![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Hej
Nogle gange falder jeg over underlige ting på nettet, senest Planemart. En pudsig ting er, at en dansker med dansk telefonnummer tilsyneladende har til opgave at finde en aftager af Thais A340-500. Lide lige gyldigt sammenfald, men lidt sjovt en heroppe fra står for det ![]() http://www.planemart.com/FAA/Listing...model=A340-500 Man kan ikke lade være med at drømme (og ikke mere end det) om at flyene pushes til SAS :P Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
For Airbus taler vel at SAS har lignende typer allerede, mens Boeing vist har en bedre brændstoføkonomi. Hvad ville vægte tungest her? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Men den går vel på superbilligsalg ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
|
![]()
Hjelper vel ikke å kjøpe billig om man aldri kan få driften av flyet til å gå i pluss?
__________________
Bom viagem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Emirates använder väl både Airbus A340-500 & A340-300 på en del 4-6h flygningar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Vel, det har vel noe med kapitalkostnader pr flytime mot "bensinpriser", vedlikehold etc .....
Flyet vil absolutt ingen ha til fair pris, samme som DC 10 og 727 i frakt.. Null kapital kun vedlikehold og "bensin" skal dekkes. Derfor e rde fortsatt i lufta... Antar at vedlikehold på 345 må være lite.. Mens enorm hos DC10/727... Heller ingen store selskap vil ha 345 til extra longhaul . Der har man 772LR, 773ER etc... SK har 343, og hva er driftskostnader pr. time sammenlignet med 345.. Helt ærlig, hakke peiling.... Men det er der det ligger... Disse 345 går vel ikke til høggern med en gang ?? Men kanskje snart... Mye goodies som motorer etc som kan brukes på 346 som fortsatt vil være i lufta lenge... Så AF's første 744 gikk til høggern sist oktober.. Går olja opp til $ 120 ++, vil ingen ha dem.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]() Quote:
Av samme grunn som de ble brukt av Thai til å åpne OSL. For dyrt å parkere dem, så derfor setter vi dem inn på en ny rute og håper at det skal gå bra ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]() Quote:
Airbus A340-300, Lengde 63,69 Airbus A340-500, Lengde 67,93
__________________
Mvh Lars Tore Haugan Last edited by LTH; 08-01-2012 at 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
Se det - da lærte man noe i dag også ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 851
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Nå blir det vel litt feil å stemple en rute som tapsbringende på bakgrunn av en enkelt flight. Mener å ha lest andre steder at beleget på SIN-EWR faktisk er ganke OK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Kärran må vara oekonomisk för flygbolag men jag tycker A340-500 ät världens vackraste widebodyflygplan.
Det har bara byggts 32st A340-500. A340-500 är lite av 2000-talets Boeing 747SP. Kanske tom en bra ersättare för åldrande 747SP som VIP flygplan/widebody Business? A345 & B74L har snarlik kapacitet och egenskaper. Jag tror flera A345 maskiner kommer ha en framtid som exlusiva VIP flygplan/regeringsflygplan. Redan idag är har flera regeringar A340-500 som VIP flygplan. Enorm räckvidd & 4 motorer, bra high&hot performance ger en stor flexibilitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
A340-500/600 blev udviklet netop med tanke på som erstatning for ældre versioner af B747.
Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]()
Spørsmål: Jeg undres over en liten ting med Thai sine 340-500. De er utstyrt med litt i overkant av 230 seter. Mener å huske benplassen på økonomi er 90 eller 100 cm, som er helt fantastisk. Kan ikke tenke meg bedre langdistansefly enn Thai 340-500 når man sitter på kettle class.
Men ville ikke kostnadene med flyet gått dramatisk ned hvis man hadde stappet inn 70-90 seter til? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
Det er kostnader forbundet med dette også, ettersom du da i tillegg til de fysiske endringene også må sertifisere en helt ny versjon. Så det blir en avveing, og Thai har tydeligvis funnet ut at det er mer lønnsomt å kjøre som de gjør. At de prøver å bli kvitt maskinene har sikkert også litt med saken å gjøre.
Hvis de eies av et leasingselskap er det ikke sikkert at disse vil godkjenne det heller .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
|
![]() Quote:
![]() Husker vi fløy TG ikke lenge etter at OSL-BKK åpnet, og det var en heeelt OK tur! Har også flydd EK sine 340-500, der er det en hel del trangere bak i kabinen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai A340-500 er historie | LN-MOW | Flyforum | 40 | 19-11-2013 00:48 |
Thai A340-500 OSL 6 april 2010 | JanSev | Bilder & foto | 10 | 06-04-2010 23:25 |
A340-300 og a340-500 | svgspotter | Flyteknisk forum | 3 | 14-11-2009 09:58 |
Thai A340-500 inside at OSL 22.06.09. | LN-DYA | Bilder & foto | 24 | 02-07-2009 03:44 |
Endelig! Velkommen Thai A340-500 | putzmeister | Bilder & foto | 7 | 15-06-2009 17:43 |