• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly IL-18 og B-707 i oktober !

Toppet det hele med å fly Iran Airs 747-SP Tehran-Damascus-Caracas i Homa (C) class i påsken i fjor, DAM-CCS tok 14 timer, krysset først Middelhavet på langs; fløy over Lisboa før turen fotsatte over Atlanteren. Minneverdig ! Turen hjem var det også en viss stil over; Cubana´s IL-96, Havana-Madrid, igjen i business :-)
 
Aj aj aj.. Både B747SP og IL-95, himmel og hav! Har du bilder av disse
turene eller? *logrer ivrig*
 
yepp, i alle fall noen, men sliter foreløpig med å finne ut hvordan jeg laster opp på best måte .. fil-størrelse, bredde, høyde osv. :-)
 
yepp, i alle fall noen, men sliter foreløpig med å finne ut hvordan jeg laster opp på best måte .. fil-størrelse, bredde, høyde osv. :-)

Vil anbefale å bruke photobucket.com og linke bildene direkte inn i forumet !
 
Her er noen få bilder fra Iran/ Syria og Venezuela. Brorparten av -SP bildene er tatt av Sebastian fra ´Airevents´, som svært generøst inviterte meg med på denne turen over Atlanteren. Begynner å finne ut av opplasting; kommer mer senere :-)
 

Attachments

  • 707 take off !.jpg
    707 take off !.jpg
    23.4 KB · Views: 786
  • Saha airlines 707.jpg
    Saha airlines 707.jpg
    58.2 KB · Views: 782
  • Check inn for DAM-CCS.jpg
    Check inn for DAM-CCS.jpg
    81.3 KB · Views: 775
  • Damascus.jpg
    Damascus.jpg
    78.2 KB · Views: 772
  • 2x -SP !.jpg
    2x -SP !.jpg
    61.5 KB · Views: 774
  • board.dam..jpg
    board.dam..jpg
    78.3 KB · Views: 252
  • transit.jpg
    transit.jpg
    70.8 KB · Views: 236
  • Homa Class.jpg
    Homa Class.jpg
    74.2 KB · Views: 317
  • cockpit.jpg
    cockpit.jpg
    75.3 KB · Views: 334
  • SP !.jpg
    SP !.jpg
    65.3 KB · Views: 267
Flott å få se bildene fra en annen del av verden, takk for at du viser oss.

Morsomt å se 707 i lufta!!!!!!! Har opplevd en avgang emd 707 i 1986...
Og Iran Air er jo enste som har fløyet 747SP i rute til Oslo.
 
Flere bilder fra Iran, februar 2007.
Fotografering på flyplasser i landet er i utgangspunktet strengt forbudt, derfor mye ´interiør og lite eksteriør her :-)
Bilder tatt av meg, David Bolger og Guy Van Herbruggen.
 

Attachments

  • IR 747-200.jpg
    IR 747-200.jpg
    54.4 KB · Views: 113
  • 707-THR.jpg
    707-THR.jpg
    39.2 KB · Views: 153
  • Tehran.jpg
    Tehran.jpg
    66.4 KB · Views: 173
  • IR 727-200.jpg
    IR 727-200.jpg
    53.7 KB · Views: 212
  • Saha 707.jpg
    Saha 707.jpg
    30.2 KB · Views: 174
  • TU-154 cockpit.jpg
    TU-154 cockpit.jpg
    85.6 KB · Views: 171
  • Aria Air.jpg
    Aria Air.jpg
    76.4 KB · Views: 206
  • Iran safty.jpg
    Iran safty.jpg
    34.1 KB · Views: 136
Last edited:
Fantastisk!!! Har det ikke vært en reportasje fra denne reisen i Airways?
 
Ja, Jan Koppen hadde en artikkel på trykk i ´Airways´, fra tilsvarende tur i september 2006.
Vil anbefale på det sterkeste til de som har lyst og anledning til å ta turen, det er et fantastisk fasinerende og vakkert land, tilsynelatende sulterforet på besøk og impulser vestfra, veldig hyggelige , nysgjerrige og imøtekommende mennesker, Mehrabad flyplassen i Tehran er i tillegg som en tidsmaskin, du er med ett tilbake i de glade -70 og -80-åra; B707, 727, 747-100/200/SP, mye russisk; TU-154 an mass, Yak 40/42, A-300 B2/B4/600, A-310, MD´s, Fokker og annet gøy :-) Og du får 5 dagers visa ved ankomst !

