• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

12-åring fløy alene uten billett

Re: 12-åring fløy alene uten billett

Det virker da som sas har fulgt sine egne prosedyrer i denne saken.

For SAS sin del så er det værste at han har reist gratis. Sikkerhetsmessig så kan jeg ikke se at det har sviktet noe der ut fra opplysningene, det eksisterer en komplett navneliste. Vi bor i et forsåvidt fritt land og i utgangspunktet kan hvem som helst reise med fly selv med billetter. :p

Tja, for at det ble laget en ombord ja. Hadde det ikke vært enklere å be om at samtlige pax viste stubben fra boarding passet sitt? Det hadde jo ikke vært første gangen man hadde gjort det? Nei, jeg synes dette var dårlig håndtert.

Men de skal ha kreditt for at de ihvertfall har en head-count. Noen bryr seg jo ikke om det en gang.

En head-count for å bekrefte at noe ikke stemmer :up:

Originally posted by The Ticketor
Tja, for at det ble laget en ombord ja. Hadde det ikke vært enklere å be om at samtlige pax viste stubben fra boarding passet sitt? Det hadde jo ikke vært første gangen man hadde gjort det? Nei, jeg synes dette var dårlig håndtert.

Men de skal ha kreditt for at de ihvertfall har en head-count. Noen bryr seg jo ikke om det en gang.

stubben fra boarding passet sitt

Ja, men den har man jo ikke alltid ... e---....

De fleste har det, for den fikk du i hånda ved gaten.

Å ja ?

Reiser du med Norwegian BIZZICARD eller VISA MC...Får du vel ikke så mye "stubber" tilbake......:wow:

Vet ikke hvordan det funker på DY (selskapet som vel ikke en gang hadde en head-count?!?!?!), men på SK får du en liten kvittering med setenummer på gaten når du boarder.

SLUTT MED DENNE SYTINGA, GUTTER :naughty:

Gutten fortjener virkelig honnør! Han har gjennomført det alle vi andre har drømt om siden vi var, ja, nettopp, 12 år - å få fly gratis :devot: Gutten burde bli æresmedlem her, spør dere meg, med gullknapp. Dette viser initiativ og interesse for luftfart - så får suppehuene på Stortinget være så rystet de bare vil. Det er nok flere mennesker i Norge som er rystet over dem enn over denne kjuagutten.

Vet ikke hvordan det funker på DY (selskapet som vel ikke en gang hadde en head-count?!?!?!), men på SK får du en liten kvittering med setenummer på gaten når du boarder.

Det er ALTID headcount på DY. Men alle kan telle feil. Det er ikke noe uvanlig på noen selskap. Er nok ikke bestandig du får med en liten kvittering hos SAS. Det er adskillige meter med kvitteringer jeg har kastet etter at SAS har gått fra gater.
Det var jo aldri noen fare her men 2 selskap har drittet seg ut, shit happens! Prosedyren der pax må skrive navn på et papir sysn jeg var litt underlig, men det virker jo egentlig bra. Men guten skrev bare "Alexander". Det skulle de ha sett med en gang.

Laurenz

Men alle kan telle feil. Det er ikke noe uvanlig på noen selskap

Nei, det kan jeg skrive under paa .... paa vaare militaerflighter staar en av f/a'ene med 'klikker' og teller ved doeren. Og selv d e t gaar gale omtrent halvparten av tiden .. Saa telles det ombord, og etter en tre-fire forsoek faar de det tallet vi vil se. Men det behoever ikke aa bety at det er det riktige ... :p

Originally posted by laurenz

Det er ALTID headcount på DY. Men alle kan telle feil. Det er ikke noe uvanlig på noen selskap. Er nok ikke bestandig du får med en liten kvittering hos SAS. Det er adskillige meter med kvitteringer jeg har kastet etter at SAS har gått fra gater.
Laurenz
Om du finner lapper etter sas-folk i gaten så betyr ikke det at passasjeren ikke fikk en i hånda. Ofte gjøres ting på forskjellige måter slik at du får flere setelapper ved en boarding. Og man gir som regel bare den ene til passasjeren.

Tellinger, det har vært hodebry siden dag en.

Når det gjelder telling er det ingenting som slår grensevaktene til KGB i det gamle Sovjetunionen. Mellom Vaalima og Leningrad ble alle busser stoppet tre ganger og innholdet telt av ikke mindre enn to "pogranichniki" - en sersjant og en menig. En gang vi kom fra Leningrad hadde vi plutselig én mindre ved utpassering i Vaalima enn vi hadde i Vyborg og bommen halvvegs. Da løp den menige ut, sersjanten telte en gang til og løp etter en eldste-løytnant. Da han kom inn i bussen hadde pensjonisten med blæreproblemer kommet ut av toalettet og satt seg pent på plass!

Gutta fikk ikke så rent lite kjeft for manglende telleevner! Og vi fikk kjøre til tollstasjonen for utpassering. At det tok ca 2 timer var helt vanlig. :thumbup

Back