Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2010, 10:56   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
OBB 19 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Ser ut som de statlige tilskuddene for anbudsruter øker med 10% fra 2010 til 2011 ifølge statsbudsjettet, selv om ikke omfanget øker.

Så antar det betyr bedre tider for selskapene som har disse kontraktene så lenge ikke deres kostnader har økt med mer enn 10%, noe jeg tviler på.

http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/...html?id=619741
Quote:
Til statleg kjøp av innanlandske flyruter føreslår regjeringa 693 millionar kroner. Det er 10 prosent meir enn i 2010. Omfanget av det statlege flyrutekjøpet – som dekkjer om lag 50 regionale samband – er likevel på same nivå som i 2010. Kostnadsnivået i nye kontraktar for anbodsruter i Nord-Troms og Finnmark spelar inn. Det same gjer kostnadsnivået i anbodskontraktane elles i landet.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 11:05   #2
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Har det noe med at WIF ikke har noen konkurrenter i nord og således nærmest dikterer prisen?

Er det offentlig hvor mye hver enkelt rute/anbud koster staten?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 12:52   #3
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Er det offentlig hvor mye hver enkelt rute/anbud koster staten?
Her finner du svaret på det; http://www.regjeringen.no/pages/2142...t_09012009.pdf
THS is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 14:58   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Har det noe med at WIF ikke har noen konkurrenter i nord og således nærmest dikterer prisen?
Har ikke detaljlest WF-andbudet, men har lest en del andre kollektivtrafikkanbud, og vederlaget/støtten pr. år er normalt regulert i avtalen enten som faste justeringer eller justeringer ifht. andre måleparametre (konsumprisindex, pris på fuel osv. osv.)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 19:04   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Har ikke detaljlest WF-andbudet, men har lest en del andre kollektivtrafikkanbud, og vederlaget/støtten pr. år er normalt regulert i avtalen enten som faste justeringer eller justeringer ifht. andre måleparametre (konsumprisindex, pris på fuel osv. osv.)
Det ligger inne en justering i forhold til KPI. Bakgrunnen for den store relative økningen er en kombinasjon av denne reguleringen samt at 2011 teller hele året for det nye anbudet i finnmark. I tallene for 2010 gjelder disse bare fra 1.4.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 21:09   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Så har TØI kikket litt på anbudsordningen - over 60 sider sengelektyre:

Quote:
Evalueringa viser at kostnadene som staten har medregionale flyruter har auka. I tillegg er det liten grad av konkurranse om flyrutetilboda blant marknadsaktørane. TØI gir tilrådingar til utforming av komande flyrutetilbod, medrekna mellom anna forslag til ruteendringar og billettakstsystem.
http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/...html?id=632298


En del litt overraskende konklusjoner om ruteendringer, kanskje:
Quote:
Foreløpige vurderinger peker på at rute til Fagernes kan utgå. Rute fra Ørland bør vurderes hvis de får ny base for Luftforsvaret. Ruter til Bergen fra andre flyplasser på Vestlandet enn Florø bør vurderes sløyfet. Direkteruter til Oslo fra Helgeland og Lofoten vil redusere behovet for regionale ruter. Lengre rullebaner i Lofoten – Vesterålen vil kunne redusere behovet for statlig støtte. Bruk av mindre fly i Finnmark kan redusere antall mellomlandinger. Alle disse endringene vil kunne bidra til å redusere statens utlegg på FOT-rutene. Samtidig bør det understrekes at dette er foreløpige vurderinger som ikke er basert på klare kriterier for behovet for statlig støtte.

Og om distribusjon av billetter mm:
Quote:
Av hensyn til konkurransen bør en videre være forsiktig med krav om spesifikke navigasjonssystem og deltakelse i globale billettdistribusjonssystem.
Å droppe GDS kan nok være besparende på kostnadssiden og (muligens) unngå konkurransevridning, men det kan neppe være publikumsvennlig dersom man ønsker tilgjengelighet via reisebyråer og turoperatører. Er også overrasket om at det ikke sies mye om gjennomgående billetter m.v. (så vidt jeg kan se etter å ha skummet rapporten)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 21:24   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Virkelig på tide at Oslo-Fagernes legges ned. Ifølge rapporten var det 2 passasjerer i gjennomsnitt per avgang i perioden januar-oktober 2010, med 2670 kr. i statlig støtte per passasjer. Ellers interessante analyser av de ulike ruteområdene. Ser frem til å lese hele rapporten til helgen.