Var så heldig å bli invitert med på 747-SP turen over Atlanteren i påsken av ´Airevents´, som igjen var invitert av Iran Air.
Køln-Tehran (A-300-600) og Tehran-Damascus-Carasas (747-SP, Homa class) kostet meg da den nette sum av kr. 0 ! :-)
Utgiftene bestod av rimelige bill. til Dussedorf (SK) i forkant, og Css-Hav-Mad med Cubana, + en liten IL-18 avstikker til Nassau, Bahamas :-)
-SP´n fløy denne ruten bare et halvt år ca, er nå overtatt av Conviasa (A-340-200) som har bedre forutsetninger for å gjennomføre denne UL-turen, -SP´n hadde et tak på ca. 90 ! passasjerer for å kunne fly nonstop.

Manuel Kliese fra Airevents fløy samme ruten som oss en måned senere, les hans skildring av turen her :

http://www.airliners.net/aviation-articles/read.main?id=108

sjekk ev. denne og :

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3335438#menu26

eller denne :

http://www.airliners.net/aviation-f...eadid=98977&searchid=99274&s=saha+707#ID99274
 
Last edited:
747-SP over dammen, IL-96, ATR og IL-18 hjemover :-)
 

Attachments

  • Aerocarinien ATR-72, Nassau.jpg
    Aerocarinien ATR-72, Nassau.jpg
    55.1 KB · Views: 88
  • Aerocaribbien IL-18.jpg
    Aerocaribbien IL-18.jpg
    46.7 KB · Views: 112
  • Aeroc. IL-18.jpg
    Aeroc. IL-18.jpg
    68 KB · Views: 128
  • Antonov,Havana.jpg
    Antonov,Havana.jpg
    54.5 KB · Views: 120
  • IL-18- 62.jpg
    IL-18- 62.jpg
    57.6 KB · Views: 102
  • IL-18.jpg
    IL-18.jpg
    60.2 KB · Views: 102
  • Lyndenpindling, Nassau.jpg
    Lyndenpindling, Nassau.jpg
    41.8 KB · Views: 84
  • Yak 40.jpg
    Yak 40.jpg
    35.3 KB · Views: 85
  • Cubana IL-62, Havana.jpg
    Cubana IL-62, Havana.jpg
    53.2 KB · Views: 97
  • IL-96-Havana.jpg
    IL-96-Havana.jpg
    56.4 KB · Views: 110
  • Tropicana class.jpg
    Tropicana class.jpg
    65.1 KB · Views: 176
  • Prem Motors.jpg
    Prem Motors.jpg
    34 KB · Views: 181
  • IL-96 cockpit.jpg
    IL-96 cockpit.jpg
    60.8 KB · Views: 194
  • IL-96-Madrid.jpg
    IL-96-Madrid.jpg
    61.6 KB · Views: 215
  • Safety !.jpg
    Safety !.jpg
    38.5 KB · Views: 161
Last edited:
mens vi er inne på IL-96 :
Her kommer i samme slengen noen visuelle minner fra et annet av fjorårets fly-høydepunkter;
2 turer til Antalya via Moskva med Aeroflots IL-86 ! :-) Fikk i tillegg fine tilslutningsturer fra Riga og St.Petersburg m. henholdsvis TU-154 og TU-134.
 

Attachments

  • Moskva.jpg
    Moskva.jpg
    45.1 KB · Views: 82
  • 86:154.jpg
    86:154.jpg
    52.2 KB · Views: 109
  • inflight.jpg
    inflight.jpg
    28.3 KB · Views: 104
  • 6A.jpg
    6A.jpg
    58 KB · Views: 102
  • ombord.jpg
    ombord.jpg
    58 KB · Views: 151
  • inflight 3.jpg
    inflight 3.jpg
    31.3 KB · Views: 146
  • Antalya.jpg
    Antalya.jpg
    62 KB · Views: 104
  • Antalya 2.jpg
    Antalya 2.jpg
    55.8 KB · Views: 95
  • Antalya 1.jpg
    Antalya 1.jpg
    47.3 KB · Views: 83
Har overhodet ingen lyst å fly med russiske maskiner...men det er morsomt å lese. Teori og praksis er og blir en forskjell...
 
IL-18 var fantastisk; robust og litt skummelt spennende. Har dessverre ingen bilder fra selve turen, da jeg fikk kjøpt meg nytt kamera først etter landing i Nassau (fløy ATR tilbake til Havana) Flyet hadde en fasinerende kupe-inndeling ombord, hele 3 eller 4 helt adskilte sådanne og STORE vinduer. Større fly enn jeg trodde, tok 100 passasjerer. Maskinen så ut som- luktet som- og opplevdes som et flygende museúm, en ganske fysisk opplevelse som på en måte sitter i kroppen enda, mye røyk, lyd og action under takeoff :-)
 
Back
Top