Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2011, 08:00   #1
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 290
Default SAS snart klar med ny flystrategi

SAS forventer indenfor få måneder at præsentere deres nye flystrategi, som blandt andet betyder max. 4 flytyper, og en tilgang til flåden på 15 fly udover udskiftninger af en del ældre fly.
Samtidig forventer Dueholm at SAS vokser med 20-25 % frem mod 2014, i forhold til idag.

http://www.business.dk/transport/sas...nart-paa-plads
janusk is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 08:21   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
max. 4 flytyper,
Han sier fire forskjellige størrelser av fly:

Quote:
Der er brug for én flystørrelse til de interkontinentale flyvninger og to andre størrelser til de forskellige europæiske destinationer, samt et mindre fly til de helt korte flyvninger.
Dermed er det egentlige spørsmålet, hvilke to typer av mellomdistansefly SAS skal ha - og dermed er vi i gang med en diskusjon vi har hatt mange ganger før: CSeries, 737 eller A32X - i gamle eller nye versjoner.

Tror som jeg har sagt tidligere at SAS vil leie inn flere mellomdistansefly de neste årene, slik det antydes i artikkelen, samtidig som det gjøres klart for en stor bestilling på ny mellomdistanseflåte.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 10:04   #3
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 290
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Han sier fire forskjellige størrelser av fly:



Dermed er det egentlige spørsmålet, hvilke to typer av mellomdistansefly SAS skal ha - og dermed er vi i gang med en diskusjon vi har hatt mange ganger før: CSeries, 737 eller A32X - i gamle eller nye versjoner.

Tror som jeg har sagt tidligere at SAS vil leie inn flere mellomdistansefly de neste årene, slik det antydes i artikkelen, samtidig som det gjøres klart for en stor bestilling på ny mellomdistanseflåte.
FlightDeck, du har ret i at han siger 4 forskellige størrelser, men andetsteds i artiklen, og på Tic.travel skrives der at man ønsker max. 4 flytyper, da man forventer at kunne hente store besparelser herved.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 10:19   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
FlightDeck, du har ret i at han siger 4 forskellige størrelser, men andetsteds i artiklen, og på Tic.travel skrives der at man ønsker max. 4 flytyper, da man forventer at kunne hente store besparelser herved.
Det høres fornuftig ut. 4 typer bør holde for SAS og gjøre det enklere med rotasjon av flyene, vedlikehold, trening av piloter og schedulering. 90, 135 , 170 og 250 seter eller noe slikt.
Det blir spennende å se hva de velger, og hvordan dagens flåte skal fases ut.
Det har vel allerede blitt nevnt av "noen som vet" at A319 skal ut, i tillegg til MD80 og 737CL.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 11:06   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
FlightDeck, du har ret i at han siger 4 forskellige størrelser, men andetsteds i artiklen, og på Tic.travel skrives der at man ønsker max. 4 flytyper, da man forventer at kunne hente store besparelser herved.
Flåten til SAS er strengt tatt ikke større enn at max. 4 flytyper gir mening, regner uansett med at datterselskapene ikke omfattes av akkurat denne strategien heller. Men eneste spørsmålet som på en måte dukker opp i hodet er om SAS her regner 737/A32X som én flytype, eller om vi ser størrelsesvarianter av en av disse to innenfor de fire typene om dere skjønner hva jeg mener.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 11:16   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Men eneste spørsmålet som på en måte dukker opp i hodet er om SAS her regner 737/A32X som én flytype, eller om vi ser størrelsesvarianter av en av disse to innenfor de fire typene om dere skjønner hva jeg mener.
Hvis de regner 737/32X som en type, så er de jo nesten tilbake der de er nå.
Dvs de kan si de har 4 typer, men i virkeligheten har de f.eks 2X C-series, 3X A32Xneo , 3x 737NNG og f.eks 788/789.
4 typer MÅ være 4 typer inkludert sub-varianter.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 11:52   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
SAS forventer indenfor få måneder at præsentere deres nye flystrategi, som blandt andet betyder max. 4 flytyper, og en tilgang til flåden på 15 fly udover udskiftninger af en del ældre fly.
Samtidig forventer Dueholm at SAS vokser med 20-25 % frem mod 2014, i forhold til idag.

http://www.business.dk/transport/sas...nart-paa-plads
Det var da positive nyheder. Både med færre flytyper og forventet vækst.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 12:46   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Veldig bra. Ser fram til felleslanseringen Boeing/SAS av 737NEO.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 12:51   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis de regner 737/32X som en type, så er de jo nesten tilbake der de er nå.
Dvs de kan si de har 4 typer, men i virkeligheten har de f.eks 2X C-series, 3X A32Xneo , 3x 737NNG og f.eks 788/789.
4 typer MÅ være 4 typer inkludert sub-varianter.
Men det er nettopp med den historikken i bakhodet jeg faktisk stiller spørsmålet. Men om det f.eks. skulle være A32X i tre varianter så ville det jo fremdeles vært et langt skritt fremover fra i dag - med A319/A321, MD81/82 og 737 type -400/-500/-600/-700/-800.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 12:53   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Veldig bra. Ser fram til felleslanseringen Boeing/SAS av 737NEO.
Ja, jeg krydser ihvertfald fingre for A320NEO Men det er jo heldigvis ikke os her på forum, der skal afgøre det
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 15:01   #11
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Great news! Håper på A320NEO da!
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 15:20   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Det skulle absolutt ikke overrasket meg om SAS ble European Launch Customer på
A320NEO.

