• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Thai-maskiner i storage i Bordeaux?

TriStar

ScanFlyer Crusty
Medlem
Var i Bordeaux forrige uke, og under take-off så jeg 3 - 4 store Thai-maskiner parkert der. Det gikk litt fort, så fikk ikke med meg så mye detaljer. Men tror de 2 nærmeste var A-330. Noen som vet hva og hvorfor?

Det er:
*c/n 1037 HS-TEQ
*c/n 1060 HS-TER
*c/n 1074 HS-TES

Var vel problemer med levering av seter fra Koito, så flyene er foreløpig lagret i påvente av nye seter. Correct me if I'm wrong.

La meg tippe: De bruker samme leverandør som CO .. CO har ni 737'er parkert på RNT/BFI i påcente av seteleveranser ... i tillegg til Star-777'en som jeg tror fortsatt står på Everett.

map_1129.gif

Dette er et kundekart hentet fra de japanske sidene til Koito - CO er også kunde

Det er også en fire dager gammel pressemelding med denne tittelen (oversatt fra japansk):
"Announcement of a significant internal control deficiencies related to financial reporting"

Det kan kanskje se ut til at en mengde flyselskaper kan skyte en hvit pil etter setene de har bestilt!

Det har TG også(ZIM fra Tyskland), dog mener jeg at Koito fik ind til September (hvis jeg husker ret) til at levere sæderne.

Det er korrekt, Koito har fått til 20. september til å få på plass en leveringsplan som Thai kan akseptere.

http://www.prthaiairways.com/thaiair_4p/front/news_detail.php?lg=en&dng=950

THai har nå 4stk A330-300 (siste 4 av bestilling på 8) som da mangler godkjente Economy seter, det er vel 3 av disse som står på vent i Bordeaux. Dette må nok svi for Koito.

Dette seteproblemet gjelder også retrofit av 5stk Thai B747-400, der har også Zim Flugsitz fått tilbud om å ta over hvis Koito ikke klarer å levere.

Forøvrig, i andre nyheter i den pressemledingen, ser jeg at Thai har fått styregodkjenning for ytterligere 7 x A330-300 og 8x B777-300ER.

Takk for oppklarende svar. Ser ut som om dette virkelig kan svi for seteleverandøren... Syntes også jeg så en 747 parkert på samme område, men er ikke sikker på om den var i Thai livery.

Ai ai ai ai .....

Earlier this year Koito admitted it falsified test results on as many as 150,000 seats on 1,000 aircraft in the world fleet. Evidence from the Japan Civil Aviation Bureau (JCAB) highlighted three areas where Koito fabricated results - 16g and 9g test data and flammability data.

EASA last year withdrew production organisation approval for Koito, effectively prohibiting Airbus from delivering aircraft equipped with Koito seats. Boeing, meanwhile, worked with the embattled manufacturer to ensure that testing of new seats is performed correctly. Boeing is reportedly no longer offering Koito seats for its aircraft.

http://www.flightglobal.com/article...aking-new-737s-with-be-seats-after-koito.html

Her lukter det harikari lang vei ....

Back