• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

1,04 milliarder i pluss for Thomas Cook Scandinavia

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Thomas Cook Scandinavia la nå frem resultatet for året oktober 2009 - september 2010, og resultatet viste et overskudd på SEK 1,04 milliarder, omtrent det samme som de foregående år.
Bidragsyterne her er først og fremst VING, SPIES, TJÆREBORG og THOMAS COOK AIRLINE SCANDINAVIA.
Fortsatt satsing på hotellkjedene SUNWING og det nye konseptet SUNPRIME (kun for voksne) har også gitt gode tall i boken.

Også Thomas Cook i Tyskland og Belgia går godt, men man sliter noe i UK.
Resultatet ga ikke merkbare utslag på London-børsen.

Samme dag indikerte gruppen at de i fremtiden vil satse på en enhetsflåte med Airbus, ved at de skrev en "hensiktserklæring" på 12 narrowbody Airbus, som er første ledd i utskiftingen av totalt 95 fly.

Her hjemme tyder alt på ytterligere en A330 neste vinter, da satsingen på Thailand fortsetter i volum. I år er det 17 ukentlige avganger fra Skandinavia. Derimot holdes kortene tett ang. ev. longhaul-destinasjoner fra Skandinavia og vestover.

Tally-Ho
 
Meget bra resultat, ikke minst operasjonene i
skandinavia - som virkelig er "gullgrisen" i så måte.
Ytterligere én maskin til Thailand er nok veien å gå,
se bare på Arlanda - i Sverige er det like vanlig å
reise til Thailand som til Kanariøyene. Dog håper jeg
på fler ruter til steder som: Kapp Verde, Mexico,
og andre reisemål vestover.
 
Charter holder stand, morro :D Det er mange som har spådd charteren død og begravet, men her vises det nok en gang at det ikke er tilfelle. Hvor mye av overskuddet kommer fra flyselskapet?
 
Jo, man gleder seg selvfølgelig over dette, men man skal ikke suge lenge på en slik karamell, som ansatt der.

Bransjen er kjempetøff, og TC har kunnet rendyrke sitt eget konsept, der de har fått operere i noenlunde ro og fred på steder med stort volum (Kanariøyene, Thailand...)
Det ble tidlig besluttet at man ikke skulle ta opp kampen med lavprisselskapene - da kostnadsnivået i et forsåvidt "gammeldags selskap" som Thomas Cook ikke ville tåle det. Dermed har man måttet gi fra seg markedsandeler på en del "mindre attraktive" destinasjoner, men "skummer fløten" på de store, godt hjulpet av egne hotellkjeder og sitt eget serviceprodukt.

Og så er det vel sånn at det fortsatt er god økonomi i fulle fly (97 % kabinfaktor hos TC, mens ruteselskapene ligger rundt 65-70 %).

Tally-Ho
 
Har ikke den nordiske delen stort sett stått for en vesentlig del av overskuddet i gruppen i lengre tid?
 
Back
Top