The Winter Escape 2013: Four Degrees South in Y & C
NB! Bilder osv blir lagt til etterhvert som de kryper fram fra diverse kameraer og mobiltelefoner
For kalde nordboere er det bra for kropp og sjel å ta et par uker i varmere strøk i løpet av en lang og kald vinter, og for tredje gang falt valget igjen på øyriket som ligger rundt fire grader syd: Seychellene.
Hvorfor dra så langt? På Seychellene er det alltid varmt både til lands og til vanns, og ingen sterke vinder eller regntid siden øyene ligger utenfor det tropiske syklonbeltet. Vaksiner trenger man heller ikke, og strendene er 'out of this world'.
Derfor.
Denne gang tok vi med lillesøster med hennes bedre halvdel, som har litt flyskrekk og ikke liker mindre fly (737'er osv) på grunn av at det ofte er trangt med beinplass for en på 2 meter +. Vi valgte også å dele opp flyturen på vei ned og opp på grunn av dette og fordi vi ikke hadde gjennomgående billetter, og ville ikke risikere at vi mistet videre forbindelse ved eventuell forsinkelse. Vi tenkte også at en tur i EK sin A380 kanskje ville forandre litt på flyerfaringene hans, noe som fikk et resultat vi ikke helt hadde forventet oss...
Vi startet reisen med lokaltoget til Gardermoen, hvor vi fikk lagt frem litt fun facts for flyskrekk-rammede:
Stadler FLIRT:
Antall seter: 295/263
Lengde: 105,5m (NSB)
Vekt: 206.000 kg
Toppfart: 200 km/t
vs
Airbus A380-800
Antall seter: 489 (EK)
Lengde: 72,7m
Vekt: 560.000 kg (MTOW)
Toppfart: 945 km/t
The point being: At han snart skulle fly i et fly som er langt større og tyngre enn toget han satt i for øyeblikket...
Innsjekk hadde vi gjort på nett dagen før, så når vi ankom Gardermoen var det bare å finne KLMs bag drop for å kvitte seg med koffertene fortest mulig. Sikkerhetssjekk ble unnagjort raskt og effektivt, til tross for at det var ganske folksomt på OSL denne fredagsformiddagen, og vi hadde egentlig ikke mer tid enn at vi kunne spasere rett til gate, hvor vi var noen av de siste som boardet.
Flight 1: KL1144 OSL-AMS PH-BCB B737-800, Economy 22B+22C+22D+22E
Flyet var stappfullt i Y, men så og si alle de såkalte "premium"-setene (exit rows og fremre rader i economy) var ledige. Take-off gikk raskt og det var klarvær med fin utsikt nesten hele veien nedover. Det var både trangt (knyttnevetest ikke bestått!) :crowded og litt for varmt, men en liten forfriskning i form av en søt liten boks med Heineken hjalp litt.
Selv hadde jeg fortsatt restene av årets forkjølese i hodet, så nedstigningen mot Schiphol var litt ukomfortabel pga problemer med trykkutligning,
men for "Mr Flyskrekk" og resten av reisefølget gikk turen greit. Det var dårlig vær i Amsterdam denne dagen, og det regnet mye.
Det som ikke gikk så greit var bagasjehåndtering på Schiphol - kofferten til Mr Flyskrekk var ødelagt, begge hjul var revet av, og vi måtte bruke litt tid i KLM sin servicedesk, hvor de fant ut at vi måtte rapportere dette på Gardermoen når vi returnerte dit. De kunne ikke tilby erstatning der og da, verken i form av ny koffert i samme størrelse, men han kunne få €10 for hvert avrevne hjul... hva skal man si til sånt?
Forøvrig var alle kofferter søkkvåte som om de hadde ligget under vann, men heldigvis var innholdet tørt. En uheldig start på turen, men man kan ikke la sånne bagateller være et hinder på veien til paradis. Vi bestemte oss for gjøre det beste ut av det, og konstaterte at selv om kofferten hadde fått hard medfart, så ville den holde på innholdet.
Overnatting 1: Hilton Amsterdam Airport Schiphol
Vi hadde som sagt bestemt oss for å dele opp turen litt, og vi hadde derfor lagt inn en overnatting i Amsterdam. Siden lillesøster er HH Gold og jeg HH Diamond, falt valget på Hilton Amsterdam Airport Schiphol. Kort vei både til og fra terminalen, og det er enkelt å komme seg til og fra Amsterdam sentrum. Innsjekk gikk raskt med en særdeles hyggelig resepsjonist som umiddelbart takket for "Your continued loyalty" osv.. :colgate:
Vi hadde begge bestilt billigste rom, King Hilton Guest Room, og begge rom ble oppgradert til King Executive Room, selvsagt med tilgang til lounge, gratis frokost og internett. Hilton Schiphol er jo ikke akkurat av nyeste dato, og får litt kritikk for det på TA, men rommene våre var hele og rene, og med komfortable senger. Farger, tepper, gardiner og tapeter er noe umoderne, men for €95 pr natt så er det helt OK.
Det første vi gjorde etter å ha installert oss på rommet var å sjekke inn online på emirates.com, noe som senere skulle vise seg å være et smart valg. Vi hadde også fått et tilbud på epost om oppgradering av segmentet DXB-SEZ, men etter en liten konferanse med reisefølget ble vi enige om at Y var greit på turen ned. Loungen på hotellet var også bra, med greit utvalg av både snacks og drikkevarer. Det var første gang Mr Flyskrekk hadde satt sine lange bein i en lounge, så vi måtte jo bruke litt tid der også.
Vi rakk også en tur innom Amsterdam sentrum på fredagskvelden. Lillesøster og Mr Flyskrekk hadde aldri vært i Amsterdam før, så det var moro å se reaksjonen deres på Red Light District, som vi selvsagt måtte gå gjennom
Etter en lang og god natts søvn og en forfriskende dusj og pakking av koffertene ble en sen frokost inntatt i hotellets restaurant. Frokosten var av vanlig Hilton-standard, dvs bra utvalg og kvalitet. Klokken ble 12, ekspress utsjekk ble foretatt og vi tok shuttlebussen til terminalbygget med en bunke hotelltøfler stikkende opp av håndbagasjen. Vi ble droppet av utenfor Emirates-skrankene, og ble møtt av en 100 meter lang kø... død og pine for en start på turen, tenkte vi.
... more to come.
NB! Bilder osv blir lagt til etterhvert som de kryper fram fra diverse kameraer og mobiltelefoner

