Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-01-2010, 18:49   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Lufthansa Julebord #6 - Frankfurter Warterhalle

En aldri så liten KLM-sketsj inspirert trådtittel der men de som leser den bør skjønne hvorfor.

Etter 1. A Swiss Experience, 2 It's on, 3. DC-9 Safari gjennom Rustbeltet, 4. G&T-Expressen og 5. Continental Breakfast var det tid for siste turen: Houston-Frankfurt-Oslo

Men planlagt avgang fra IAH 16:25, og ingen planer for dagen tok man seg god tid om morgenen. Etter å ha sett en hysterisk versjon av Ungkaren, om Frank som bodde i kjelleren hos foreldrene ble det ut for å få seg litt frokost med LN-FHU, før vi måtte Martin og PC i resepsjonen litt før 1, hvor Martin allerede hadde bestilt transport til flyplassen. Sjekket ut og satte meg i et av "kapteinssetene" i Suburbanen som skulle ta oss ut til flyplassen.

Lite trafikk så turen gikk greit og ble satt av foran BA sitt område til resten av følge skulle reise med dem. Tuslet bort til LH innsjekk og fikk beskjed om at flyet var ca 1,5t forsinket pga sen ankomst fra FRA. Selve innsjekk tok 2 minutter, mot mer enn halvtimen for BA gjengen så ble å vente på dem før man gikk gjennom security. En liten runde for å sjekke ut hva D-piren innehold før det var på tide med en øl...en siste Shiner før man reiste er jo på sin plass

BA-gutta, som egentlig skulle reist 10 minutter etter meg gikk ombord i kjerra deres, mens jeg ruslet litt rundt og tok meg litt mat og en øl til, mens jeg ventet på boarding på LH441 skulle begynne. D-ABTC, en av LH sine 747-400, (og som vel i sin tid var en combi???,) var i ferd med å bli loaded og antok boarding snart skulle begynne

Nærmere 1t 45m etter planlagt boarding tid begynte man så å boarde. Hvilket var litt av et kaos da man samtidig, noen få meter unna, og tok til å begynne å boarde enn 777 til Emirates. Folk havnet i feil kø og det var et eneste stort rot. Men kom meg så ombord tilslutt og begynte den lange ferden mot sete 54J, som er vindusete på den fremste av de 3 2-setere bakerst. Sidemannen var allerede på plass og jeg ble ikke i et spesielt godt humør da jeg så størrelsen hans....dette kom til å bli trangt
Det er ikke noe bedre benplass på toseterene bak der, men kan jeg unngå en treseter så gjør jeg da. Dessuten så han man god plass til å lagre håndbagasjen når man sitter på 54J og 55J, da det er en god glipe mellom stolen og vinduet, så jeg slapp å legge sekken i hattehyllen

1t 45min sen, og vel så det, var det tid for pushback og etter å ha taxet rundt halve Texas var det tid for take-off. Såvidt jeg kunne se tok det 52 sekunder fra piloten ga gass til vi var i luften. Vel tippe belegget i økonomi var rundt 85%, mens det virket relativt fullt på business etter hva jeg kunne se
Tok utrolig lang tid innen setebeltsskiltet ble slått av så var vel på nærmere 30.000ft innen crewet kunne begynne serveringen. Først en tur med drikketralla med pretzels og en drink, og tok da en G&T som vanlig

Så tok matserveringen til, men crewet hadde såvidt fått delt ut koshermaten før det begynte å riste, fasten seatbelt kom på og der Kapten ba alle, inkludert crewet om å sette seg. Hadde da kommet et godt stykke inn i Pennsylvania. Relativt heftig turbulens og det var et par stykker som ble litt blekere om nebbet. Bak der er det jo ekstra merkbart, da man også får endel sidebevegelser, men jeg satt der mer eller mindre å koste meg. Man må jo få litt valuta for pengene også. Nå er det vanskelig å filme turbulens for å gi et inntrykk, men gjorde et forsøk. Og ja, jeg forsøket holde kameraet stille
http://www.youtube.com/watch?v=5Q-9KcVBa_Q

