2005 - Siste sjanse for Jørgen L.

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
2005 - Siste sjanse for Jørgen L.

fra www.standby.dk

Sidste chance for Jørgen Lindegaard

2005 ser ud til at blive et skæbneår for koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, som siden sin tiltræden på posten i 2001 kun har kunnet fremlægge årsregnskaber med underskud. Lindegaard har hidtil kunnet dække sig ind under, at hans år på posten har været en turbulent periode for luftfartsbranchen primært pga. lavprisselskabernes markante tryk på billetpriserne. Det, der ser ud til at blive koncernchefens problem, er, at sidste del af spareplanen ”Turnaround 2005” bliver forsinket. Meldingen lyder indtil videre på et års forsinkelse, men en række analytikere er usikre på, hvorvidt det er realistisk at målet nås. Det vil være et personligt nederlag for Lindegaard, vurderer analytiker Stig Nymann fra Sydbank: ”Lindegaard har knyttet meget betydning til spareplanen og er i meget høj grad gået i spidsen for den. Hvis ikke den bliver gennemført, kan det blive et problem for ham.”

(Politiken, 11/2)

Re: 2005 - Siste sjanse for Jørgen L.

Et større problem for Lindegaard kan nok være at flere og flere stiller spørsmålstegn ved hans dyktighet...

Ja han bør vel snart vise kunne vise til resultater. Virker som svenskene er mest "gira" på å bytte han ut.

Svenskene vil nok helst ha en svenske på topp...(...selv om det ikke behøver å hjelpe på situasjonen!) Men blir det for mange krefter som jobber for et skifte - kan nåværende ledelse neppe sitte uansett om det skulle komme positive tall. Må forresten sjefen være skandinav? BA har jo en fra Australia og det går jo ganske så bra!!

Bør vel ikke kastes før man har noe som er bedre...(...ofte lurt å komme med løsninger også!!!)

Det meste er bedre enn Lindegård.

Dårligere næringsliv leder skal man lete lenge etter.:devot:

Ja sikkert ikke lett å styre SAS konsernet de siste årene med all turbulensen. Jørgen har jo fått til ting som en for ikke mange år siden anså som umulig: lengre arbeidsdager/aktiv flyvning, fusjon SK/BU, oppkjøp i andre selskaper, sette tæring etter næring....:)

FBU! Det blir for enkelt å bare slenge ut av det meste ville vært bedre... Kom med løsninger - så virker det mer troverdig! At noen "sofa-CEO" ikke liker Lindegaard er nok greit - at media begynner og at eventuelle analytikere begynner å snakke er mye mer problematisk. Ellers har jo Lindegaard som DY påpeker fått gjort mye. Vis a vis fagforeninger har han jo f.eks nesten tatt en "Margareth tatcher" holdning...(...og England tok lange skritt fremover under henne!!!)

EB..Mener du jeg skal utnevne en ny konsernsjef fra sofaen her hjemme?
I så fall, så kan jeg ikke det. Og det er overhodet heller ikke min jobb.

Det jeg kan si er at tiden med Lindegård er den verste jeg kan huske i Sas konsernet; og det er vel ingen som har klart det bedre enn han og sette grupper opp mot hverandre (splitt og hersk).

Dette er jeg langt ifra alene om å mene. (sas guruene her inne er sikkert ueninge).

Når han i tillegg til å forsure arbeidsmiljøet ikke klarer å presentere bedre resultater, enn flere milliarder i minus år etter år, ja da synes jeg nesten det blir tåpelig at jeg må utdype hvorfor jeg vil han skal gå.

Lindegaard har ikke gjort noen daarlig jobb. Tatt i betraktning det haaploese skiktet av mellomledere han har aa slite med, har han faatt utrettet ting jeg i utgangspunktet ansaa som umulig. Neste prosjekt maa vaere en skikkelig loftsrydding i dette skiktet og en mer 'transparent' struktur i hele organisasjonen ...

Det jeg IKKE liker er oppstykkingen av flyselskapet. Men paa den annen side gjoer det kanskje at loftsryddingen kan bli enklere.

Takk MOW!!!

