2008 World's Best Cabin Staff

Hyggelig for DY og deres crew!
Men, MD11 - jeg trodde det var WFs crew som var de beste i Europa? (de er sikkert ikke med i evalueringen :-) )

Hyggelig for DY og deres crew!
Men, MD11 - jeg trodde det var WFs crew som var de beste i Europa? (de er sikkert ikke med i evalueringen :-) )

WF er helt klart i toppsjiktet og har jo kommet best ut av det i flere kåringer internt i SAS gruppen, men om de er med i denne "konkurransen" vet jeg ikke.

SQ777, takk for gratulasjoner, velkommen ombord:D

Hmm, jeg skjønner rett og slett ikke greia. DY er vel det selskapet jeg har flydd med til nå som er MINST synlige i kabinen. Mitt inntrykk er at DY stort sett får deg fra A til B for en rimelig penge, og ikke noe mer. Service? Tror ennå jeg ikke har vekslet ett eneste ord med noen i DY på mine reiser, hverken av de ved bag-drop, gaten, i kabinen eller cockpit.

Hmm, jeg skjønner rett og slett ikke greia. DY er vel det selskapet jeg har flydd med til nå som er MINST synlige i kabinen. Mitt inntrykk er at DY stort sett får deg fra A til B for en rimelig penge, og ikke noe mer. Service? Tror ennå jeg ikke har vekslet ett eneste ord med noen i DY på mine reiser, hverken av de ved bag-drop, gaten, i kabinen eller cockpit.

Det er nok fordi du kun har reist på turer uten servering. Prøv en som har det, så skjønner du.

Det er nok fordi du kun har reist på turer uten servering. Prøv en som har det, så skjønner du.

Har DY noen turer med servering da. Trodde man måtte betale for alt ombord, og da kan det vel ikke kalles service? Eller er det bare på SAS at service skal være gratis?

Og hvorfor er ikke catering som du må betale for service?

Ser det ble litt feil, det er selvsagt service om du betaler eller ikke. Men mener fortsatt SAS får urimelig kritikk for dårlig service, da det virker som enkelte mener at på SAS flighter skal alt være gratis, før de kaller det service. Forstå det den som kan.

Ser det ble litt feil, det er selvsagt service om du betaler eller ikke. Men mener fortsatt SAS får urimelig kritikk for dårlig service, da det virker som enkelte mener at på SAS flighter skal alt være gratis, før de kaller det service. Forstå det den som kan.

Det kan jo ha noe med måten servicen blir utført på, og ikke bare hva en får eller må betale for... :rolleyes:
Bare det at noen sier hei, god morgen eller velkommen når du kommer ombord har mye å si.
DY har også en egen evne til å skape en trivelig stemning ombord på "langflyvningene" sine, og man kan tydelig
se at crewet trives i jobben de gjør. Dette har også lett for å smitte over på pax som kanskje forbinder dette med god service.

Last edited:
Ja, men det er jo ikke bare SAS som får urimelig kritikk da, som det er bevist i flere tråder her inne, det er jo tydeligvis for mye å forvente at man kan si "Gratulerer, bra jobba!" til andre enn sitt eget selskap

Ang. SAS Vs Norwegian er vel forklaringen er vel egentlig ganske enkelt, Norwegian er lavpris derfor er folk (ihvartfall noen) klar over at man må betale for mat å drikke, men jeg nekter å tro at Norwegian ikke har pax som mener at ting må være gratis før det er god service.
SAS i folks øyne blir vel sett på som det selskapet man skal få ting gratis, kaffe, frokost, baggasje osv osv å da er det vel ikke alltid like lett for alle å skjønne at man må betale for colaen

ps! Jeg har forresten aldri vært med på en flyvning med SAS der jeg ikke får hei, god morgen eller velkommen av hyggelig crew når jeg kommer ombord!