For kalde nordboere er det bra for kropp og sjel å ta et par uker i varmere strøk i løpet av en lang og kald vinter, og for tredje gang falt valget igjen på øyriket som ligger rundt fire grader syd: Seychellene.
Hvorfor dra så langt? På Seychellene er det alltid varmt både til lands og til vanns, og ingen sterke vinder eller regntid siden øyene ligger utenfor det tropiske syklonbeltet. Vaksiner trenger man heller ikke, og strendene er 'out of this world'.
Derfor.
Denne gang tok vi med lillesøster med hennes bedre halvdel, som har litt flyskrekk og ikke liker mindre fly (737'er osv) på grunn av at det ofte er trangt med beinplass for en på 2 meter +. Vi valgte også å dele opp flyturen på vei ned og opp på grunn av dette og fordi vi ikke hadde gjennomgående billetter, og ville ikke risikere at vi mistet videre forbindelse ved eventuell forsinkelse. Vi tenkte også at en tur i EK sin A380 kanskje ville forandre litt på flyerfaringene hans, noe som fikk et resultat vi ikke helt hadde forventet oss...
Vi startet reisen med lokaltoget til Gardermoen, hvor vi fikk lagt frem litt fun facts for flyskrekk-rammede:
Stadler FLIRT:
Antall seter: 295/263
Lengde: 105,5m (NSB)
Vekt: 206.000 kg
Toppfart: 200 km/t
vs
Airbus A380-800
Antall seter: 489 (EK)
Lengde: 72,7m
Vekt: 560.000 kg (MTOW)
Toppfart: 945 km/t
The point being: At han snart skulle fly i et fly som er langt større og tyngre enn toget han satt i for øyeblikket...
Innsjekk hadde vi gjort på nett dagen før, så når vi ankom Gardermoen var det bare å finne KLMs bag drop for å kvitte seg med koffertene fortest mulig. Sikkerhetssjekk ble unnagjort raskt og effektivt, til tross for at det var ganske folksomt på OSL denne fredagsformiddagen, og vi hadde egentlig ikke mer tid enn at vi kunne spasere rett til gate, hvor vi var noen av de siste som boardet.
Flight 1: KL1144 OSL-AMS PH-BCB B737-800, Economy 22B+22C+22D+22E

