Ble sittende og se gennom bilder etter min avdøde far, og da fant jeg disse. Det er 50 år siden de ble tatt av en av Flyvåpnets RF-84F Thunderflash fra 717 skvadron.
Foranledningen til bildene var at de drev trening før 331 skvadron sitt jubileum dette året. Teamet ble uoffisielt kalt "Air Vikings" men noen benevner de og som "Blå Lågan Acroteam". (Min far sa alltid Air Vikings".
Flyverne var: Jørgensen, Utgård, Hansen, Loven og min far Jansen.
Det er sikkert kjente bilder for de fleste av dere, men jeg legger dem nå ut lell. Enjoy
Fantastisk fine bilder, av noen vakre fly, vakker natur og dyktige flygere! Tusen takk! Tiden flyr, og dessverre er det mange av de som fløy på 1950- og 1960-tallet som er borte...
Nei, det har ingen ting med FN å gjøre. Skvadronkoden til 331 var FN fra de ble opprettet i England under WWII til bokstavkodene forsvant på høsten 1972. Da gikk man over til kun de 3 siste tallene i serienummeret (ved dubletter ble gjerne en 0 eller det 4de siste tallet i serienummeret tilføyd).
Nei, det har ikke noe med FN å gjøre, men det er ikke tilfeldig heller, da FN var 331's bokstavkode. Alle skvadronene hadde sin kode, og FN var altså 331 sin. Jeg har dessverre ikke alle i hodet, de eneste jeg kommer på i farten er 333 (KK) og 335 (BW). Mulig noen andre har hele rekka?
Edit: Se der var Piddien før meg, ja... Må bare tilføye at jeg har vært så heldig å få skru litt på Sabre'n, selv om det var et ettertrykkelig groundet eksemplar i hangaren på LTS Kjevik. Virkelig fint å se slike bilder! F86F (og F86K for den del) er virkelig klassikere. For min del var en slik i luften under flystevnet på Gardermoen i '94 mitt personlige høydepunkt på det stevnet!
Her er drømmebildet til 'Scanor'..., selv om ikke alle har norske farger.
Bildet tok jeg på GM i '94 og er vel så analogt og ubehandlet som bilder kunne være på den tiden
Etterkrigstiden er ikke min personlige favorittepoke innen flyging, men jeg må likevel si at det er noe spesielt med Sabre. Og jeg savner den tiden da RNoAF fortsatt fløy displays...
Sabren som er til salgs i England er "dessverre" en F-86A. Hvis noen skulle finne på å kjøpe den til Norge (det er lov å drømme) ville det blitt feil å male den i norske merker. Meg bekjent er det vel bare USAF som opererte A-modellen, mens vi hadde F-86F.