Der kom de visst. Men etter å ha sittet et par timer på www.wideroe.no og prøvd å booke billetter på strekningen er jeg dritt lei av å finne billetter til OK priser (ca. 4500 for 1 voksen + 1 barn) for så å få en feilmelding ("Dessverre har flyselskapet ikke oppdatert deres reservasjonssystem, og det viser seg, at det allikevel ikke er plass på valgt avgang/pris. Vennligst gå tilbake og velg alternativ avgang eller pris. [1] (15079) Vi har problemer med behandling av forespørselen. Vi anbefaler at du venter noen minutter og så prøver på nytt. Vi beklager dette.") i det jeg trykker "kjøp" i slutten av dialogen. Dessuten ser det ut til at hvert slikt mislykket "kjøp" spiser av utbudet av billigbilletter - i alle fall ser det ut til at de tilbudte prisene spretter opp med et par hundre kroner for hver gang jeg gjør et helhjertet forsøk på å booke. Hva er visten med å tilby priser som ikke kan selges? Dersom det faktisk er slik at prisen justeres opp i løpet av en 5 minutters bookingdialog burde vel www.wideroe.no stå ved den opprinnelige prisen? Dersom jeg går i en butikk forventer jeg å få varene mine til prisen som er annonsert i hylla, selv om butikkens leverandør skulle finne på å justere opp prisen før jeg kommer til kassa.
Jeg tror årsaken er at vinterprogrammet for kortbanenettet er i ferd med å legges ut i natt og i dag, og at alle oppdateringene mht bookingklasse/ pris med mer er i ferd med å kjøres inn.
Hmrf. Kanskje lurt å vente med å selge billettene til de lar seg selge?
Prøvde igjen nå, kom nå så langt at jeg fikk legge inn kortnummer, men nå ble det "* Systemfeil. Vennligst prøv igjen. (4616) * Systemet kunne ikke behandle forespørselen. Kontakt teknisk kundestøtte for ytterligere assistanse. (9015)."
Joda, nattevakta ba meg prøve igjen, uten at det hjalp.
Hovedpoenget mitt er at når man tilbyr en vare til en gitt pris (gjennom 90% av bestillingsdialogen) bør man kunne stå for den prisen, og heller ta tapet på egen kappe dersom den prisen ikke er tilgjengelig i det kredittkortet forsøkes belastet.
...og jeg endte opp med å være utro mot WIAS og bestilte billetten via Berg-Hansens onlineløsning i stedet. Kanskje ikke så lett å tilpasse detaljer som på wideroe.no, men jeg fikk i alle fall kjøpt billettene jeg ble tilbudt. Og da var det greit at bookinggebyret var høyere enn på www.wideroe.no.