![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Posts: 84
|
![]()
Min første trip-report er en reise fra Stockholm via Frankfurt til Bangalore i India, med Lufhansa i C-klasse. Det er en tur jeg har tatt flere ganger tidligere. Bildene er tatt med iPhone, så kvaliteten er deretter.
ARN – FRA 06:45 – 08:55 (2:10h) Airbus 321 Business Sete: 2F Jeg ankommer Arlanda ca 05:45 på morgenen. Selv om det er lørdag morgen er det mye folk og lange køer til economy baggage-drop. Heldigvis finnes det nok av checkin-automater uten kø, og det tar bare et par minutter å sjekke inn, scanne pass og skrive ut boardingcard. Jeg reiser bare med håndbagasje, og det ikke er noen kø i security fast- track, så det tar totalt bare 6-7 minutter etter ankomst til flyplassen før jeg er jeg på plass i Scandinavia-loungen. Mitt EB-nummer har ikke blitt registrert på bokningen, men de hyggelige damene i service-desken i loungen fikser dette raskt. Frokosten på Lufthansas morgen-fly er ikke en av mine favoritter, så jeg spiser litt frokost i loungen før avgang, og tar med meg et par aviser. Det er bare 4-5 andre pax i loungen denne morgenen. Pushback fra gate 5A er 20 minutter forsinket pga en navigasjons-computer må rebootes. Kapteinen informerer oss kontinuerlig over høytaleren om status, hva som er årsaken til forseningen og hvor lenge vi må vente, det er solid. Loadfactor i business er nok 60-70%. Kabinpersonalet er hyggelige, vennlige og profesjonelle. ![]() Vi lander 15 minutter forsinket i Frankfurt og taxer vi bort til en parkeringsplass ute på rullebanen. Derfra går det buss til terminal A, bortsett fra den ene pax som tydeligvis kjører første klasse og blir hentet i en Mercedes med privatsjåfør. Kanskje er det meg neste gang. Ventetiden i Frankfurt tilbringes i Senator Lounge i terminal B. Tilbudet av mat og drikke i loungen er bra, men den er som vanlig full med folk og det føles ganske trangt og kaotisk. Stolene er myke og gode å sitte i, men det er dårlig med strømuttak til laptop. En annen detalj som irriterer litt er att det ikke er gratis Wifi i loungen. I terminal C på FRA finnes lounger der man kan boarde flyet direkte fra loungen; det er en elegant løsning jeg gjerne skulle se flere steder. FRA – BLR 12:05-00:15 (8:40h) Boeing 747 Business Sete: 1C Boardingen fra gate B22 starter ikke før 12:05 (opprinnelig avgangstid), og det er som vanlig totalt kaos ved gaten. Hundrevis av pax presser seg fram, uansett billettype, og det tar ekstra lang tid fordi alle pass skal scannes og sjekkes en ekstra gang. Det er skiltet med egen innfang for Business og First passasjerer, men ingen bryr seg om dette. Jeg boarder flyet sist av alle. Når jeg skal gå om bord har de stengt den fremre inngangsdøren for First og Business, så jeg må gå in lengre bak. Dessverre kommer jeg borti sperren til den fremre døren, og det setter i gang en alarm. Lufthansas 747-400 er et stort fly, og det er hele 80 plasser på business class. Jeg prøver alltid å få plass på de 4 første radene på flyet, det er en egen ”mini-kabin” som har en fin 2+2 konfigurasjon pluss et eget sete i midten på rad 4 (som er perfekt når man reiser alene). Det er ganske stille og rolig i denne fremre kabinen, uten så mye spring fram og tilbake, og man får også mat og drikke først. Så jeg er godt fornøyd med min plass i 1C. ![]() Vi tar av 50 minutter etter tidtabell, og 20 minutter etter takeoff kommer første servering av drikke og snacks, og jeg tar meg en velfortjent øl. ![]() Et område Lufthansa gjerne kan lære litt av SAS er toalettene. På SAS A330/340 er jo toalettene lyse og freshe, og vinduene gjør mye for atmosfæren. Lufthansas 747 toaletter er derimot ganske grå og triste, selv på business. ![]() Menyene deles ut, og på denne flighten serveres det først en litt større lunch med forrett og dessert, samt middag ca 1.5 time før landing i Bangalore. ![]() ![]() Som vanlig er det indisk tema på maten på Lufthansas flighter til India, antageligvis pga det er såpass mange indiere på flyet. En annen detalj er at det alltid er en indisk person i kabin-personalet, og at annonsering over høytaleren gjøres på tysk, engelsk og hindu. Jeg tar salat og lam til lunch, og avslutter med ost. Det blir en tysk hvit Riesling samt en rød spansk vin til maten, Lufthansa har som vanlig et fint utvalg av viner. Alt smakte meget bra, dessverre ble det ikke noe bilde av maten. Etter maten ser jeg litt på film, og sover et par timer. På tidligere langreiser med Lufthansa har jeg vanligvis vært ganske fornøyd med filmtilbudet, men denne gangen synes jeg det var magert. Jeg ender opp med å se ”The Code”. Før landing serveres middag, og jeg tar kalkun med litt mer spansk rødvin. ![]() Vi lander i Bangalore 30 minutter etter tidtabell, jeg er lynrask ut av flyet for å komme meg gjennom passkontroll og ytterligere en sikkerhetskontroll før den store folkemengden dukker opp. Det fungerer ganske bra selv om det er litt kø, så 20 minutter etter at jeg går av flyet er jeg utenfor flyplassen. Har man uflaks og sjekket bagasje tar det fort over 1 time. ![]() Flyplassen i Bangalore er forøvrig ganske ny, den åpnet i mai 2008. Det var absolutt på tide, den gamle flyplassen holdt ikke på noen måte internasjonal standard. Med 10 millioner passasjerer hvert år er Bangalore den tredje mest trafikkerte flyplass i India. Last edited by FT99; 05-09-2010 at 18:18. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Fiin rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Flott første trip-report dette
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Very nice! Roligt att höra att vi hade tillräckligt med automater och att damerna i loungen skötte sig (jag hälsar!)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
|
![]()
Fin rapport med gode, illustrerende bilder
![]()
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
Hei!
Fin rapport fra en noe uvanlig rute. Bangalore er vel IT hovedstaden i India? Takk for det! ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Posts: 84
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai B747 Retro, ARN. 12/7-13. | TKDahl | Bilder & foto | 2 | 15-07-2013 08:45 |
TRD Pullmantur Air, Vueling og Iberia (B747, A321 og A320) - 29.Juni | Trdfly | Spotteralerts | 1 | 28-06-2013 12:51 |
It is raining (not) in Tokyo. ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN med SK och LH i C | Savipix | TripReports | 25 | 16-06-2013 22:51 |
ARN-ORD-FRA-MXP-ARN med SK og LH i C | FT99 | TripReports | 5 | 16-11-2010 23:51 |
MH oppgraderer til B747 fra ARN 01APR | The Ticketor | Flyforum | 3 | 18-01-2005 19:51 |