![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Etter mange blandede tilbakemeldinger paa SAS International sitt Intercont Business produkt, er det endelig paa tide med en grundig rapport fra undertegnede. Skal teste baade sen kveldsflygning og dagflygning paa returen.
Jeg krysser fingrene og haaper SAS leverer varene. Innsjekk i morgen, avreise paa torsdag 18. desember: ORD-CPH, SK944, 2205, seter 1AB, Business Class 27. desember: CPH-IAD, SK925, 1220, seter 1DE, Business Class 27. desember: IAD-ORD, UA951, 1728, seter 9AB, Business Class |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Får håpe de leverer da. God tur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Som vi alle nå vet er det noe redusert meal- og drikkeservice på sene kveldsavganger. Dette er du forberedt på og ikke la det alene ødelegge flighten din, selv om du nå får en ypperlig mulighet til å fortelle crewet ombord og ikke minst SAS i etterkant at dette kan de bli bedre på.
Tillater meg å gjengi hovedforskjellen i meal- og drikkeservicen på sene kveldsavganger mot andre SK IC avganger, opprinnelig fra denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ger#post262016 - Er ikke snack og drink tilbud før måltidet (dvs at det fort går 1 time i luften pluss bakketid før man får noe flytende etter pre-dep. drinken) - Man har valget mellom tre hovedretter, ikke fire - Hovedretten blir servert samtidig med salaten, forretten og osten, der velger man også drikke for måltidet. På dagflygninger kommer først brettet med salat, forrett og ost + drikkevalg, senere rydder crewet bort restene av forretten og man får nytt drikkevalg til hovedretten som da blir servert - Mindre ost på kveldsavgangene, kommer kun i en bitteliten skål mot fat på dagen - Dessert består som regel av petit fours og ikke mer spennende dessertvalg som på dagtid |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,583
|
![]()
Dette har vi forlengst funnet ut .... men jeg har ennå tilgode å høre en passasjer som bifaller dette konseptet .... og hvis feedbacken er dårlig kan det jo hende at det tas opp til revurdering..? Å dele ut en runde drinker til max 45 pax tar ikke så veldig lang tid .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
|
![]()
Lykke til. Vi ser frem til rapporten
![]()
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br> ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Aner jeg en dårlig review av SAS her? Skulle jeg satset penger så hadde det ikke blitt på en positiv overraskelse for Tommy
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
For en utvandret stakkars, skal det ikke mye til for aa faa dugg i oeyekroken naar man opplever ting som gir hjemlengsel. En god roeykelaks og det aa takse forbi en SAS maskin paa ORD, se 943 komme inn for landing 4-5000 fot over hodet mens man gaar tur med bikkja rett etter jobb er nok til aa faa skikkelig hjemlengsel for meg.
Flyselskapet SAS har helt klart en spesiell plass i hjertet til denne nordlenningen og naar det er saapass sjelden at man har sjansen til aa sette foettene sine paa ett SAS fly, er det soleklart at man gleder seg, selv om man har tusenvis av flighter med SAS gjennom aarene. Dessverre er selskapet I troebbel som mange andre flyselskaper og jeg maa si at jeg er passe forbanna fordi SAS i min mening gjoer tingene mye vanskeligere for seg selv. Pepper har det blitt nok av paa forumet jeg modererer, og her paa Scanair, saerlig for SAS International. Jeg har blitt flau paa SAS sine vegner mange ganger og det er nesten som at man har gitt opp selskapet man alltid har vaert saa glad i. Nesten.. Saa dugget i oeyekroken legges paa hylla, sinnet over at SAS International graver sin egen grav likesaa. Naa skal man paa juleferie og er sikra de to beste setene ombord i undermotorisert franskmann. Man skal kose seg, lese VG, snakke norsk og forhaapentligvis spise og drikke godt. Fruen er passe paranoid og bestilte taxi til 1915, hele 2 timer og 50 minutter foer SK944 har avgang fra Terminal 5 paa ORD. Vaar venn fra India troppet opp 10 minutter tidlig og vi var ikke helt klar til aa forlate heimen. Yellow Cabs automatiserte varslingssystem ringte og ringte mobiltelefonen til fruen og ti minutter over sju tasset vi ut til vinterbil nr. 1. Ford Crown Victoria. 