Verdens tøffeste biz-jet

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Det er en flott fly maskin. Den var også den første Biz-jeten på markedet.
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Her har nok Thomas rett.....Global Express er den tøffeste i klassen
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Jeg må si meg uenig:

http://youtube.com/watch?v=nJ4kwyIsB3Y


1326329.jpg


N550GA_Cockpit.jpg
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet



Denne kom opp når jeg søkte på Global Express. Tragikomisk historie:

Getting ready to take-off in a Global Express business jet and forgetting to properly latch the jumpset, as we rotate, the seat colapses sending me on my ass. Upon landing it is discovered that jumpseat has been destroyed and ripped through part of the galley door causing $20,000 in damage since the jumpseat can not be fixed and is tossed into the garbage.

http://youtube.com/watch?v=idPrVgmkRNE
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Hehe, greit å sitte på jumpseat, men når man er ombord i ei kjerre til 200 millioner er det kanskje greit å sitte baki? :)

BTW: G5'en var favoritten før GEX'en kom på banen.. fortsatt en sterk #2.
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Global Express - 6700nm
Gulfstream 5 - 6100nm
777-200 biz - 5960nm
Boeing BBJ - 5700nm
767-300biz - 5570nm
Citation X - 3800nm

Vel vel.. holder fortsatt fast ved G-EX!
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

G-EX går også høyere og raskere enn de andre! Og kan brukes på flere flyplasser. Det er rett og slett et bedre fly :D
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Global Express - 6700nm
Gulfstream 5 - 6100nm
777-200 biz - 5960nm
Boeing BBJ - 5700nm
767-300biz - 5570nm
Citation X - 3800nm

Vel vel.. holder fortsatt fast ved G-EX!

BBJ rekker 6200nm
Men rekkevidde er ikke alt:exclaimation
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

G-EX går også høyere og raskere enn de andre! Og kan brukes på flere flyplasser. Det er rett og slett et bedre fly :D

Jeg måtte jo sjekke litt opp i dette, og det viser seg at G550 og GX er utrolig like når det gjelder performance.
G550 / GX
Celing: FL510/FL510
Initial cruise after MTOW TO: FL410 / FL410
Range@ Mach 0,85: 6000NM / 6150NM
High speed cruise: Mach 0,87 / 0,87
TO dist MTOW: 5910ft / 6190ft
L dist MLW: 2770ft / 2670ft
MTOW: 91klbs / 98klbs
Payload @ max fuel: 1800lbs / 2075lbs

Men, Gulfstream har en mye flottere cockpit, og systemet for lo-vis operation er ganske så heftig. Det ligger noen snutter på hjemmesiden til Gulfstream, der de demonstrerer hvordan det virker, blandt annet i Aspen.
 
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Global Express - 6700nm
Gulfstream 5 - 6100nm
777-200 biz - 5960nm
Boeing BBJ - 5700nm
767-300biz - 5570nm
Citation X - 3800nm

Vel vel.. holder fortsatt fast ved G-EX!

I følge Bombardier sine hjemmesider, er rangen til GX 6150 nm. 777-200ER med fullt hus har en rekkevidde på 7700 nm. De cruicer på samme fart og har samme toppfart. Det er null problem å kjøpe en 777-200LR som biz jet og få en rekkevidde på over 10.000nm uten modifikasjoner.

Og de som tror at GX og G550 gir deg tilgang til mindre flyplasser, think again. Flyene krever en god del rullebane for å ta av med fulle tanker.

Så var det dette med plassen ombord, da....
 
Back
Top