Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2012, 07:21   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Smil Thai A340-500

Hej

Nogle gange falder jeg over underlige ting på nettet, senest Planemart.

En pudsig ting er, at en dansker med dansk telefonnummer tilsyneladende har til opgave at finde en aftager af Thais A340-500. Lide lige gyldigt sammenfald, men lidt sjovt en heroppe fra står for det

http://www.planemart.com/FAA/Listing...model=A340-500

Man kan ikke lade være med at drømme (og ikke mere end det) om at flyene pushes til SAS :P

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 09:39   #2
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Hej

Nogle gange falder jeg over underlige ting på nettet, senest Planemart.

En pudsig ting er, at en dansker med dansk telefonnummer tilsyneladende har til opgave at finde en aftager af Thais A340-500. Lide lige gyldigt sammenfald, men lidt sjovt en heroppe fra står for det

http://www.planemart.com/FAA/Listing...model=A340-500

Man kan ikke lade være med at drømme (og ikke mere end det) om at flyene pushes til SAS :P

Lars
Helt greit det, men de er vel noe av det mest uøkonomiske man kan kjøpe? Hadde vel da passet SK midt i blinken
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 10:13   #3
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Smil Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Helt greit det, men de er vel noe av det mest uøkonomiske man kan kjøpe? Hadde vel da passet SK midt i blinken
Sådan rent hypotetisk: Hvis nu SAS kunne fylde et fly på størrelse med A340-500 op med både passagerer og fragt, ville det så være mest fordelagtigt at anskaffe A340-500 eller 777?

For Airbus taler vel at SAS har lignende typer allerede, mens Boeing vist har en bedre brændstoføkonomi. Hvad ville vægte tungest her?
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 13:17   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Thai A340-500

-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 17:33   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Thai A340-500

Men den går vel på superbilligsalg ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 18:16   #6
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: Thai A340-500

Hjelper vel ikke å kjøpe billig om man aldri kan få driften av flyet til å gå i pluss?
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 18:34   #7
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Thai A340-500

Emirates använder väl både Airbus A340-500 & A340-300 på en del 4-6h flygningar?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 18:41   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Thai A340-500

Vel, det har vel noe med kapitalkostnader pr flytime mot "bensinpriser", vedlikehold etc .....

Flyet vil absolutt ingen ha til fair pris, samme som DC 10 og 727 i frakt.. Null kapital kun vedlikehold og "bensin" skal dekkes. Derfor e rde fortsatt i lufta...

Antar at vedlikehold på 345 må være lite.. Mens enorm hos DC10/727...

Heller ingen store selskap vil ha 345 til extra longhaul . Der har man 772LR, 773ER etc...

SK har 343, og hva er driftskostnader pr. time sammenlignet med 345.. Helt ærlig, hakke peiling.... Men det er der det ligger...

Disse 345 går vel ikke til høggern med en gang ?? Men kanskje snart... Mye goodies som motorer etc som kan brukes på 346 som fortsatt vil være i lufta lenge...

Så AF's første 744 gikk til høggern sist oktober..

Går olja opp til $ 120 ++, vil ingen ha dem....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 18:44   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Emirates använder väl både Airbus A340-500 & A340-300 på en del 4-6h flygningar?
Damned if you do, damned if you don't ... De blir ikke kvitt dem, og taper mindre på å holde dem i trafikk enn ved å parkere dem. Da ser man slike 'ulogiske' flydisponeringer ..

Av samme grunn som de ble brukt av Thai til å åpne OSL. For dyrt å parkere dem, så derfor setter vi dem inn på en ny rute og håper at det skal gå bra ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 18:57   #10
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.
[Pirke]Tja -500´n er vel ca 4,2 meter lenger enn -300´n...[/Pirke]

Airbus A340-300, Lengde 63,69
Airbus A340-500, Lengde 67,93
__________________
Mvh Lars Tore Haugan

Last edited by LTH; 08-01-2012 at 19:05.
LTH is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 19:30   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Thai A340-500