Er også av den oppfatning at oppdeling er synd - men kanskje et "nødvendig onde". Så kan kanskje en ny sjef samle selskapene i ett nytt felles selskap igjen når kostnadene er på riktig nivå!?

Originally posted by LN-MOW
Lindegaard har ikke gjort noen daarlig jobb. Tatt i betraktning det haaploese skiktet av mellomledere han har aa slite med, har han faatt utrettet ting jeg i utgangspunktet ansaa som umulig. Neste prosjekt maa vaere en skikkelig loftsrydding i dette skiktet og en mer 'transparent' struktur i hele organisasjonen ...

Det jeg IKKE liker er oppstykkingen av flyselskapet. Men paa den annen side gjoer det kanskje at loftsryddingen kan bli enklere.

Enig med deg MOW. At han fikk splitte opp SAS gruppen i STS, SGS etc er meget bra. Ansvarliggjør supportenhetene. Også positivt at IT delen er solgt ut. Men jeg liker heller ikke at SAS Airline er delt opp i flere mindre selskaper. Mye dobbel og trippel administrasjon som selvsagt virker fordyrende.

Alt er fordyrende!

Har 2 "godbiter":

Siden alle enheter skal tjene penger skjer det mye rart.

Det ene er bla annet så flyr BU ansatte på service billett hos Norwegian. Fordi denne er billigere enn hos Sas. (dette har sansynligvis forandrett seg, men det pågikk helt frem til 01/01-05)

BU crew og ansatte i Sas bor ofte på Rica hotell fordi disse er billigere enn Sas radisson.

Sikkert vel og bra for regnskapet til det enkelte foretak, men i det store og hele så blir det bare latterlig.

Jeg har flusst av andre eksempler på lignende tilfeller, men det er ting som jeg av taushetsplikt ikke kan legge ut på tråden her:cheers:

Må bare si jeg støtter EB og LN-MOV, utgangspunktet var ikke bra , og det hadde også _DERE_ som var ansatte i SAS og BU skylden i ! , mulig at "noen" hadde gjort dette bedre en Jørgen, men trolig ikke så mye bedre at f.eks 2004 ville gitt + i boka.

/Geir

Når det gjelder hotellene så er det faktisk bra at SAS og Braathens crew bor hos Rica. De betaler nesten ingen ting og med det belegget Radisson SAS har betyr det at de selger rommene for en mye høyere pris som igjen gir pengen i SAS-kassen.

Originally posted by EB
Når det gjelder hotellene så er det faktisk bra at SAS og Braathens crew bor hos Rica. De betaler nesten ingen ting og med det belegget Radisson SAS har betyr det at de selger rommene for en mye høyere pris som igjen gir pengen i SAS-kassen.

copy that, fruen skulle ha rom på SAS OSL i går grunnet checkin kl 05.JævlaTidlig, men fikk ikke rom da det var fullt av absolutt fullt betalende...

Originally posted by EB
Ja da er det virkelig bra at det ikke er du som er konsernsjef
:alien:

Ett kjapt søk på Radisson Sas for oslo i dag. viser ledig på alle hoteller.

Jeg har alltid fått plass på ett Sas hotell når jeg har vært ute og reist.

Finner det faktisk ganske rart at du kan mene att dette er god butikk.

Originally posted by FBU
Alt er fordyrende!

Har 2 "godbiter":

Siden alle enheter skal tjene penger skjer det mye rart.

Det ene er bla annet så flyr BU ansatte på service billett hos Norwegian. Fordi denne er billigere enn hos Sas. (dette har sansynligvis forandrett seg, men det pågikk helt frem til 01/01-05)

BU crew og ansatte i Sas bor ofte på Rica hotell fordi disse er billigere enn Sas radisson.

Sikkert vel og bra for regnskapet til det enkelte foretak, men i det store og hele så blir det bare latterlig.

Jeg har flusst av andre eksempler på lignende tilfeller, men det er ting som jeg av taushetsplikt ikke kan legge ut på tråden her:cheers:

BU flyr ikke lenger på S-I på DY og v.v. - Det ble slutt i høst......

Da ble det booket frem i tid etter avtalen forsvant.. siste DY S1 billett på 154 dokument så jeg i desember

Back