20 minutter senere rullet vi inn foran Terminal 5 og betalte karen 26 daler for strevet. I innsjekken har SAS alliert seg med BMI og de har 3 koeer aa velge mellom. Economy Class som var meget godt skiltet. Saa Economy Extra og Business de sistnevnte koeene saa litt uklare ut. Ved naermere oeyesyn saa man at sprittusj merkene paa skiltet pekte Business Class til hoeyre, Economy Extra til venstre… Blir nok endringer her snart siden BMI dessverre forlater ORD for godt i januar. Ingen koe, vi ble ekspedert med en gang. Vaar venn i innsjekk ba om pass og sa faktisk ingenting under innsjekkingsprossessen. Han merket det ene kolliet vi oensket aa sjekke inn med en Priority tag og sendte kofferten avgaarde. 2 boardingpass med SAS logo ble overrukket med sete 1A og B printet paa. (maa nesten takke en av forummedlemmene som fikset favorittsetene paa denne flighten). Vi fikk beskjed om at vi var velkommen i SAS sin Business Lounge mellom gate M14 og M15. Han var litt Lufthansa denne karen, kald, men grei. Vi satte kursen mot sikkerhetskontrollen som som vanlig ikke hadde noe koe i T5. Bye bye TSA, hello SAS Business Lounge. Innsjekk i loungen paa ORD gaar som vanlig relativt tregt. De har faktisk kun en arbeidsstasjon i skranken saa mens folk proevde aa registrere seg i loungen drev en ung og flott froeken av polsk opprinnelse aa oppgradere en Pandion kunde til Business Class, saa vi maatte pent vente paa tur for aa faa bruke loungen. SK944 var nok full i dag, det skulle jaggu bare mangle torsdagen foer jul. Det var ganske en del op ups som ble uttdelt i loungen allerede. Etter ca. 5 minutter var vi endelig sjekket ut og fikk adgang til loungen. Oppussingen er i hoeyeste grad vellykket. Veggen bak skranken har naa blitt en halvvegg og det er mye aapnere i inngangen. De har fortsatt gratis PCer til laans, disse er naa plassert langs veggen istedetfor aa ha en egen avdeling. Har du din egen PC er det bare aa spoerre etter brukernavn og passord for gratis WLAN. Paa tide med litt forfriskninger. Kjoeleskapet er fyllt med oel, basic brennevin er paa plass sammen med noen billige, men helt greie viner staar klare. Ferskt broed, ost, salami og annet paalegg er tilgjengelig. En lounge man kan vaere stolt over i forhold til alt annet soeppel man finner her i USA. Det er aapenbart at SAS har kuttet. Loungedamene som er ansatt av SAS rydder naa glass og asjetter og fyller opp mat i tillegg til seating, ombooking, innsamling av Visa Waiver kort etc. Tidligere var det en meksikansk froeken som tok seg av dette. Ganske folksomt denne aftenen, vi slo oss ned i den gamle roeykeavdelingen, fruen med ett glass roedt, jeg med en Carlsberg som ble til to og tre. Kom i prat med ett hyggelig, svensk par som var bosatt i Naperville utenfor Chicago. Far jobbet for Caterpillar og han var skikkelig amerikansiert. Boots og Cowboyhatt var paa plass for sin tur hjem til Sverige. Hyggelig var de ihvertfall og vi hygget oss frem til 50 minutter foer avgang. Vi spaserte da mot gate M15, eller SAS gaten i Chicago. Hele 5 mann i aktivitet ved gaten, omrokkeringer var underveis for aa faa kabalen til aa gaa opp. En normal dag paa jobben for gate personell. Boarding startet nesten umiddelbart og etter at