Re: 2* SAS SK907/908 på 3 uker...
Du lille allpakka. Da har jeg kommet meg hjem og det er 18 timer søvn senere. Pluss et par timer våken da, hvor vi drakk øl og oppdaget Ozark.
SK908 - SAS PLUS:
Før boarding hadde jeg gjort et smart valg og det var å gå via kiosken i mellom gatene og kjøpt 2 flasker Perrier. Vann er de nemlig litt gniene på ombord. Det ligger en flaske i setet når du boarder, men utover det får man bare et glass en eneste gang. Man kan så klart gå bak til bakerste galley og spørre om et glass til, men da er du avhengig av at det er noen der og det er sannelig ikke alltid det er.
PRO TIP #1: Bunkre opp med vann og soft drinks før boarding
Som nevnt ble det sete 21F og ledig midtsete. På rad 22 var det en skikkelig smarting som bevisst hadde gamblet på å velge 21E og det slo inn. Han fikk hele raden. Men det kunne jo gått skikkelig galt hvis de plutselig hadde øst på med upgrades og standby pax.
Det kunne virke som om business var helt full. PLUS var ca halvfull+. I GO var det nesten tomt. "Alle vil til New York, men ingen vil hjem".
Ganske raskt etter take off var det info om at serveringen skulle starte og at alle måtte bestille alt de skulle drikke med det samme og før matserveringen. Samme som vanlig, i og for seg. Trallene kom kjapt og jeg ba om et glass sparkling vann, en GT, en rødvin og en øl.
- "Værsågod. Skal du ha noe til maten og etter maten også?"
Det var usedvanlig offensiv servering til å være PLUS, men jeg kunne forklare at den drikken var ment til hele flyreisen. Hun virket såpass overrasket at jeg må ha sett ut som en fyllik. Det plaget ikke meg nevneverdig.
Koste meg med GT. Humøret var på topp.
Så kom maten. Det var "chicken or beef" I dag. Jeg gikk for chicken.
Forretten aner jeg ikke hva er og jeg smakte ikke på det heller. Tror det faller inn under kategorien gugge. Hovedretten var helt grei egentlig. God smak, bra ris. Litt ymse kutt av kyllingen. Definitivt ikke kyllingbryst slik på veien ut fra Oslo, hvor kvaliteten var helt super. Men altså greit nok. Desserten var god.
Etter maten skjedde det strengt tatt ikke så mye. Det forundrer meg ganske mye at folk ikke automatisk drar ned blinds på en 7 timers redeye. Halvparten var oppe frem til crew faktisk gikk rundt og tvangsstengte dem etter en 3 timers tid. PLUS til crewet der.
Alt i alt synes jeg crewet på denne turen var veldig gode. Bak gardina ventet jeg ikke særlig mer enn effektivitet og "lets get this the f done". Det fikk jeg også, men det var også vel gjennomført synes jeg. Helt topp.
Pleddene og putene som er i PLUS er også av riktig god kvalitet og ens med det som tidligere ble brukt i Business. Et solid steg over fillene jeg så de måtte nøye seg med i GO.
2:20 circa før landing begynte de å skramle med frokosten og jeg lettet øyemaskene...
PRO TIP #2: Ta med egen øyemaske. Dem du får utdelt er alt for dårlige.
...mine og så at det kom varme rundstykker og en bakke med skinke og ost og sånt. Jeg var mest opptatt av å forsøke å få et sekund søvn.
For jeg klarte altså ikke sove sittende på den måten. Jeg klarte av en eller annen årsak å nap'e på vei til EWR. Men på vei tilbake så kanskje det ble psykisk. "Nå skal jeg sannelig sove for jeg er trøtt som rakker" - tenkte jeg. Så begynte jeg å bli nervøs for om jeg ville få det til sittende. Da er løpet kjørt.
Digresjonsdepartementet: Om jeg hadde klart å sove sittende ville jeg spart en formue av egne penger. Men det er liksom ikke mulig. Og det blir verre og verre utover natten der. Jeg vrir og vrenger på meg. Psykisk begynner jeg å dra på meg smerter i korsryggen som jeg tror egentlig ikke er der. Løfter på øyemaskene og ser at nå er det 3:41 igjen. Sist var det 3:42.
Jeg vurderer seriøst å legge meg ned i midtgangen så jeg bare kan få strekke meg helt ut i noen sekunder før jeg blir oppdaget, fanget og slept bak i galley for å bankes opp. Det hadde vært verd det.
Anyway, det er bare meg.
For alt i alt synes jeg PLUS må virkelig være verd pengene. Det koster ikke så mye mer enn GO og det er en hel verden av forskjell synes jeg. Å gå bak i "radganistan" er så helt forskjellig. Plassmessig, stolmessig, tepper og pledd, mat og drikke. Det hele.
Jeg hadde fløyet masse PLUS om jeg kunne sovet. Men det sliter jeg så mye med at istedenfor å redusere oppgraderingsbudene til minimum på neste runde om en uke, så skal jeg øke dem med det jeg sparte nå.
Bonusinfo - setene på de nye flytogene er mye bedre enn på de gamle. Det trekker opp for at de er kjipere å sitte i trappene på enn de gamle.
8 dager til neste tur.