HansJ
ScanFlyer Silver
17 bilder från Flygvapenmuseum i Linköping, 3.6.08
Jag gjorde mitt årliga besök vid Flygvapenmuseum på Malmslätt i Linköping idag. En liten dagsutflykt på drygt 500 km t/r... men det brukar vara värt besväret. Så även idag!
Linköping är ett av Sveriges största flygcentra; Saab har byggt flygplan här sedan 40-talet och "Malmen" har varit militärområde i nästan 500 år. Friherre Carl Cederström, som fick det första svenska flygcertifikatet år 1910, grundade här en flygskola 1912. Samma år inköptes flygmaskiner av försvaret för utbildning av flygare och mekaniker på Malmslätt till det som senare blev flygvapnet 1926. Tio år senare bildades flygflottilj F3, som bl a flög J29 Tunnan och J35 Draken fram till nedläggningen 1974. Efter F3s upphörande fortsatte målflygdivisionen sin verksamhet på Malmen, och fick på 80-talet sällskap av Arméflygets helikopterdivision. Än idag används Malmslätt för utbildningsändamål, och dagligen flygs det med JAS39 Gripen på fältet.
Flygvapenmuseum invigdes 1984 och byggdes ut redan fem år senare. Idag är det väldigt trångt i lokalerna och många flygplan står magasinerade, eller ännu värre, utomhus och far illa. År 2010 ska en stor utbyggnad stå klar, där bl a den ur Östersjön bärgade DC-3an ska visas för allmänheten i en speciell utställning om Kalla Kriget. Förhoppningsvis kommer även Flygvapnets andra Caravelle att visas upp då - den har stått på Malmen och väntat på plats i snart tio år.
JA37 Viggen från Försökscentralen utanför huvudentrén
Bredvid står en specialmålad AJS37, den sista i tjänst.
Översikt över den ena hallen. Som synes är det trångt...den andra hallen syns i bakgrunden och är lika välfylld.
I den andra hallen finns bl a helikoptrar och sjöflygplan - Piasecki Vertol (Hkp 1, populärt kallad "Bananen" i Sverige) och Norseman (Tp78)
Alouette II - Hkp 2 - är en av mina favoriter.
Restaureringen av Saab B18 pågår för fullt.
Junkers Ju 86 hette B3 i svensk tjänst och användes som bombflygplan på F1 i Västerås. Detta flygplan är den enda bevarade Ju 86an i världen.
J9 - Seversky P-35 - var ett populärt jaktflygplan under 40-talet. Så här kunde det se ut i fält.
FFVS J22 var det första svenskbyggda jaktflygplanet och monterades i en hangar på Bromma.
Så vackert! Spitfire Mk.XIX användes som spaningsflygplan i flygvapnet under beteckningen S31. Muséets flygplan kom till Sverige efter en komplicerad bytesaffär som inbegrep att flera unika flygplan lämnade landet.
Jag vet inte vad ni tycker, men en sån här motor och en fembladig propeller räcker för att få mig på knä... S31 hade prestanda i klass med dagens Q400!
Ett av få svenska flygplan som varit i krig. Denna J29 B Tunnan deltog i FN-bataljonen i Kongo under den speciella flottiljen F22 och har fortfarande skador på kroppen efter beskjutning.
Tyvärr var flera flygplan tillfälligt borta idag, bl a min favorit Draken. Men dessa fyra modeller från 60-talets uppvisningsgrupp Acro Deltas var väldigt fina. En av piloterna blev för övrigt senare informationschef i SAS - Peter Forssman.
Gripenprototyp nr 2 har efter flera års utprovningar fått en plats på muséet.
Utanför har man flyttat om flera flygplan sedan mitt förra besök. På baksidan står två Viggen-prototyper; dels AJ37 Viggen 37001 och dels SK37 Viggen 37800.
Båda flygplanen är slitna efter att ha stått utomhus i många år.
Otroligt nog syns rester av förra ägaren fortfarande tydligt, 51 år efter att denna DC-3 lämnade SAS... Detta är f d LN-IKH "Hallvard Viking" i SAS 1948-1957, och SE-CFR i Linjeflyg 1957-1960. I Flygvapnet hette hon TP79 och bar anropssignal 797 mellan 1960-1982, då hon placerades på muséet. Märkligt nog syns inte något av Linjeflyg-märkningen som bars efter tiden i SAS.
Hoppas denna militära variation var till belåtenhet. Om någon har bilder från muséet i Bodø så får ni gärna visa dem - jag planerar ett besök!
Jag gjorde mitt årliga besök vid Flygvapenmuseum på Malmslätt i Linköping idag. En liten dagsutflykt på drygt 500 km t/r... men det brukar vara värt besväret. Så även idag!
Linköping är ett av Sveriges största flygcentra; Saab har byggt flygplan här sedan 40-talet och "Malmen" har varit militärområde i nästan 500 år. Friherre Carl Cederström, som fick det första svenska flygcertifikatet år 1910, grundade här en flygskola 1912. Samma år inköptes flygmaskiner av försvaret för utbildning av flygare och mekaniker på Malmslätt till det som senare blev flygvapnet 1926. Tio år senare bildades flygflottilj F3, som bl a flög J29 Tunnan och J35 Draken fram till nedläggningen 1974. Efter F3s upphörande fortsatte målflygdivisionen sin verksamhet på Malmen, och fick på 80-talet sällskap av Arméflygets helikopterdivision. Än idag används Malmslätt för utbildningsändamål, och dagligen flygs det med JAS39 Gripen på fältet.
Flygvapenmuseum invigdes 1984 och byggdes ut redan fem år senare. Idag är det väldigt trångt i lokalerna och många flygplan står magasinerade, eller ännu värre, utomhus och far illa. År 2010 ska en stor utbyggnad stå klar, där bl a den ur Östersjön bärgade DC-3an ska visas för allmänheten i en speciell utställning om Kalla Kriget. Förhoppningsvis kommer även Flygvapnets andra Caravelle att visas upp då - den har stått på Malmen och väntat på plats i snart tio år.