Takk til Discus for lenken.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 18:30   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Artikkel om Fagernesruten i dagens VG og kostnadene ved den

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10021992
Quote:
GARDERMOEN-FAGERNES (VG) Det er gode grunner til at flyplassen på Fagernes kalles «Den himmelske freds plass».
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2011, 18:33   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Oslo-Fagernes er en merkelig rute. Den er heller ikke så lett å finne frem til. Man må booke på flyselskapets egne nettsider, den kommer ikke opp på f.eks. www.wideroe.no. Jeg har fløyet denne ruten én gang for 7-8 år siden. Den gang fløy jeg med Coast Airs J-31, det var en ganske artig flytur siden man fløy så lavt. Da var belegget hele 7-8 passasjerer, som jo er langt over gjennomsnittet på denne ruten nå til dags. Jeg skal faktisk fly den en gang til om en par måneder p.g.a. en videreforbindelse fra Gardermoen, jeg satser på at det blir relativt få ombord en onsdag morgen.

Ifoelge Hangar.no sier den nenvte rapporten at det heller boer opprettes en FOT-rute til Oerland. Det eksisterer allerede en rute dit fra OSL med Air Norway, faar denne statsstoette?

http://www.hangar.no/index.php/permalink/49353.html
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 13-02-2011 at 16:10.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2011, 22:30   #10
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Ifoelge Hangar.no sier den nevte rapporten at det heller boer opprettes en FOT-rute til Oerland. Det eksisterer allerede en rute dit fra OSL med Air Norway, faar denne statsstoette?

http://www.hangar.no/index.php/permalink/49353.html
Den får ikke statsstøtte nei, men jeg tror kommunene Ørland og Bjugn betaler en liten slump med penger for at ruta skal holdes i live...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 10:47   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Underlig at ikke miljøværnerne er på banen her.
Ser man med miljøbrillene på at en flyrute går med gjennomsnittlig to passasjerer, og at dette til og med subsidieres av staten, så kan man jo virkelig lure.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 19:26   #12
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....
Vr is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 19:33   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....
Nja, du får starte opp selv og vinne kontrakten , og sørge for at driften går i --0- da.

Minner også om at ikke alle WF's ruter er FOT.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 20:55   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....
WF bærer også all risiko. Mener du at selskaper som vinner anbud for det offentlige ikke skal ha muligheten til å tjene penger, men kun bære risikoen? Yeah right...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 01:02   #15
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default

Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 11:15   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.
Det Widerøe får subsidier dekker kun opp deler av kostnadene de har ved å fly anbudsrutene, de må faktisk ha inntekter fra passasjerene også skal de unngå blodrøde tall

Nå er jo også Fagernesruten er dårlig eksempel på hva stort sett får i subsidier på anbudsrutene, da den slå ekstremt ut
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 14:54   #17
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.
Hvis det hadde vært tilfelle så ville det ha vært mange flere som hadde lagt inn anbud og til langt lavere pris en Widerøe.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 14:58   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
WF bærer også all risiko. Mener du at selskaper som vinner anbud for det offentlige ikke skal ha muligheten til å tjene penger, men kun bære risikoen? Yeah right...
Det resultatet Widerøe hadde i 2010 er jo heller ikke noe ekstremt godt resultat sett i forhold til omsetningen. Med en driftsmargin på knappe 5% er ikke dette på sikt godt nok til å kunne investere i nye fly etc...
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 19:08   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Hvis det hadde vært tilfelle så ville det ha vært mange flere som hadde lagt inn anbud og til langt lavere pris en Widerøe.
Man kan jo legge inn et anbud der man krever kr. 0 fra staten dersom man mener det er kommersielt mulig å drive rutene. Da er man vel også garantert monopol på ruta, siden det er anbudsrute. (Spørs hvor lenge det forblir anbudsrute dersom man kan drive den uten subsidier, da)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 22:33   #20
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: 10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Man kan jo legge inn et anbud der man krever kr. 0 fra staten dersom man mener det er kommersielt mulig å drive rutene. Da er man vel også garantert monopol på ruta, siden det er anbudsrute. (Spørs hvor lenge det forblir anbudsrute dersom man kan drive den uten subsidier, da)
Tror bestemt at dette kun gjelder ut det anbudet. Etter den tid vil ruten være fritt villt. Det er ingen erfaring på dette da de eneste null anbud som har vært levert har vært på Skagen og Hammerfest, og der har Widerøe monopol fortsatt.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbudsruter i Sverige 2019-2023 Trdfly Flyforum 5 21-06-2019 15:10
Hva hvis man kuttet anbudsruter? Radiv Småprat 5 01-01-2018 18:58
Garantert EBG sete på WF anbudsruter? Chriscross Reiseforum 21 22-03-2014 16:56
Anbudsruter Olebno Flyforum 29 04-11-2005 16:06
Anbudsruter i Norge Olebno Flyforum 15 05-09-2005 21:07


All times are GMT +2. The time now is 06:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.