Lørdag styrtet to turistfly i Sveits. Et av flyene skal ha hatt plass til 20 passasjerer. Politiet varsler pressekonferanse om ulykken søndag ettermiddag.
Har lest mye om teorier som knytter den unormalt høye temperaturen i Europa og flyvning i fjell til ulykken. Blir "interessant" å høre/lese om det har noe fundament i virkeligheten, eller om det bare er spekulasjoner. Veldig trist med to ulykker, og især tante Ju...
Har lest mye om teorier som knytter den unormalt høye temperaturen i Europa og flyvning i fjell til ulykken. Blir "interessant" å høre/lese om det har noe fundament i virkeligheten, eller om det bare er spekulasjoner. Veldig trist med to ulykker, og især tante Ju...
Temperaturen på 1800 meters høyde i området var ca 27 grader i går ettermiddag.
På 2500 meter vil den jo typisk være noe lavere, omkring 20-22 vil jeg tro.
Så jeg tviler vel på at temperatur har hatt noe å si her.
Jeg leste at temperaturen var standard+17 grader, så det er klart det har en innflytelse på ytelsene. Hvorvidt det har vært en medvirkende årsak til det som har skjedd vil kanskje komme fram etterhvert.
Litt på siden av dette, hvordan er det med fly og kraftig røyk fra Skogbrann, det har vært 2 nye fenomener i forbindelse med Carr brannen i Nord California, for første gang har røyken nådd 40,000 ft og deler av dette inkluderte en tornado med flammer og partikler fra brannen, la merke til at vi klart fløy rundt området i forrige uke
Beklager, tenkte ikke over at noen kom til å ta begrepet temperatur så bokstavelig. Teoriene baserer seg på at de ekstreme temperaturene som har vært/er i Europa har skapt turbulens. Updrafts/downdrafts, temperaturskiller, høye fjell, og vindkast på ~25 knop.
Beklager, tenkte ikke over at noen kom til å ta begrepet temperatur så bokstavelig. Teoriene baserer seg på at de ekstreme temperaturene som har vært/er i Europa har skapt turbulens. Updrafts/downdrafts, temperaturskiller, høye fjell, og vindkast på ~25 knop.