barnefamiliene var sluppet ombord, var det oss Business Class passasjerer sin tur. Dagbladet, Aftenposten og DN var tilgjengelig paa jetwayen rett foer man gikk ombord i haarfoenerexpressen. I doeren fikk man den velkjente “faa se paa boardingkortet ditt” velkomsten. „Velkommen velkommen, vennligst ta til venstre nedover der“ var det plutselig naar man saa 1A og 1B paa boardingkortene. Og de var paa hoegget i kveld – heldigvis. Vi hadde ikke faatt satt oss foer man var paa plass med velfyllte plastglass med Champers, juice eller vann. Fruen tok ett glass vann, jeg tok ett glass Champers. De hadde satt ett sett foran midtsetene paa rad en flott presentert med duker, blomster og Henriot flaske. Kabinen var fresh og besetningen var klar til dyst. Fruen fikk plutselig lyst paa ett glass Champers, men det lot seg dessverre ikke gjoere. Doeren ble klappet igjen rett etter rute og vi pushet back raskt. De fyret igang de 4 Braun 1000 watt haarfoenerne etter faa minutter og vi takset raskt ut til naermeste rullebane. Fullt hus og stormende jubel betyr at UAs 767 som tok av foran oss ble som en Ferrari sammenlignet mot oss som heller var tilnaermet en 1978 Mercedes 123 240D. Men vi kom oss ihvertfall i luften og siden jorden er rund kom vi oss sakte men sikkert popover mot cruice. Saa var det dette med serveringen paa natteflygninger og tidsaspektet. Jeg forstaar meget godt hva det er SAS forsoeker aa gjoere og det er tilnaermet smart dersom det blir gjort rett. Skal man ha som et overordnet maal aa faa folk til sengs snarest mulig og face it, paa Business har man krangla seg til en dyr billett fordi man skal paa arbeide dagen etter og da er soevn primaermaalet. Somler og fomler man er hele poenget med rask servering borte, da kan man heller kjoere en konvensjonell servering med full pakke som ett alternativ, quick meal som alternativ nr. 2. I dag fungerte det som SAS har ment at det skal fungere. 2229 Setebelteskiltet av 2233 headset og amenity kit deles ut 2244 vaat klut 2249 meny deles ut 2251 duk paa bordet (bordet var en av tingene som virket slitt ombord) 2259 matbrettet kom paa bordet 2320 portvinbrettet kom 2329 petit four og cognacvogna kom Det hele var unnagjort paa timen. Slik det (sannsynligvis) er ment at det skal gjoeres. Og det er et bra system. Men den menneskelige faktoren gjoer at SAS dessverre skyter seg selv i foten dersom det ikke blir gjort akkurat slik. Det er en stund siden jeg har flydd SAS Intercont i Business Class og jeg kan med glede melde at man har blitt bedre. Mye bedre. Hvordan hoeres hvitloeksbroed og mikrobryggeri julebrygg ut? Mimosa og XO Cognac? Vintage Henriot? Men de tingene som irriterer mange er fortsatt der. Ingen drinkservering foer maten men naar man ser logikken i det SAS forsoeker aa gjoere er det helt greit. Ber du om en drink kommer den paa ett oeyeblikk, ihvertfall paa min flight. Brettet kom paa bordet med plastikk over salat, laks, ost og hovedrett. Huff. De tar ut brettet av vogna (alufolie har en stor B paa hovedrettbeholderen for Biff), retter opp glasset som ligger paa brettet, fyller glasset med vann, organiserer alt paa brettet og deretter serverer det. Gi meg en logisk forklaring paa hvorfor man ikke kan ta av plastikken i samme slengen.. Ok, paa brettet var det roekelaks, en liten salat, litt ost og en biff med potetmos. Maten smakte godt bortsett fra at hovedrette svoemte i saus. Saus maa serveres ved siden av naar man har en saapass liten asjett. Saa det ble biff med potetmosutvannet i saus. Men det smakte godt. Hvitloeksbroed og masse annet ferskt bakverk ble synkront servert (ja, absolutt alt ble servert synkront). Viner er visstnok naa utvalgt av et panel istedetfor en Sommelier. Burgunderen jeg smakte paa var fra 2004 og var en