155 feil på Hercules etter Tyrkisk verksted
Etter «reparasjon» på det tyrkiske flyverkstedet avdekket norske inspektører 155 feil ved C-130 Hercules-flyet. Åtte av feilene var så alvorlige at flyet ikke fikk tillatelse til å ta av.
Først i januar var feilene rettet, og flyet ble fløyet til Norge.
Da teknikerne ved verkstedet i Tyrkia jekket opp det andre norske transportflyet de hadde til overhaling, holdt de på å ødelegge skroget. De hadde ikke nødvendig utstyr for støtte under flyet!
Fiaskoen skjedde som følge av at Forsvaret skulle spare penger på reparasjon og vedlikehold av de gamle Hercules-flyene: Leverandøren i Tyrkia var billigst, men hadde aldri gjort en slik jobb før.
De tyrkiske mekanikerne som skulle gjøre den viktige jobben, hadde problemer med å snakke engelsk. De skal også ha oversatt flydokumentene til tyrkisk, noe som vanskeliggjorde inspeksjonsarbeidet for de norske liaisonoffiserene.
Mer her:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=268619
Etter «reparasjon» på det tyrkiske flyverkstedet avdekket norske inspektører 155 feil ved C-130 Hercules-flyet. Åtte av feilene var så alvorlige at flyet ikke fikk tillatelse til å ta av.
Først i januar var feilene rettet, og flyet ble fløyet til Norge.
Da teknikerne ved verkstedet i Tyrkia jekket opp det andre norske transportflyet de hadde til overhaling, holdt de på å ødelegge skroget. De hadde ikke nødvendig utstyr for støtte under flyet!
Fiaskoen skjedde som følge av at Forsvaret skulle spare penger på reparasjon og vedlikehold av de gamle Hercules-flyene: Leverandøren i Tyrkia var billigst, men hadde aldri gjort en slik jobb før.
De tyrkiske mekanikerne som skulle gjøre den viktige jobben, hadde problemer med å snakke engelsk. De skal også ha oversatt flydokumentene til tyrkisk, noe som vanskeliggjorde inspeksjonsarbeidet for de norske liaisonoffiserene.
Mer her:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=268619