24.4 og 29.4 , 1Q fra NAS og SAS

Kjos hevder han merker ingen endring i etterspørselen. Men fortsatt stigende oljepris vil til slutt føre til endringer i prisen og da kommer etterspørselen til å påvirkes. Holdes evt. nåværende prisnivå da med stadig økt kapasitet i markedet vil bunnlinja blir blodrød fremover. Det er et dilemma.

I tillegg kan jeg ikke forstå noe annet enn at satsningen i Sverige kommer til å koste mye cash. Kan jo skryte mye av Rygge men med prisnivå som gir profitt vil sikkert også situasjonen der endres.
 
Det er i hvert fall bra at etterspørselen etter billetter holder seg oppe. Men det spørs hvor lenge det fortsetter etter at renten fortsetter å øke, og folk flest begynner å se at de også må kutte på kostnadssiden i egne hjem. Jeg tror en slik endring av folks kjøpsvaner/reisevaner vil gjøre større utslag for flyselskapene fremfor en økning i billettprisene på 50-100 kroner pr. billett. Om en billett til Sør-Europa koster meg 298,- eller 498,- har liten betydning. Det er først og fremst alle de andre utgiftene i forbindelse med reisen (kostnader til og fra flyplassen, hotell, shopping i løpet av oppholdet etc) som vil ha betydning for om folk reiser eller ikke. Så selskapene bør sette opp prisene først som sist.

Blir spennende å se DY sin utvikling, og det blir nok mye bedre i Q2/Q3. Sommertrafikk, flere nye fly, oppstart av nye ruter, chartertrafikk osv. får vi håpe gjør sitt til at det går bedre igjen.
 
Og nå forventer Morgan Stanly et underskudd på 1,65 mrd sek for SAS i Q1.
http://borsen.dk/finans/nyhed/130698/

Det er litt ekstremt og håper ikke det slår til. Tror SAS Norge kan få til litt overskudd mens resten trekker ned.

Fortjenesten til DY på Q2 og Q3 bør bli bra slik at ikke retsen av året trekker selskapet i minus totalt sett. Hovedbasen på Gardermoen er velfungerende og punktligheten blir betydelig forbedret i 2008 i forhold til 2007.

Jeg har ihvertfall god tro på at SAS Norge og Norwegian kan drive lønnsomt dette året!
 
A short except from the DY statement:

Gruppen hadde et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) for kvartalet på
MNOK -226,1 (-8,9).

Justert for engangskostnader blir driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) for kvartalet MNOK 158.

What I do wonder:
What in hell do they hide under "engangskostnader" when they do account for 384,1 MNOK???

Furthermore, also interesting, that they did have a positive EBITDA excluding these "engangskostnader".

Anyone who has a good clue what is kept inside the "engangskostnader"???
 
Når Norwegian nå blør så mye på grunn av Oljeprisen, lurer jeg fælt på hvordan det ser ut i stua til Sterling. Da rekker det ikke lenge med nye 100 milioner kroner i islandske cash!
 
As i read it, it could be:

Rebranding of Flynordic
Introduction of new aircrafts
New base Rygge opstart.

"Rebranding of Flynordic" blir vel ikke belastet før Q2? Og det må koste dyrt slik de har kjørt på i Sverige skulle man tro.
 
What I do wonder:
What in hell do they hide under "engangskostnader" when they do account for 384,1 MNOK???

Furthermore, also interesting, that they did have a positive EBITDA excluding these "engangskostnader".

Anyone who has a good clue what is kept inside the "engangskostnader"???



Å skylde på "engangskostnader" på 384,1 MNOK er vel en grei måte å feie sannheten under teppet?
 
La oss håpe at prisene settes opp til et nivå som sikrer oss Norwegian fremover!!!
 
La oss håpe at prisene settes opp til et nivå som sikrer oss Norwegian fremover!!!

Norwegian satte opp prisene sine i mars, det er derfor veldig rart at de kommuniserer at de "vurderer å sette opp prisene". CFO sa bare for noen dager siden til mediene at det ikke var aktuelt med prisøkninger i Norwegian, men det har de altså allerede gjennomført (som alle andre selskaper). Kan de ikke bare være ærlig på det, slik SAS var i går (på TV)?
 
Å skylde på "engangskostnader" på 384,1 MNOK er vel en grei måte å feie sannheten under teppet?

Look a bit at Delta and Northwest, United.
Close to 90% of Delta's loss is from one-off costs. If you look at United, the picture is much different, as they had a loss of 542 Mio US$ and a negative Cash Flow. And the 2nd thing will kill them off. There is no chance that they can survive when they can't stop that bleeding.
To write down costs that come with the establishing of new base, new plane-type etc is not nice, but as long as your operating Cash Flow is positive, your Health is still ok. Not brilliant, but ok.

Maybe we have here in the forum people that are working in Accounting. They may tell us that it could be smart to make a Quarter that will be red anyway to look even more red and then be profitable in the next Quarter.
If I e.g. need to buy 1 000 000 Pencils over the year, I can split this costs over each month, or I buy them now, as I know that I will make a loss as a company and then it doesn't matter so much if it will be 200 Mio or 201 Mio.
 
Når Skandinaviens største luftfartsselskab SAS tirsdag aflægger kvartalsregnskab, vil det efter al sandsynlighed være ledsaget af en plan for yderligere besparelser.

At selskabets bundlinje i årets første kvartal vil være rød, er det nemlig svært at finde nogen, som er uenige i.
http://borsen.dk/finans/nyhed/130889/


Veckans rysare kan bli flygbolaget SAS som presenterar sitt resultat på tisdag. Att det blir en förlust för det första kvartalet är väntat, frågan är bara hur stor den blir menar analytiker som följer SAS.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=764783
 
Back
Top