vin alle kan like, litt kjedelig, men helt grei. De var paa hoegget med vinpaafyll og jeg bestemte meg for aa bestille mikrobryggeriets julebrygg. Mens crewet fortsatte med sitt innoevde rituale, kom det en reservedame med mitt julebrygg paa under minuttet, dette mens synkron vinpaafyll foregikk. Julebrygget var alkoholsterkt og godt, maten smakte og jeg kunne puste lettet ut. Portvinen kom akkurat naar jeg skulle proeve meg paa osten. Perfekt timing. Ikke mye ost, men akkruat det jeg foelte for aa spise. Ble ett par flate rugbroed til osten som ogsaa ble servert. Akkruat naar jeg hadde sagt aaaahh kom ryddeteamet og tok alt mens brennvins og Petit Four vogna ventet bak gardin nr. 1 og 2. Calvados var valget i dag og ett par velsmakende Petit Fours. Akkurat nok mat klokka sent om kvelden. Lyset gikk raskt, men de store LCD skjermene ombord ble staaende paa. Da jeg alikevel skulle paa toalettet, spurte jeg i samme slengen om det ikke gikk an aa slaa av LCD skjermene til frokost, det gikk dessverre ikke. Saa det ble ganske lyst paa rad 1. Vil vel si at ca. Halvparten av pursere skrur av lyset, halvparten gjoer ikke det. Last edited by Tommy777; 22-12-2008 at 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Etter toalettbesoeket paa det stoerste toalettet paa langdistansefly over atlanteren er en flott touch. Plukka med meg ett av de mange magasinene som var tilgjengelig for biz pax.
Setet ble satt i sovestilling som er flatt, men fortsatt i nedoverbakke. Setene er ok, men plastvalget, saa vasker man ikke plasten ofte, er det merker og riper fra ett utall vogner som har kollidert med setene. I tillegg er putene ganske slitt allerede og passelig harde. Men jeg fikk sove godt ett par, tre timer og siden flighten var passe kjapp, var det faktisk rett under to timer til landing allerede. Da jeg skulle paa toalettet, la jeg merke til at buffeten var stengt allerede. Naar det var halvannen time til landing, kommer LCD skjermene paa full gass (de er dimmet litt om natten), minutter senere kom hovedlyset i kabinen paa full gass. Det aa skru paa lyset og servere frokost halvannen time foer ankomst, er alt for tidlig, saerlig naar man kun serverer en enkelt frokost paa ett brett. Fruen tok paa oeyemaska, jeg leste litt og bestemte meg kun for aa ta den lille, quick breakfasten. Den besto av ett glass syltetoey, en ting med cream cheese med tilbehoer servert paa en liten asjett med den vanlige kaffekoppen paa siden. Mye godt bakverk igjen, da kaffen kom i koppen, ankom det skikkelig med turbulens slik at jeg og andre soelte mesteparten av kaffen over brettet. Besetningen maatte sette seg i 5 minutter. Espressomaskinen var ute av drift paa denne flighten og buffeten var stengt til lenge etter middag og var dermed kun aapen i ca. 2 timer (?). En time og 15 minutter foer landing var all frokost ferdig og ryddet, saa igjen, kjempemiss i naar man skal servere frokost paa en slik flight. Halvtimen foer landing kom kapteinen paa hornet igjen og kunne fortelle at vi kom til aa lande fra oest. Landingen gikk greit, foer rute og etter passkontrollen tok det faktisk kun 10 minutter foer kofferten kom paa baandet, og vaar koffert var en av de foerste. (holdt paa aa svime av :P) Ferden var over og SAS sine kvinner og menn hadde levert en fin opplevelse. Kanskje forventningene var for lave, men produktet i seg selv kan konkurrere med de fleste over atlanteren – dersom man timer servicen bedre Last edited by Tommy777; 06-01-2009 at 22:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]()
Godt å høre at turen over gikk såpass greit. Så blir det spennende å se om SAS IC klarer å prestere et nogenlunde ok produkt 2 ganger på rad når du skal tilbake over dammen etter jul
![]() Takk for finfin rapport!