Se det - da lærte man noe i dag også ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 21:08   #12
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 851
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.
Litt på siden: Satt ved gate på EWR og ventet på avgang SK908, da en Singapore 340-500 gled inn på gaten ved siden av. Ble fortalt at det var verdens lengste non-stop linje som parkerte der. Så på pax som kom ut av maskinen, ca 25 - 30. Så kom det ikke fler. Ventet en stund, og så begynte crewet å komme, 12 -14 Singaporegirls og men, samt 4 kapteiner hvorav en ikke var asiatisk av utseende. Tenkte at dette må være en svært tapsbringende rute, selv om alle fløy på business eller first.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 21:15   #13
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Litt på siden: Satt ved gate på EWR og ventet på avgang SK908, da en Singapore 340-500 gled inn på gaten ved siden av. Ble fortalt at det var verdens lengste non-stop linje som parkerte der. Så på pax som kom ut av maskinen, ca 25 - 30. Så kom det ikke fler. Ventet en stund, og så begynte crewet å komme, 12 -14 Singaporegirls og men, samt 4 kapteiner hvorav en ikke var asiatisk av utseende. Tenkte at dette må være en svært tapsbringende rute, selv om alle fløy på business eller first.
SQ21 SIN-EWR har 100stk business seter i A345.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 21:40   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Thai A340-500

Nå blir det vel litt feil å stemple en rute som tapsbringende på bakgrunn av en enkelt flight. Mener å ha lest andre steder at beleget på SIN-EWR faktisk er ganke OK
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 21:41   #15
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Thai A340-500

Kärran må vara oekonomisk för flygbolag men jag tycker A340-500 ät världens vackraste widebodyflygplan.
Det har bara byggts 32st A340-500.
A340-500 är lite av 2000-talets Boeing 747SP. Kanske tom en bra ersättare för åldrande 747SP som VIP flygplan/widebody Business? A345 & B74L har snarlik kapacitet och egenskaper.
Jag tror flera A345 maskiner kommer ha en framtid som exlusiva VIP flygplan/regeringsflygplan.
Redan idag är har flera regeringar A340-500 som VIP flygplan. Enorm räckvidd & 4 motorer, bra high&hot performance ger en stor flexibilitet.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 22:12   #16
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Thai A340-500

A340-500/600 blev udviklet netop med tanke på som erstatning for ældre versioner af B747.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 14:03   #17
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Thai A340-500

Spørsmål: Jeg undres over en liten ting med Thai sine 340-500. De er utstyrt med litt i overkant av 230 seter. Mener å huske benplassen på økonomi er 90 eller 100 cm, som er helt fantastisk. Kan ikke tenke meg bedre langdistansefly enn Thai 340-500 når man sitter på kettle class.

Men ville ikke kostnadene med flyet gått dramatisk ned hvis man hadde stappet inn 70-90 seter til?
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 15:52   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Thai A340-500

Det er kostnader forbundet med dette også, ettersom du da i tillegg til de fysiske endringene også må sertifisere en helt ny versjon. Så det blir en avveing, og Thai har tydeligvis funnet ut at det er mer lønnsomt å kjøre som de gjør. At de prøver å bli kvitt maskinene har sikkert også litt med saken å gjøre.

Hvis de eies av et leasingselskap er det ikke sikkert at disse vil godkjenne det heller ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 16:00   #19
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Spørsmål: Jeg undres over en liten ting med Thai sine 340-500. De er utstyrt med litt i overkant av 230 seter. Mener å huske benplassen på økonomi er 90 eller 100 cm, som er helt fantastisk. Kan ikke tenke meg bedre langdistansefly enn Thai 340-500 når man sitter på kettle class.

Men ville ikke kostnadene med flyet gått dramatisk ned hvis man hadde stappet inn 70-90 seter til?
Det er god plass i Y på TG sine 340-500
Husker vi fløy TG ikke lenge etter at OSL-BKK åpnet, og det var en heeelt OK tur!

Har også flydd EK sine 340-500, der er det en hel del trangere bak i kabinen.
nime is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 19:03   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er kostnader forbundet med dette også, ettersom du da i tillegg til de fysiske endringene også må sertifisere en helt ny versjon.
Hvorfor det? A345 er vel sertifisert for mange flere seter enn hva Thai har i dem.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thai A340-500 er historie LN-MOW Flyforum 40 19-11-2013 00:48
Thai A340-500 OSL 6 april 2010 JanSev Bilder & foto 10 06-04-2010 23:25
A340-300 og a340-500 svgspotter Flyteknisk forum 3 14-11-2009 09:58
Thai A340-500 inside at OSL 22.06.09. LN-DYA Bilder & foto 24 02-07-2009 03:44
Endelig! Velkommen Thai A340-500 putzmeister Bilder & foto 7 15-06-2009 17:43


All times are GMT +2. The time now is 07:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.