4% av CO's 757-flighter kan ikke nå over Atlanteren uten fuelstopp

jefi99

ScanFlyer Gold
4% av CO's 757-flighter kan ikke nå over Atlanteren uten fuelstopp

4% af CO's 757-flyvninger fra Europa til EWR måtte ned og tanke. Helt nøjagtigt måtte 43 af 1100 flyvninger i december ned og få ekstra juice i tankene. Årsagen er, at modvinden har været stærkere i december end nogen sinde før:

wsj.com said:
Nonstop Flights Stop for Fuel

Dozens of Continental Airlines flights to the East Coast from Europe have been forced to make unexpected stops in Canada and elsewhere to take on fuel after running into unusually strong headwinds over the Atlantic Ocean.
...

But by pushing its international Boeing Co. 757s to nearly the limit of their roughly 4,000-nautical-mile range, United is leaving little room for error when stiff winds increase the amount of fuel the planes' twin engines burn.

Last month, United said, its 169-seat 757s had to stop 43 times to refuel out of nearly 1,100 flights headed to the U.S. A year earlier, there were only 12 unscheduled stops on roughly the same volume of 757 flights.

Such stops are safer than eating into the minimum amount of reserve fuel pilots are required to keep on board, which guarantees that a plane can fly 45 minutes past its destination or alternate landing spot.
...

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203436904577152974098241982.html

Re: CO's 757ere kan ikke nå over atlanten uden fuelstop

Sånn er det når værgudene ikke samarbeider. Dette er jo operasjon i ytelsens grenseland, så det er med i risikovurderingen. Men det er vel en to-tre ruter som står for brorparten tror jeg ...

Er det vestover at ting oppstår eller er det begge veier? Hvilke ruter er det snakk om der ytelsene pushes maks?

Er det vestover at ting oppstår eller er det begge veier? Hvilke ruter er det snakk om der ytelsene pushes maks?

Uten at jeg er sikker, så antar jeg at TXL og HAM er litt i lengste laget?

Last edited:

Ser man på jetstrømmene tipper jeg vestover.

Attachments

• FIG07_014A.jpg
    FIG07_014A.jpg
    39.7 KB · Views: 1,031

Det fremgår af artiklen, at i perioden 1.-8. januar, så har der været 14 diversions. De har været fordelt således:

STR-EWR (3936nm): 4
CDG-IAD (3861nm): 4
ARN-EWR (3930nm): 2
BCN-EWR (3848nm): 2
AMS-IAD (3867nm): 1
CPH-EWR (3867nm): 1

Pluss en TXL-EWR ihvertfall (5. januar)... denne går forøvrig med 762 de fleste dager nå ..

Ja, det gikk veldig fort hjem 2. Jan fra EWR... For fort, endelig sovnet, så frokost 90 min før... Noe over 6 timer...

Pluss en TXL-EWR ihvertfall (5. januar)... denne går forøvrig med 762 de fleste dager nå ..
OK, det fremgår ikke helt tydeligt af grafikken, om de 14 diversions kun omhandler 757, men det kunne godt være tilfældet.

Den dagen var det 757 .. ;)

Men det hender jo selvfølgelig også med andre typer, selv om man med de har litt større fleksibilitet.

Re: 4% av CO's 757ere kan ikke nå over Atlanteren uten fuelstopp

Vestover, ja, OSL-EWR har en time kortere rutetid østover.

Ja, vestover flyr man vel mot Golfstrømmen og med jordrotasjonen, noe som kanskje også utgjør noe? Østover får man begge disse som bonus. Husker jeg for noen år siden så rekorden til SAS, og med medvind var det ikke mange minuttene den brukte over dammen til FBU.

Last edited:

Synes i grunnen ikke 4% høres så alt for ille ut -- det er jo en del av risken med 757 på disse rutene.

Men er det lønnsomt for CO og de andre selskapene som opererer 757 på transatlantisk dersom dette skjer over lengre perioder på spesielt utsatte ruter? En mellomlanding underveis for å fuele er ikke akkurat billig det heller?

Men er det lønnsomt for CO og de andre selskapene som opererer 757 på transatlantisk dersom dette skjer over lengre perioder på spesielt utsatte ruter? En mellomlanding underveis for å fuele er ikke akkurat billig det heller?

Men hvis 757-operasjonene er den cash cowen jeg har inntrykk av burde totallønnsomheten fortsatt være rimelig god.

Men 4% er vel en ganske høy andel når det kommer til flyvninger man selger som nonstop?

Men 4% er vel en ganske høy andel når det kommer til flyvninger man selger som nonstop?

Det som hadde vært interessant her er jo evt. om det har vært andre forhold inne i bildet også. Eks. så dårlig være i NYC at de fleste ligger i holding i lenger tid eller må diverte til andre plasser.

Flott at WSJ har plukket opp denne historien. Du ser ikke meg paa en TATL 757 akkurat av denne grunnen. Continental selger ett produkt de ikke kan staa ved og betaler ut lommerusk dersom folk blir forsinket aa maa bli over natten paa EWR eller IAD for aa komme seg videre. Totalt userioest

Så mange år som CO har fløyet 757 over dammen så burde de vel kanskje snart avsluttet den operasjonen dersom de ikke fant det lønnsomt?

Ut fra overskriften i tråden så trodde jeg at 4% av flåten hadde kortere rekkevidde enn nødvendig for å nå over dammen.

Flott at WSJ har plukket opp denne historien. Du ser ikke meg paa en TATL 757 akkurat av denne grunnen. Continental selger ett produkt de ikke kan staa ved og betaler ut lommerusk dersom folk blir forsinket aa maa bli over natten paa EWR eller IAD for aa komme seg videre. Totalt userioest

Tull og tøys. Det er et glimrende produkt. 4% i en selektert tidsperiode er null og niks når man sprer det utover. Mesteparten av disse var vel også på et par dager hvor været var dårlig.

757'ene tilbyr nonstopruter der man ellers måtte ha flybytte og produktet er glimrende. Særlig på iskremklasse!

tr06.jpg

Back