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]()
Bra å lese at du overlevde bra på turen heimat! Mine erfaringer med SAS IC er udelt positive, men selvsagt litt smårusk av og til, særlig dette med serveringen på seine nattflyvniger er noe variabel. Skulle være unødvendig å "tigge seg til" en G/T før maten! Det er jo obligatorisk for de fleste av oss??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Hyggelig å høre at selv SK944 ble en positiv opplevelse for deg. Når konseptet på sene kveldsavganger er å få servert maten hurtig og effektivt, og det faktisk fungerer, så har man forståelse for hvorfor dette blir praktisert. Men jeg foretrekker likevel tidligere avganger med mere tid til å nyte servicen ombord med bl.a. pre-meal snack og drink. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor frokostserveringen på flighter fra USA skal begynne hele 90 minutter før estimert ankomst, hvordan praktiskerer andre flyselskaper dette i biz?
Jeg ser allerede frem til min neste tur i biz med SAS International, kun en drøy måned igjen. _______________ 29.01: SK850 OSL-ARN, SK945 ARN-ORD, UA5821 ORD-YYC // 07.02: AC8310 YYC-ORD, SK946 ORD-ARN, 08.02: SK853 ARN-OSL Last edited by Eriksan; 22-12-2008 at 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Bra rapport Tommy. Slik jeg også kjenner SAS på IC, så leverer de i de aller fleste tilfeller et bra og gjennomført produkt. På alle måter forutsigbart og greit.
Jeg vil tro tilbakereisen på dagtid vil falle enda bedre i smak! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
|
![]()
Flott at det ble en positiv tur
![]() Ser frem til returen. Kanskje det blir noen bilder også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Fin lesning før julekvelden, dette. Hyggelig at du ble fornøyd og at SAS leverte, selv om man så å si alltid kan sette fingern på noe - uansett selskap. Følelsen av å gå om bord hos SAS etter å ha vært lenge i utlandet, er som regel helt spesiell. Her er et bilde fra SAS' og bmi's innsjekkingsområde på O'Hare som du beskriver i starten av rapporten:
![]() Bildet er fra da jeg var der i februar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,583
|
![]()
Hehe .. jeg gjorde samme observasjon sist jeg var der ... men det var kun de uvaskede massene som hadde kø, så jeg kom greit igjennom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Her er bildet av maten. Poster hele menyen i kveld:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,724
|
![]()
Hehe, jeg liker hvordan du viser bildet med plasten på, dette evig gamle ankepunktet med SAS IC biz er fortsatt aktuelt.
Hørtes forøvrig ut som en bra tur, SAS kan absolutt levere og jeg må si jeg liker en god SAS flight foran gardina. En bra måte å starte hjemreisen på ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Kan det være at SAS synes at det er mest hygienisk slik?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Foretrekker at maten kommer uten plastfolie jeg når jeg setter meg tilbords jeg, enten det er i et biz-sete eller på en restaurant.. Ikke no særlig i det hele tatt
![]() Last edited by pgaa; 25-12-2008 at 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
The Great American Roadtrip | Sykkelthor | TripReports | 9 | 13-08-2014 10:50 |
The Great Christmas Escape in F, C & Y | nime | TripReports | 85 | 22-11-2013 17:35 |
Berlin-Tegel 07.12.12 - AB Xmas-Jet, Air Baltic F50, close-ups | Berlin_Spotter | Bilder & foto | 7 | 17-12-2012 21:32 |
The great Passenger Name Record sell out | Jens W | Flyforum | 0 | 13-08-2007 04:31 |