![]() |
|
![]() |
#1 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Transportøkonomisk institutt (TØI) mener at tiden har løpt fra flere av de norske flyrutene.
Rutene som foreslåes nedlagt er: ** Fagernes-Oslo ** Sandane-Bergen ** Ørsta/Volda-Bergen ** Sogndal-Bergen ** Førde-Bergen ** Bodø-Namsos http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10021996 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Flyr Widerøe Bodø - Namsos??
Da lærte jeg noe nytt i dag også, jeg flyr forsåvidt aldri den veien, så det er godt mulig.. Edit: Ser at det vel er snakk om Bodø - Mosjøen - Namsos - Barteby.. Da henger verden på greip igjen, fåkk'e lov til å stikke av med tidligflyet fra Namsos til Trondheim
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 10-02-2011 at 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Er en runde via Mosjøen. Dog så er vel ikke det en anbudsrute, men en av mange mange ruter som har oppstått når man skal frakte 10 pax herfra og 7 pax derfra med 40-setere.
VGs analyse av rapporten slår meg som litt halvveis. (PS: Dette er vel 3 tråd om samme tema?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Det er jo noen uker siden den rapporten kom.. og først nå er den omtalt av VG?
http://www.ht.no/incoming/Aktuelt/article426883.ece, 02.02.2011 Men ja.. Oslo-Fagernes har nok utspilt sin rolle ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Merker meg også at VG totalt glemmer at TØI foreslår flere direkte ruter, flere som kanskje kan gå på kommersielt grunnlag, fra bl.a. Nord-Norge til Oslo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,518
|
![]()
Merk også at ruta som går via Namsos også går mange forskjellige steder, avhengig av tid på døgnet. F eks. BOO-OSY-RVK-TRD, BOO-MJF-OSY-TRD m.fl.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 215
|
![]()
Det jeg synes er bemerkelsesverdig, er at de foreslår nedleggelse av HOV og SOG til BGO.
Stasjon HOV var jo en av de stasjonene i WF som økte mest i fjor, som en direkte konsekvens av (correct me if wrong) bedre veiforbindelse til / fra flyplassen. Nei, HOV / SOG til BGO må bestå... SVETHO |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,386
|
![]()
Rapporten tiltredes. For et enormt sløseri med penger det er å subsidiere for eksempel Oslo - Fagernes. Helt greit as AS Norge har god råd, men man trenger ikke kaste penger i dass av den grunn. Det er ikke en menneskerett å ha en flyplass innen 45 minutters reisetid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,151
|
![]()
Dersom jeg skulle reise fra SVG til SOG/HOV/SDN ville jeg helt klart foretrukket å fly via BGO som jeg har gjort tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
(Tallene er tatt helt ut av løse lufta!) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]()
Gitt at VDB nå flys av samme fly som RRS, og det virker som de to rutene som kan flys på denne måten, hva vil det ha å si for økonomien på OSL-RRS om OSL-VDB legges ned? Jeg skummet litt igjennom rapporten uten å finne noe som direkte nevnte dette, jeg kan ha oversett det.
Jeg synes det er trist om VDB ikke kan leve, selv om OSL-VDB helt klart ikke har livets rett. Man burde heller satse pengene på å få en rute til en mellomstor europeisk hub, og satse på stor markedsføring av ruta på stedet man flyr til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Ser at SDN-BGO er truet, men om man skal utrette noe i Bergen på -1- dag , så er ikke buss/bil løsningen med 4-5 timer hver vei.
Flott med fly 06:48 til Bergen og tilbake på kvelden 21:25 , en full dag i Bergen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Dette er gammelt nytt, ble publisert på forumet allerede http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73765 uten nevneverdig reaksjon.
(Tydelig at det er morsommere å diskutere VG-artikler enn TØI-rapporter...)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Anbefaling om nedleggelse av ruter er mye mer interessant. Ikke nødvendigvis så veldig overaskende det heller men likevel interessant. Ruta til Fagernes har jeg i flere år forundret meg over at Staten er villig til å bruke penger på. For å si det mildt. Nå flys den som nevnt med samme maskin som flyr ruta fra Røros så kutt av Fagernesruta vil få økonomiske konsekvenser for DOT. Det kan tenkes at bortfall av denne ruta vil føre til at Staten må øke tilskuddet til RRS noe eller at billettprisen må gå opp noe. Det siste er vel ikke aktuelt, da blir det for dyrt. Økt statstøtte er kanskje realistisk men da kun til neste anbudsrunde. Alternativt så kan DOT justere rutetiden, dvs fly tidligere fra OSL og f.eks. sette opp en rute RRS-TRD eller noe sånt. Noe dårligere belegg en til Fagernes får man ikke, nesten uansett hva man gjør. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
DX7 så går det en runde BOO-MJF-OSY-TRD og en likedan motsatt vei DX6. På hverdager så er det en ettermiddagsflyvning MQN-OSY-TRD. Resten til/fra OSY går enten nonstop eller via RVK. (Mulig det er andre comboer i fellesferien og f.eks. jul, men det er ikke helt samme greia) Quote:
Det er også til OSL, ikke BGO, som den store økningen i pax har vært. I samme rapporten så ser man også at fra plassene på Vestlandet til Bergen, så er det ikke helt den store mengden pax, og at det ei heller vil være samfunnsøkonomisk uforsvarlig å legge ned rutene. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian truer med å legge ned ruter | gompen | Flyforum | 1 | 18-05-2013 19:36 |
Avinor er i farta igjen. Vil legge ned kontrollsentraler | LN-SEK | Flyforum | 25 | 05-03-2011 06:10 |
Frp vil legge ned 25 flyplasser | Jack | Flyforum | 34 | 25-05-2008 08:16 |
-SAS vil legge ned alt flyvedlikehold i Norden | GF1 | Flyforum | 5 | 28-12-2006 08:05 |