28/03 - storbesøk på TOS

Re: 28/03 - storbesøk på TOS

Takker så mye for virkelig flotte og varierende bilder fra TOS, dette var morro og se. Ekstra fint med interiørbilder også.:D

Herlig folkens, takk til alle fotografer!

PS! LN-KRF's bilde nummer 2 og tre var fantastiske!

Dette var helt topp.

Det er dog et par ting jeg lurer på:

Hvordan fikk de ut baggasje containerne uten å ha container-truck'er?
Gikk flyet tomt videre til CPH? Med samme crew, eller var det crew bytte i TOS?
Veldig godt dokumentert! Hjelper alltids med ramp-access.
Hvordan fikk du samlet hele crewet for gruppebilde?

Takk igjen!

BF:cool2

Det var et crewbytte her i Tromsø, ja den gikk tom til CPH igjen.
Det holdt på å taes gruppebilde i det vi kom ut til flyet, så da heiv jeg meg på å tok bilder..;)

Rigtig flotte billeder fra det snedækkede Nordnorge.

A340 er nu en flot maskine i SAS-farverne.

/Henrik

Hvordan fikk de ut baggasje containerne uten å ha container-truck'er?

Bagasjen var antagelig lastet på paller med nett over. Det er vanlig prosedyre når man flyr til stasjoner uten highloadere. Da er det bare å løsne nettene og lempe baggen ut. Det tar litt lenger tid, men er ellers greit. Noen selskaper laster løst også, men SAS hadde ihvertfall før som prosedyre å laste på paller, så jeg regner med at det var det som ble gjort. KRF kan sikkert bekrefte det.

Bagasjen var antagelig lastet på paller med nett over. Det er vanlig prosedyre når man flyr til stasjoner uten highloadere. Da er det bare å løsne nettene og lempe baggen ut. Det tar litt lenger tid, men er ellers greit. Noen selskaper laster løst også, men SAS hadde ihvertfall før som prosedyre å laste på paller, så jeg regner med at det var det som ble gjort. KRF kan sikkert bekrefte det.

Jepp det kan bekreftes LN-MOW!

Ok! Men på bildene ser man at de har containere inni flyet! Derav mitt spørsmål!

Crewet som gikk av, fløy de med passivt til CPH, eller skulle de overnatte i TOS og ta den lange veien "hjem"?

BF:cool2

Til LN-KRF re. DEL 2, kom 340`n inn for en overflygning etter avgang? Ser slik ut :) Tøffe bilder og rimelig heftig scenery for en heavy :)

Jepp! Den kom inn for en LowPass, eller lav overflyvning etter en runde rundt Tromsøya! Sinnsykt heftig å se på! :D

Ok! Men på bildene ser man at de har containere inni flyet! Derav mitt spørsmål!

Sannsynligvis frakt og post som skulle videre til CPH. Kan også ha vært tomcontainere. Det er ofte behov for å 'balansere' lagrene av containere på utestasjonene.

Mange flotte bilder her, takk for titten!

Er highloadere for containere så dyrt at det ikke er forsvarlig å ha utstyr stående? Bruker ikke SK også containere i A319/321? Eller er det en annen type/høyde på disse highloaderne? (Ja, det er vel ikke de flyene som trafikkerer TOS for det meste, men det kunne vel ihvertfall i teorien skje?)

Mange flotte bilder her, takk for titten!

Er highloadere for containere så dyrt at det ikke er forsvarlig å ha utstyr stående? Bruker ikke SK også containere i A319/321? Eller er det en annen type/høyde på disse highloaderne? (Ja, det er vel ikke de flyene som trafikkerer TOS for det meste, men det kunne vel ihvertfall i teorien skje?)

Jeg kan ikke huske å ha sett hverken A319 eller A321 fra SAS i Tromsø. All den tid disse maskinene er lokalisert til SAS DK så gir det vel ikke mening å ha highloader utstyr på TOS (men jeg aner ikke hva dette utstyret koster).

Er highloadere for containere så dyrt at det ikke er forsvarlig å ha utstyr stående?

Tja .. en brukt maskin kommer nok på rundt millionen .. og så skal den også vedlikeholdes .. det er heller ikke billig for en så stor og tung maskin. Så for en liten stasjon som kanskje tar inn 100 .. 200 .. 300.000 i året i handlinginntekter for aktuelle maskiner, sier det seg selv at dette er en utgift de ikke klarer.

A319/321 brukes ikke innenriks i Norge og 319 bruker heller ikke containere.

Nei, om kostnaden er såpass har jeg full forståelse for at man ikke har et slikt pengesluk stående...

Takker for kommentarer så langt, nå venter jeg bare spent på LN-MEH og PSC TOS sine bilder fra i går!

Håper de kommer snart!

Back