Noen som ser for seg nye propellfly på markedet?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Noen som ser for seg nye propellfly på markedet?

Ettersom det er svært få produsenter av større propellfly igjen på markedet, er vel bare Bombardier med Dash-8 serien og ATR med sine 42/72 av vestlige produsenter igjen.

Er det håp for nye produsenter og/eller modeller fra de nåværende produsentene som kan erstatte noen av de eldre flyene i markedet?

Jeg gjorde meg tanker om hva som kunne være en erstatter for Widerøe, når Dash 8-100 serien deres begynner å dra på årene. Det er fint lite som kan erstatte det flyet.

Kan vel nesten bare si at en ny Dash må til for å erstatte en gammel Dash ^_^

Re: Noen som ser for seg nye propellfly på markedet?

Skal ikke sukoi erstatte dashen til widerøe da???

Eneste flyet jeg kan se for meg ta over på kortbanenettet er Q200.

Det hadde vært fryktelig morsomt hvis noen satsa på en 100+ seters turboprop med motor fra Europrop

jeg tror Q200 blir for tung for kortbanenettet. Jeg har snakket litt med WF-teknikere, og de sier at om noen år begynner Dash 8-100 flåten å nærme seg det maskimale antallet cycles, og flåten vil måtte bli byttet ut - men dét er det ingen i ledelsen som vil snakke om. Vi snakker milliardinvestering, og vil egentlig SAS-konsernet ta en slik investering, med tanke på usikkerheten rundt anbudene på kortbanenettet? Slik jeg har forstått det, er ikke brukte Q200 noe alternativ med dagens 800-meterbaner. I følge Bombardiers Q200-sider trenger Q200 1000m bane for take-off og 700m for landing. Enten må staten bygge ut rullebanene på bortbaneplassene, eller så må WF spesialbestille "Q100" maskiner - eller gå for en helt ny flytype på kortbanenettet.

Siden Do228 ikke bygges lenger, er alternativene få, men f.eks. kinesiske Harbin Y-12 har blitt populær som en Do228/Twin Otter erstatter. Et litt større alternativ, som virker som en spennende og tøff maskin er 30-seteren Sukhoi Su-80

Ser gjerne at vi får se 328 i Widerøe-farger

328 er vel heller ikke i produksjon, og den egner seg heller ikke til kortbanenettet.
Kanadiske Viking Air har kjøpt rettighetene til Twin Otter'n, og tar bestillinger på nye maskiner.

Originally posted by CK

jeg tror Q200 blir for tung for kortbanenettet. Jeg har snakket litt med WF-teknikere, og de sier at om noen år begynner Dash 8-100 flåten å nærme seg det maskimale antallet cycles, og flåten vil måtte bli byttet ut - men dét er det ingen i ledelsen som vil snakke om.

Hvor mange cycles klarer en Dash 8-100? I Finnmark og sikkert mange andre steder så blir det svært mange landinger og avganger i forhold til antall timer i luften.

Kanadiske Viking Air har kjøpt rettighetene til Twin Otter'n, og tar bestillinger på nye maskiner.

50 stk er faktisk allerede bestillt av denne Tw'Ottern series 400 nemlig til greske AirSeaplanes..

:clap

DHC8-100 og -200 er så og si like maskiner, og den største forskjellen er motorene som er større og kraftigere på -200. Derfor er den også tyngre. Banelengden som Bombardier oppgir på sine websider, er veiledende og vil være omtrent den samme for -100 og -200. Widerøe har f.eks. modifikasjoner og sertifiseringer som gjør at maskinen kan benyttes for kortere baner, og har jeg forstått det riktig kan det også la seg gjøre med -200. Men fordi -200 har kraftigere motorer og dermed høyere fuelforbruk, så vil den ikke bli veldig økonomisk å bruke i Norge. I tillegg vil man nok slite med store vektbegrensninger om man innfører en tyngre maskin enn -100, og man må heller ikke glemme at kortbanenettet jo egentlig er optimalisert for akkurat DHC8-100 slik det er i dag. Tror det skal vanskelig la seg gjøre å få mye økonomi i slike operasjoner om man ikke har gjort det i lang tid og har mye erfaring i baken.

De første av Widerøe sine 100-maskiner blir det gjort en del arbeid på nå slik at de kan leve 4-5 nye år (mener å huske det er snakk om nytt understell etc). Flere av flyene har allerede over 60.000 avganger og landinger, men om 4-5 år vil det altså være slutt for de første maskinene - da må det skaffes nye fly. Ryktene sier at Bombardier er villige til å sette igang igjen produksjon av 100-maskinendersom det kommer en større ordre og forskjellen fra -200 er som sagt ikke veldig stor. Vil også anta at vi da vil se en fornyet 100-maskin med samme cockpit som Q400 - noe annet ville være veldig merkelig og trist! :)

Back