Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2010, 11:02   #1
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Widerøe Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Widerøe tar over Vestlink-produksjonen i SAS

Widerøe og SAS har sammen med fagforeningene for de involverte pilotene inngått en avtale om at Widerøe skal overta flyrutene som SAS i dag flyr på Vestlandet med Fokker 50. Overføringen omfatter 50 piloter og om lag 25 kabinansatte, og skal løses med frivillig søknad om overflytting fra SAS til Widerøe.

Ruteområdet som har blitt hetende "Vestlink" består av ruter mellom byene Kristiansand, Haugesund, Bergen, Molde, Kristiansund og Stavanger, og flys i dag av 50 seters Fokker 50 . Disse flyene skal fases ut, og Widerøe vil fly rutene med 78-seters Dash 8- Q400 NG og 50-seters Dash 8-300. Widerøe vil dedikere tre maskiner til Vestlink. - Vi er svært glade for at vi har fått til en avtale med pilotforeningene i Widerøe og SAS som både ivaretar en god forretningsmodell og tar hensyn til de fagorganisertes rettigheter, sier administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad. – Det har vært konstruktive drøftelser, hvor de berørte fagforeningene har kommet med kloke og konstruktive forslag til løsninger, sier Kobberstad.

Ved at Widerøe overtar Vestlink forbedrer SAS-konsernet sitt resultat som følge av stordriftsfordeler og færre flytyper i flyparken, og tilbudet ut til kundene blir minst like godt og i mange tilfeller bedre med Widerøes ruteopplegg, lover Kobberstad. Widerøe flyr med verdens mest avanserte turboprop, den nye generasjonen Dash8- Q400. – Dette er et raskt, støysvakt og drivstoffgjerrig fly som passer ypperlig til å ta over de gamle Fokker-50 rutene, sier Kobberstad. Widerøes piloter skal nå stemme over avtalen ved uravstemning, og deretter settes søknadsprosessen i gang blant de SAS-ansatte pilotene. Først når uravstemningen og søknadene er på plass kan Widerøe formelt starte prosessen med å overta rutene. Hvis de involverte fagorganiserte godtar avtalen som er anbefalt av styrene i pilotforeningene, vil Widerøe kunne begynne å overta rutenområdene i mai i år.
Old 15-02-2010, 11:05   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Re: Vestlink

Ahaaa,

Der kom meldingen jeg har ventet på. Jeg lurte på når dette skulle slippes OB..

Gratulerer til WF med dette! Jeg håper det går smertefritt med å overta rutene, samt ikke minst å overføre de ansatte inn i WF systemet!

Old 15-02-2010, 11:05   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Høres fornuftig ut og var vel bare et spørsmål om tid.

Men med 3 fly mot dagens 5, vil det da si at deler av produksjonen enten blir redusert eller overført til 737-operasjonene?

Og hvor skal Widerøe hente den ekstra kapasiteten fra?

Last edited by Someone; 15-02-2010 at 11:14.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 11:07   #4
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Endelig seier fornunften... Eller - i dagens situasjon vil trolig ingen medarbeider skape altfor mye krangel...

Mange oljearbeider vil ikke vaere lei en eneste minutt dersom de Fokker 50 forsvinner. De ble en garant for ore-sus og ödelagte hjemreiser...

For WF betyr dette trolig at de kan utvide flystallen med 3 fly til. Og jeg undred meg at en av de nye Q400 er formelt leid av SAS, dersom det hva LT skriver i Postjournal stemmer...
Old 15-02-2010, 11:14   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Høres veldig fornuftig ut i mine ører dette her - og gratulerer til WF! Må nesten komme meg ut på en tur med F50 før de forsvinner jeg nå.
Old 15-02-2010, 11:21   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Meget gode nyheter, Fokker 50-maskinene skulle vært ute for lenge siden! Rutene passer meget bra inn i Widerøe-nettverket og representerer en historisk milepæl for Widerøe. Selskapet kommer sikkert til å handle inn flere Q400, og disse operasjonene åpner også for at Widerøe kan fly flere utenlandsruter, f.eks. Kristiansand-København.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men med 3 fly mot dagens 5, vil det da si at deler av produksjonen enten blir redusert eller overført til 737-operasjonene?
Jeg tror på det siste. SAS flyr f.eks. nesten alle avganger på Kristiansand-Bergen med Boeing 737-500 nå.
Old 15-02-2010, 11:27   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Detta tror jag är det bästa som kan ske för både SK och WF. Måtte bara överföringen gå bra.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 11:36   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Dette var gode nyheter!
Old 15-02-2010, 11:43   #9
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Mange oljearbeider vil ikke vaere lei en eneste minutt dersom de Fokker 50 forsvinner. De ble en garant for ore-sus og ödelagte hjemreiser...
WF skal inn med bl a -300.
Tror du det er mindre øresus på disse maskinene?
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 11:46   #10
BU662
critical mind

BU662's Avatar

300er dagene i WF er ogsa talt dersom man leser innleggene av Farmer og Co rett. Over tid blir det vel bare 100er og Q400er, og sistenevnte lager betydelig mindre öresus!
Old 15-02-2010, 12:04   #11
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Endelig seier fornunften... Eller - i dagens situasjon vil trolig ingen medarbeider skape altfor mye krangel...

For WF betyr dette trolig at de kan utvide flystallen med 3 fly til. Og jeg undred meg at en av de nye Q400 er formelt leid av SAS, dersom det hva LT skriver i Postjournal stemmer...
Ikke bare 1 av de nye Q400, men ALLE er vel eiet av SAS?
Old 15-02-2010, 12:36   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Skal bli moro å se WF maskiner her nede! Det tror jeg knapt jeg har sett her før.

Lurer mest på om KRS-BGO blir WF rute eller om SAS fortsetter B735 operasjonen på denne ruta.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 12:59   #13
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Spennende Har du link til noen pressemeldinger?
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 13:03   #14
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Det er jo ikke fritt for at en blir nostalgisk når Fokkeren forsvinner, utskjelt eller ikke, den har vært en viktig arbeidshest i mange år, og et "koselig" innslag om man får si det slik.

Allikevel så ligger det vel an til å bli en mer fleksibel og økonomisk løsning som nok vil bli god for de reisende i området.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 13:30   #15
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Spennende Har du link til noen pressemeldinger?
http://www.wideroe.no/modules/module...=2&C=11&I=5588
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 13:30   #16
Scandinavian
ScanFlyer Gold

Det blir mye grønt på BGO nå da, og det må jeg si jeg liker, men samtidig, blir litt trist å miste fokkerene, de har vært et fast bilde i alle år jeg har hatt flyinteresse.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 13:48   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Lurer mest på om KRS-BGO blir WF rute eller om SAS fortsetter B735 operasjonen på denne ruta.
Det står at de skal fly KRS, så de blir i hvert fall å se der.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 14:10   #18
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Er det F50 eller B735 som flyr mellom SVG og BGO? Sitter og planlegger litt reisevirksomhet på jobben, og det kunne være kjekt å vite
Old 15-02-2010, 14:12   #19
Scandinavian
ScanFlyer Gold

737 mellom SVG og BGO
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2010, 14:20   #20
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
737 mellom SVG og BGO
Hmm... da ble det brått ikke like spennende...

Posting Rules