Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2009, 23:34   #1
LN-KID
SK*EBD, Skyteam Elite
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 74
SAS SK IC all-biz

Ærede forum,

En idé.

Det er jo ingen tvil om at SAS burde forandre sitt IC-produkt. Det er jo tydeligvis ikke høyt nok volum for at dagens modell lønner seg, og for at det skal overleve - hadde det ikke vært en idé om de gjorde om hele IC-flåten til all business? Til USA kunne de f.eks. satt ned prisen på Z-klasse betraktelig (8500 kr t/r) og hatt ombookbare billetter til en litt høyere pris (12000) og full fleks til rundt tjue lapper.

Vet ikke hvordan det går for f.eks. OpenSkies, men er ikke Skandinavia et lite marked med relativt god råd, der en slik modell kunne gått an?

Kjør debatt
LN-KID is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2009, 23:50   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: SK IC all-biz

Bare business? Nå når mange får beskjed av arbeidsgiver at de ikke får lov til å fly business, koste hva det koste vil?

Volumet i skandinavia har jo andre stukket av med (eks. CO og US). Eksempelvis har CO ikke dumpet prisene i biz i sommer fordi de greier å fylle opp både foran. Bak fylles det normalt godt opp om sommeren. (I fjor kunne man få OSL-EWR for 10.000 t/r i BusinessFrst, men ikke noe sommertilbud i år)

OpenSkies flyr 757, og trenger å fylle færre seter enn en A330 all-biz. De flyr hver dag, men i konkurranse med KLM/AF. Tror de sjelden har fulle fly. LH har vel også kuttet sin all-biz-maskin til EWR?

Har du forresten regnet på om en A330/A340 er regningssvarende med kr. 8500 i all-biz-config til EWR/ORD/IAD? Hvor mange seter regner du? Mener du at de bare skal fly all-biz til EWR eller til "alle" de andre IC-destinasjonene også?

Dessuten: Politisk ukorrekt å fly i buziness-klasse, dessuten i strid med janteloven, og man vil vel ikke være lovbryter
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 05-06-2009 at 23:52.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 00:00   #3
LN-KID
SK*EBD, Skyteam Elite
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 74
Default Re: SK IC all-biz

Det hadde sikkert ikke gått å kalle det all-biz i Gnore nei... Men noe burde de jo prøvd, før de la ned hele driten. De hadde ikke trengt å kalle det business, bare "Scandinavian Hospitality" eller noe.

SQ har all-biz A340-500 med 100pax. Si at SAS kjørte 120 pax (SQ har jo så svære seter) - klarer de å fylle opp med "Z-klasse" til 8500NOK, har de tjent inn 700.000NOK på en rundtur når skatter/avgifter er betalt (2.700 pr sete). 200 eco-billetter til rundt 5000NOK tilsvarer 460.000NOK

Jeg er sikkert på jordet, men SAS må gjøre noe raskt for å plassere seg selv på IC-kartet igjen. Åpenbart kan de ikke satse på billige billetter med det lave volumet de har...

Last edited by LN-KID; 06-06-2009 at 00:12.
LN-KID is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 00:07   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SK IC all-biz

Quote:
Originally Posted by LN-KID View Post
Jeg er sikkert på jordet, men jeg synes SAS burde gjøre noe for å plassere seg selv på IC-kartet igjen. Åpenbart kan de ikke satse på volum...
Nå har vel ikke mangel på volum vært problemet for SAS IC så vidt jeg har klart å se (jeg mener iallefall å huske at kabinfaktoren på IC har ligget relativt høyt, men tar forbehold om at ting kan ha endret seg en del i senere tid). Selv med relativt fulle fly ble det hevdet at IC gikk med underskudd, og om så er tilfellet så ligger problemet på kostnadssiden.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 08:36   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SK IC all-biz

Å gjøre om til all-biz ville vel ihvertfall være en sikker måte å legge ned IC på....
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 09:32   #6
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SK IC all-biz

hehe.... at de som søker oppmerksomhet og får det er jo fint. ;-)
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 10:17   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: SK IC all-biz

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå har vel ikke mangel på volum vært problemet for SAS IC så vidt jeg har klart å se (jeg mener iallefall å huske at kabinfaktoren på IC har ligget relativt høyt, men tar forbehold om at ting kan ha endret seg en del i senere tid). Selv med relativt fulle fly ble det hevdet at IC gikk med underskudd, og om så er tilfellet så ligger problemet på kostnadssiden.
Stein Kaptein (FBU 4EVER) bekrefter jo at pax-load i snitt er høy, Så du har nok rett i at det er på kostnadsiden SAS sliter. Jeg synes hele IC-utviklingen i SAS er helt tragisk.

En ny strategi må på plass, la oss Forumister stille oss til disp
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Erfaringer på BA biz Bergern Reiseforum 11 25-04-2014 19:10
QR eller TG i Biz Hpkris Reiseforum 4 26-10-2012 06:24
SK biz eller TG biz til SIN? SudCaravelle Reiseforum 38 08-03-2011 19:28
Biz på Turkish Bizflyer Reiseforum 0 20-02-2009 21:17
MH's nye 1.st og biz Dag Viking Flyforum 4 25-03-2005 12:32


All times are GMT +2. The time now is 08:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.