Etter en god stund ble det litt roligere og besetningen kunne fortsette serveringen. Valget stod mellom laks eller veggispasta, så gikk for laksen. Smakte helt greit, men ikke noe mer. Itillegg fikk man en brownie til dessert og en rar salat til forrett. Selv om det var roligere så var det fortsatt bra med turbulens, så droppet rødvinen jeg hadde planlagt og gikk for en øl istedet. Ba også kun om å få flasken, for som jeg sa til flyvetinna: Jeg tror det er det lureste under disse forholdene

Leste og hørte på litt musikk, før det ble å gjøre en innsats for å få litt søvn. Dvs, det eneste jeg kunne gjøre var å ta en dobbeldose melatonin, og dette gjorde at jeg fikk langt mer søvn enn fryktet, selv om det for det ble en laaaaang tur bok i Lufthansa sine slaveskip. Våknet endel ganger pga krampe her og der i løpet av natten, itillegg til ytterligere 2 ganger til pga kraftig turbulens, og dette var definitivt blant de mer urolige turene jeg har hatt over Atlanteren

Ble etterhvert morgen og lyst

Over Irland begynte man så på frokostserveringen. Fikk en omelett med noe røstipoteter og spinat, og omeletten var faktisk ganske OK

Ved ankomt FRA var det et kaos pga snø og vær og gaten vår var også opptatt, så da ble det bussing. Ikke veldig praktisk med en 747, men man får i det minste tatt noen nærbilder

Ankom B-piren 10 minutter før flyet mitt videre til OSL skulle gå, så hadde få forhåpninger om å rekke det. Nå visste det seg at det uansett ikke var en relevant problemstilling, da 11:15 avgangen til Lufthansa uansett var kansellert. Da ble det å stille seg i en relativt lang og treg kø i et av service sentrene. Og etter 45 minutter ble det endelig min tur. SAS avgangen 13-et-eller-annat ble det hevdet å være full, så da ble det neste LH-avgang igjen klokken 16:10. Nå spilte det uansett ingen rolle at SAS var full, for den endte opp såpass forsinket at den endte med å dra like før oss. I mangel på bedre alternativer og med veldig god god var det så like greit å finne seg en bar med utsikt og begynne å drikke

Noe av det som passerte mens jeg satt der

Nå satt jeg uansett langt ute på A-piren, så da var det ikke så farlig at flighten videre fikk gate relativt langt ute der. En liten forsinkelse før det ble tid for boarding på A320 maskinen som skulle ta meg det siste stykket. Hadde sete 7F, og heldigvis satt det ingen på E, slik at det ble litt bedre plass. Vil anta belegget var ca 70% bak, og vel fullt på de 4 første radene som var business.

Relativt hendelsesløs tur og fikk den vanlig sandwichen og valgte med kalkun denne gangen. Itillegg til en flaske Warsteiner. Landet på 01R litte grann etter rutetid, men P-vakten i tårnet var slem i dag og ga oss gate 48 En tur innen tax-free og handlet litt, før det ble å stille seg ved båndet for å vente på bagasjen. Og ikke overaskende, av BOS, BWI, ORD, SEA, IAH og OSL som jeg har landet på og hentet bagasjen på under turen var OSL dessidert tregest med å få den ut. Flytoget og trikken hjem, før jeg gikk inn døren hjemme på Bislett, over 5 timer for sent.

Lufthansa crewet var strålende på begge flightene og serveringen var som forventet. Derimot er economy på deres 747 noe forbanna drit. Trangt og uten AVOD, men heldigvis er endel av de på vei ut flåten. Airbusmaskinene er som vanlig i topp stand.

Det var det var denne gang og alle var enige om at det hadde vært en fin tur

Last edited by Someone; 28-01-2010 at 23:36.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 19:11   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Julebord #6 - Frankfurter Warterhalle

Takk for nok en topp rapport... Jeg elsker Franziskaner Weisse
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 19:41   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takker for denne og alle de andre rapportene! Artig tur, men en litt kjedelig avslutning, da. LH 747 langt bak er tilnærmet tortur. Men godt at du fikk en meget solid frokost, da... Weissbier drikker jeg alltid på flyplasser i Tyskland. Herlig.