Flyet var stappfullt i Y, men så og si alle de såkalte "premium"-setene (exit rows og fremre rader i economy) var ledige. Take-off gikk raskt og det var klarvær med fin utsikt nesten hele veien nedover. Det var både trangt (knyttnevetest ikke bestått!) :crowded og litt for varmt, men en liten forfriskning i form av en søt liten boks med Heineken hjalp litt.

Selv hadde jeg fortsatt restene av årets forkjølese i hodet, så nedstigningen mot Schiphol var litt ukomfortabel pga problemer med trykkutligning,

Det som ikke gikk så greit var bagasjehåndtering på Schiphol - kofferten til Mr Flyskrekk var ødelagt, begge hjul var revet av, og vi måtte bruke litt tid i KLM sin servicedesk, hvor de fant ut at vi måtte rapportere dette på Gardermoen når vi returnerte dit. De kunne ikke tilby erstatning der og da, verken i form av ny koffert i samme størrelse, men han kunne få €10 for hvert avrevne hjul... hva skal man si til sånt?
Forøvrig var alle kofferter søkkvåte som om de hadde ligget under vann, men heldigvis var innholdet tørt. En uheldig start på turen, men man kan ikke la sånne bagateller være et hinder på veien til paradis. Vi bestemte oss for gjøre det beste ut av det, og konstaterte at selv om kofferten hadde fått hard medfart, så ville den holde på innholdet.
Overnatting 1: Hilton Amsterdam Airport Schiphol
Vi hadde som sagt bestemt oss for å dele opp turen litt, og vi hadde derfor lagt inn en overnatting i Amsterdam. Siden lillesøster er HH Gold og jeg HH Diamond, falt valget på Hilton Amsterdam Airport Schiphol. Kort vei både til og fra terminalen, og det er enkelt å komme seg til og fra Amsterdam sentrum. Innsjekk gikk raskt med en særdeles hyggelig resepsjonist som umiddelbart takket for "Your continued loyalty" osv.. :colgate:
Vi hadde begge bestilt billigste rom, King Hilton Guest Room, og begge rom ble oppgradert til King Executive Room, selvsagt med tilgang til lounge, gratis frokost og internett. Hilton Schiphol er jo ikke akkurat av nyeste dato, og får litt kritikk for det på TA, men rommene våre var hele og rene, og med komfortable senger. Farger, tepper, gardiner og tapeter er noe umoderne, men for €95 pr natt så er det helt OK.
Det første vi gjorde etter å ha installert oss på rommet var å sjekke inn online på emirates.com, noe som senere skulle vise seg å være et smart valg. Vi hadde også fått et tilbud på epost om oppgradering av segmentet DXB-SEZ, men etter en liten konferanse med reisefølget ble vi enige om at Y var greit på turen ned. Loungen på hotellet var også bra, med greit utvalg av både snacks og drikkevarer. Det var første gang Mr Flyskrekk hadde satt sine lange bein i en lounge, så vi måtte jo bruke litt tid der også.
Vi rakk også en tur innom Amsterdam sentrum på fredagskvelden. Lillesøster og Mr Flyskrekk hadde aldri vært i Amsterdam før, så det var moro å se reaksjonen deres på Red Light District, som vi selvsagt måtte gå gjennom

Etter en lang og god natts søvn og en forfriskende dusj og pakking av koffertene ble en sen frokost inntatt i hotellets restaurant. Frokosten var av vanlig Hilton-standard, dvs bra utvalg og kvalitet. Klokken ble 12, ekspress utsjekk ble foretatt og vi tok shuttlebussen til terminalbygget med en bunke hotelltøfler stikkende opp av håndbagasjen. Vi ble droppet av utenfor Emirates-skrankene, og ble møtt av en 100 meter lang kø... død og pine for en start på turen, tenkte vi.
... more to come.
Last edited: