![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Ser ut som de statlige tilskuddene for anbudsruter øker med 10% fra 2010 til 2011 ifølge statsbudsjettet, selv om ikke omfanget øker.
Så antar det betyr bedre tider for selskapene som har disse kontraktene så lenge ikke deres kostnader har økt med mer enn 10%, noe jeg tviler på. http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/...html?id=619741 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Har det noe med at WIF ikke har noen konkurrenter i nord og således nærmest dikterer prisen?
Er det offentlig hvor mye hver enkelt rute/anbud koster staten?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Har ikke detaljlest WF-andbudet, men har lest en del andre kollektivtrafikkanbud, og vederlaget/støtten pr. år er normalt regulert i avtalen enten som faste justeringer eller justeringer ifht. andre måleparametre (konsumprisindex, pris på fuel osv. osv.)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Så har TØI kikket litt på anbudsordningen - over 60 sider sengelektyre:
Quote:
En del litt overraskende konklusjoner om ruteendringer, kanskje: Quote:
Og om distribusjon av billetter mm: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Virkelig på tide at Oslo-Fagernes legges ned. Ifølge rapporten var det 2 passasjerer i gjennomsnitt per avgang i perioden januar-oktober 2010, med 2670 kr. i statlig støtte per passasjer. Ellers interessante analyser av de ulike ruteområdene. Ser frem til å lese hele rapporten til helgen.
Takk til Discus for lenken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Artikkel om Fagernesruten i dagens VG og kostnadene ved den
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10021992 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
|
![]()
Oslo-Fagernes er en merkelig rute. Den er heller ikke så lett å finne frem til. Man må booke på flyselskapets egne nettsider, den kommer ikke opp på f.eks. www.wideroe.no. Jeg har fløyet denne ruten én gang for 7-8 år siden. Den gang fløy jeg med Coast Airs J-31, det var en ganske artig flytur siden man fløy så lavt. Da var belegget hele 7-8 passasjerer, som jo er langt over gjennomsnittet på denne ruten nå til dags. Jeg skal faktisk fly den en gang til om en par måneder p.g.a. en videreforbindelse fra Gardermoen, jeg satser på at det blir relativt få ombord en onsdag morgen.
Ifoelge Hangar.no sier den nenvte rapporten at det heller boer opprettes en FOT-rute til Oerland. Det eksisterer allerede en rute dit fra OSL med Air Norway, faar denne statsstoette? http://www.hangar.no/index.php/permalink/49353.html
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N Last edited by jb1; 13-02-2011 at 16:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]() Quote:
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Underlig at ikke miljøværnerne er på banen her.
Ser man med miljøbrillene på at en flyrute går med gjennomsnittlig to passasjerer, og at dette til og med subsidieres av staten, så kan man jo virkelig lure.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]() Quote:
Nå er jo også Fagernesruten er dårlig eksempel på hva stort sett får i subsidier på anbudsrutene, da den slå ekstremt ut |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det resultatet Widerøe hadde i 2010 er jo heller ikke noe ekstremt godt resultat sett i forhold til omsetningen. Med en driftsmargin på knappe 5% er ikke dette på sikt godt nok til å kunne investere i nye fly etc...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Man kan jo legge inn et anbud der man krever kr. 0 fra staten dersom man mener det er kommersielt mulig å drive rutene. Da er man vel også garantert monopol på ruta, siden det er anbudsrute. (Spørs hvor lenge det forblir anbudsrute dersom man kan drive den uten subsidier, da)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbudsruter i Sverige 2019-2023 | Trdfly | Flyforum | 5 | 21-06-2019 15:10 |
Hva hvis man kuttet anbudsruter? | Radiv | Småprat | 5 | 01-01-2018 18:58 |
Garantert EBG sete på WF anbudsruter? | Chriscross | Reiseforum | 21 | 22-03-2014 16:56 |
Anbudsruter | Olebno | Flyforum | 29 | 04-11-2005 16:06 |
Anbudsruter i Norge | Olebno | Flyforum | 15 | 05-09-2005 21:07 |