Og der var en mindre solid frokost på plass. Men spinat der også? Slik spinatguffe er faktisk noe av de få matrettene jeg ikke synes er godt. Dette må LH ha fått billig.

Last edited by AirbusTrond; 31-01-2010 at 19:22.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 20:29   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Får man kjøpt Shiner Bock i NYC ???
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 21:00   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

De fleste store butikk-kjedene fører Shiner .. de fleste velutstyrte barene likeså.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 21:12   #6
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er det vanskelig å filme turbulens for å gi et inntrykk, men gjorde et forsøk. Og ja, jeg forsøket holde kameraet stille
http://www.youtube.com/watch?v=5Q-9KcVBa_Q
Kjente jeg fikk et lite røkk i flyskrekkfoten av å se det der....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 21:45   #7
view
ScanFlyer Gold

Har nå lest gjennom alle delene og takk for fin rapport. Jeg hadde stor sans for ruta du valgte til julebordet, det ble fin tur/MR
view is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 22:25   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kjente jeg fikk et lite røkk i flyskrekkfoten av å se det der....
Flyet er solid skrudd sammen. Har selv inspisert linja
Old 28-01-2010, 22:28   #9
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

*Kremt* Det var den nye B747-8 du inspiserte Og det var der jeg hadde lyst å være med også....

Ikke det at B744 er utrygg på noe måte Polaris
Old 28-01-2010, 22:54   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Pass bare på å ikke sitte bakerst ... det slingrer litt ekstra så langt bak i et så stort fly. De som satt lenger fram hadde det nok litt roligere.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 23:24   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Fly er ikke ulike hunder....det er halen som logrer
Old 31-01-2010, 00:48   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for at du tok deg tid til disse fantastisk gode rapport(ene). En fryd å lese og masse gode bilder.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 17:47   #13
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Flott rapport Espen

Forøvrig var det var god plass på BA sin 747,vi landet på rute også......

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 17:58   #14
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Flott rapport.
Liker du turbulens og å fly? Da burde du ta turen nordover når det er dårlig vær.
Etter å vært med på en "helvetestur" med WF, så blir man ganske hærda.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 18:49   #15
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Hmmmm.... De vindusbildene med fly på fra FRA virket jo kjente! Gode muligheter der for noen halvlitre og knipsing der gitt...
Old 31-01-2010, 18:58   #16
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Flott rapport Someone Smart valg og sette seg bakerst i 747'ern. Jeg har selv gjort det flere ganger på TG's B744/B743. Eneste minus er trafikken til og fra toalettene. Men med "sov i ro" plugger er det godt og være der bak.
Old 06-02-2010, 11:08   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for glimrende rapporter! Hjemreisen hørtes ikke særlig oppløftende ut, da du både ble utsatt for Lufthansa Boeing 747-400 og kanselleringer ved ankomst (langt nede) i Europa ... Men jeg er enig i at det beste hos Lufthansa er servicen!
Old 04-10-2010, 02:23   #18
T.A.K
ScanFlyer Blue

Tok en titt bakover i TR land og fant denne og de 5 andre du har skrevet angående julebordet 2010. Veldig bra rapporter du har skrevet! Fin balanse mellom bilder, lettlest tekst med et dryss humor. Helt knall..

Virker som de er kjekke disse her julebords turene deres. Får vel kanskje slenge meg på en gang
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 02:59   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Tok en titt bakover i TR land og fant denne og de 5 andre du har skrevet angående julebordet 2010. Veldig bra rapporter du har skrevet! Fin balanse mellom bilder, lettlest tekst med et dryss humor. Helt knall..

Virker som de er kjekke disse her julebords turene deres. Får vel kanskje slenge meg på en gang
Neste gang er ikke lenge til. Allerede i januar er vi på tur igjen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 05:17   #20
T.A.K
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Neste gang er ikke lenge til. Allerede i januar er vi på tur igjen.
Har tenkt tanken faktisk. Men pr dags dato krasjer det desverre litt med en løst planlagt Thailand tur. Men om den ikke blir noe av, da skal jeg definitivt gi dere en lyd å høre om det er plass til en sløkket bergenser på turen
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules