortsett fra Illinois og Minnesota har jeg ikke vaert i de delene av USA.
Tusen takk! Kan virkelig anbefale Nebraska altså. 😊 Og Badlands er fortsatt ett av de råeste stedene jeg har vært.
Takker så mye... blir sjuk av å se på dette.. Herlig.

Tusen takk! Savner USA sjøl når jeg leser tilbake denne rapporten og din fra i sommer. Men håper rapporten min fra Canada i sommer også kan varme litt i våre amerikafrelste sjeler 😁

Back