Fremtidens flåte kan jo se slik ut:

Kort/Mellomdistansefly: A319/A320/A321 NEO

Langdistansefly: Airbus A350-900

Last edited by Boeing_fan; 20-01-2011 at 16:09.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 16:20   #13
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

fra :
http://e24.no/naeringsliv/article3997829.ece "SAS vil leie 55 nye fly"


Quote:
Vi er i gang med konkrete vurderinger sammen med produsentene Boeng, Airbusog Bombardier og har innhentet informasjon om priser og leveransetidspunkt. Vi forventer å komme med en flåtestrategi frem mot 2020 i løpet av første halvår av 2011, både i forhold til utvidelse og erstattning av eldre fly, sier John Dueholm, konsernsjef i SAS.

Frem til 2014 forventer SAS å vokse mellom 20 og 25 prosent i forhold til 2010. Det vil kreve 15 nye fly. I tillegg trenger 37 eldre modeller , Boeing 737 og MD-80, å skiftes ut i løpet av de neste fem årene.

I dag har selskapet 12 forskjellige flytyper, mot de fire planlagte.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 16:23   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
I dag har selskapet 12 forskjellige flytyper, mot de fire planlagte
I så fall betyr det at en variant av en flytype = en flytype, noe som virker fornuftig.

Ellers er jeg litt skeptisk til A32X neo, ikke så sikker på om den er ideell på en del av destinasjonene SAS flyr. Tiden får vise
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 16:41   #15
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

My bet:
CR9
737NG de nyeste/passende individene
737"NEO"
787

Er spennende at man har begynt å kunne tenke fremover i bolaget, håper bare de er tøffe nok til å ta et skippertak på flåtesiden også, og ikke bare snakke om det slik som de har historie for å gjøre.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 17:26   #16
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Når det gjelder langdistanseflåten til SAS med 330/340 som fortsatt er relativt unge maskiner, men antar at det innad i SAS vurderes hvilke(n) maskin(er) som på sikt er de best egnede til å ta over for disse når de en gang i framtiden bør skiftes ut. Valgetfor SAS vil vel sannsynligvis bli noe ala B787/A350, 747 og A380 er vel litt i største laget for SAS-systemet?

Dersom f.eks. valget skulle bli A350, ville det da være fordelaktig for SAS at mest mulig av den resterende flyflåten også består av Airbus med tanke på kostnader rundt drift vedlikehold, tenker da selvfølgelig på f.eks. kursing av teknisk personell, crew, etc. Dette gjelder selvfølgelig omvendt, dersom det i disse tider besluttes at mellomdistanseflåten hovedsakelig skal bestå av B737NG, vil det da være en fordel for SAS om også den resterende flyparken f.eks for IC-maskinene også er Boeing?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 18:37   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by LN-GBM View Post
My bet:
CR9
737NG de nyeste/passende individene
737"NEO"
787

Er spennende at man har begynt å kunne tenke fremover i bolaget, håper bare de er tøffe nok til å ta et skippertak på flåtesiden også, og ikke bare snakke om det slik som de har historie for å gjøre.
Utmerket valg. Håper du har rett
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 18:39   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det skulle absolutt ikke overrasket meg om SAS ble European Launch Customer på
A320NEO.

Fremtidens flåte kan jo se slik ut:

Kort/Mellomdistansefly: A319/A320/A321 NEO

Langdistansefly: Airbus A350-900
Med mange 737NG i flåten og kun 12 319/321 tviler jeg på det
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 19:22   #19
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Med mange 737NG i flåten og kun 12 319/321 tviler jeg på det
Boeing har ingen erstatter for dagens 737NG de kan tilby per dags dato, men det har Airbus.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 19:36   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Boeing har ingen erstatter for dagens 737NG de kan tilby per dags dato, men det har Airbus.
SAS skal ikke bestemme seg i dag heller, så det gjør ikke noe.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS klar med bonusprogram for ansatte FlyHi Flyforum 0 19-07-2010 12:43
Cimber Air snart klar med Århus rute Bll spotter Flyforum 7 15-07-2008 11:12
Rygge-avtale snart klar for signering av partene .. Herlov Flyforum 11 04-08-2005 15:49
Air India og Saudi Arabian snart klar til bestilling av fly! LN-AFG Flyforum 1 23-04-2005 06:10
SAS snart klar med flysurf Farmer Flyforum 3 05-10-2004 09:21


All times are GMT +2. The time now is 23:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.