Last edited:
Når jeg skriver at jeg aldri har snakket med noen som jobber i DY når jeg har flydd med de, så betyr det også at jeg heller ikke har klaget (urettmessig) eller oppført meg nedlatende.
Jeg har fløyet med DY et par rundturer i år, betalt av egen lomme. Forventningene var å komme meg fra A til B noen hundre kroner billigere enn med SAS, og det gjorde jeg også, ergo ble forventningene mine innfridd. Jeg kommer helt sikkert til å fly med DY igjen, og jeg vedder på at flyvertene/vertinnene er like usynlige som de pleier.

Edit: Siden goul endra hele innlegget sitt, så blir dette rimelig meningsløst...

Last edited:
Min beste opplevelse ombord har vært med blue1, når man til og med får hjelp til å brette sammen avisen. Kom bare bort og smilte hyggelig og spurte om jeg trengte hjelp når hele avisen min hold på å falle fra hverandre når jeg forsøkte å brette den. Det er service det.

Bra jobba DY-crew, gratulerer! Hyggelig at de positive sidene og smilene blir lagt merke til og at man vinner god omtale på det. :nor

Jeg kjenner selvfølgelig de kabinansatte i Norwegian best siden det er de jeg omgås med daglig i jobben på OSL.
Når jeg reiser med SAS så opplever jeg kabinbesetningen der som like hyggelig og imøtekommende som hos Norwegian.
Selvfølgelig finnes det ansatte i begge selskap som ikke har noe i serviceyrket å gjøre !!

Det virker som om svært mange her inne forbinder service med GRATIS servering men det er langt fra sannheten. God service handler om å høre/føle at man er velkommen ombord og ikke minst er imøtekommende for alle slags passasjerer. Det er kun på rutene i Sør Norge det ikke er mulighet for servering. DY har et godt rykte på seg for å skape god stemning i kabinen på de lengre turene, som påpekt ovenfor, og de fleste kabinansatte er folkelige mennesker som liker jobben din, da blir stemningen deretter:)

Det virker som om svært mange her inne forbinder service med GRATIS servering men det er langt fra sannheten. God service handler om å høre/føle at man er velkommen ombord og ikke minst er imøtekommende for alle slags passasjerer. Det er kun på rutene i Sør Norge det ikke er mulighet for servering. DY har et godt rykte på seg for å skape god stemning i kabinen på de lengre turene, som påpekt ovenfor, og de fleste kabinansatte er folkelige mennesker som liker jobben din, da blir stemningen deretter:)

Helt korrekt. Fornøyde og motiverte medarbeidere er det beste ansiktet utad en bedrift kan ha.

Men for enkelte her å annerkjenne et vind drag som kommer fra Oksenøy veien 10, er vel som å ete sitt eget slips:lol:

Uansett flott av Norwegian dette!

Så får vi håpe at Widerøe og SAS lå på delt fjerde plass på lista;)

Ros kommer når ros fortjenes:
Fløy med DY OSL-TRD i går. De var 500kr billigere enn SK en vei på tidspunktet jeg ville reise, så valget var enkelt. Billett bestilt ca 24 timer før avreise.
Hyggelig dame i bag-drop, fikk både "hei" og "ha en flott reise". Det samme skjedde ved boarding. Kabinsjefen var tydeligvis opptatt med noe annet når jeg gikk ombord, så ikke et ord der. Selve turen var kabinbesetningen usynlig, men kapteinen snakket mer en vanlig om både rute, høyde og værforhold. På vei av flyet fikk jeg derimot et "hadet".
Norwegian er et godt valg, når de er såpass mye billigere enn SAS. Dessuten gir de mulighet til å velge rad 1 med ubegrenset benplass, også på de billetter som ikke er full flex.

De som tror at jeg er pro SAS, anti DY, og forutinntatt, sur og arrogant (goul) kan svelge ordene sine, jeg flyr stort sett med et åpent sinn. Med KLM frykter jeg derimot det verste, og er alltid skeptisk ;)

Back