JA37 Viggen från Försökscentralen utanför huvudentrén

Bredvid står en specialmålad AJS37, den sista i tjänst.

Översikt över den ena hallen. Som synes är det trångt...den andra hallen syns i bakgrunden och är lika välfylld.

I den andra hallen finns bl a helikoptrar och sjöflygplan - Piasecki Vertol (Hkp 1, populärt kallad "Bananen" i Sverige) och Norseman (Tp78)

Alouette II - Hkp 2 - är en av mina favoriter.

Restaureringen av Saab B18 pågår för fullt.

Junkers Ju 86 hette B3 i svensk tjänst och användes som bombflygplan på F1 i Västerås. Detta flygplan är den enda bevarade Ju 86an i världen.

J9 - Seversky P-35 - var ett populärt jaktflygplan under 40-talet. Så här kunde det se ut i fält.

FFVS J22 var det första svenskbyggda jaktflygplanet och monterades i en hangar på Bromma.

Så vackert! Spitfire Mk.XIX användes som spaningsflygplan i flygvapnet under beteckningen S31. Muséets flygplan kom till Sverige efter en komplicerad bytesaffär som inbegrep att flera unika flygplan lämnade landet.

Jag vet inte vad ni tycker, men en sån här motor och en fembladig propeller räcker för att få mig på knä... S31 hade prestanda i klass med dagens Q400!

Ett av få svenska flygplan som varit i krig. Denna J29 B Tunnan deltog i FN-bataljonen i Kongo under den speciella flottiljen F22 och har fortfarande skador på kroppen efter beskjutning.

Tyvärr var flera flygplan tillfälligt borta idag, bl a min favorit Draken. Men dessa fyra modeller från 60-talets uppvisningsgrupp Acro Deltas var väldigt fina. En av piloterna blev för övrigt senare informationschef i SAS - Peter Forssman.

Gripenprototyp nr 2 har efter flera års utprovningar fått en plats på muséet.

Utanför har man flyttat om flera flygplan sedan mitt förra besök. På baksidan står två Viggen-prototyper; dels AJ37 Viggen 37001 och dels SK37 Viggen 37800.

Båda flygplanen är slitna efter att ha stått utomhus i många år.

Otroligt nog syns rester av förra ägaren fortfarande tydligt, 51 år efter att denna DC-3 lämnade SAS... Detta är f d LN-IKH "Hallvard Viking" i SAS 1948-1957, och SE-CFR i Linjeflyg 1957-1960. I Flygvapnet hette hon TP79 och bar anropssignal 797 mellan 1960-1982, då hon placerades på muséet. Märkligt nog syns inte något av Linjeflyg-märkningen som bars efter tiden i SAS.
Hoppas denna militära variation var till belåtenhet. Om någon har bilder från muséet i Bodø så får ni gärna visa dem - jag planerar ett besök!