SAS A321ceo flåte

Star Flyer

Star Alliance only.
SAS A321ceo flåte

Følgende A321 er planlagt i trafikk i sommer:
OY-KBB
OY-KBE
OY-KBF
OY-KBK
OY-KBL
LN-RKK

Med forbehold om feil.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

SAS' sine A321 er vel gode kandidater for konvertering til frakt?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

SAS' sine A321 er vel gode kandidater for konvertering til frakt?


SAS viser liten interresse for frakt. Hadde de hatt interressen ville de trolig allerede satt igang med 737-800. Konverteringskapasiteten for 321 er foreløpig også begrenset.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

SAS' sine A321 er vel gode kandidater for konvertering til frakt?

SAS viser liten interresse for frakt. Hadde de hatt interressen ville de trolig allerede satt igang med 737-800. Konverteringskapasiteten for 321 er foreløpig også begrenset.

Men kanskje noen andre selskaper vil ha dem på sikt?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

KBE ,KBK,RKI og KBB eies av SAS Danmark.

En av disse (vet ikke hvilken) er visstnok ikke flyvebar og vil ikke bli satt i stand. De øvrige vil kun gå på hovedstadstriangelet for å slippe å sende containere til utestasjoner. Så nei, de vil ikke gå innenriks heller.

Er det ikke mulig å stable bagasje i bulk da? Må vel ikke bruke containere? -eller…
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Er det ikke mulig å stable bagasje i bulk da? Må vel ikke bruke containere? -eller…

Da må du beskytte rullene først. Evt. legge paller og nett. SAS fikk 321 først etter at jeg sluttet, så har aldri vært borti den.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Hvilke av disse er det du ser?
OY-KBE
OY-KBK
OY-KBB

FR24 sier at de skal være på MAD. Kanskje en er inne til service.

Kan du ta bilde av de du ser?

Det ble tordenvær og skybrudd i ettermiddag , skal ned i "gropa" og ta bilder i morgen.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Da må du beskytte rullene først. Evt. legge paller og nett. SAS fikk 321 først etter at jeg sluttet, så har aldri vært borti den.


Har lastet SAS A321 i TRD begge måter. Heldigvis kun en gang bulk. Beskyttet ingenting, bare heiv skiten inn :colgate:
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Oversikt over SAS A321-200 sommer 2022 - Ver.1.4

OY-KBL - Da har den kommet til OSL i dag.
OY-KBF - kom fra MAD til OSL 5. apr. 2022
LN-RKK - kom fra CPH til OSL 7. apr. 2022 (Leaset (eier: Sakamoto Shouji Co. Ltd.)).

OY-KBH - kom fra MAD til ARN 15 mar. 2022. -Skal mest sannsynlig ikke i trafikk sommeren 2022-

OY-KBE - har vært i MAD siden feb. 2022 (Eies av SAS Danmark).
OY-KBK - har vært i MAD siden des. 2021 (Eies av SAS Danmark).
OY-KBB - har vært i MAD siden nov. 2021 (Eies av SAS Danmark).
LN-RKI - CPH siden aug. 2020 (Eies av SAS Danmark ifølge LN-MOW). Mest sannsynlig ikke flyvebar og skal mest sannsynlig fases ut.

Dette tenkte jeg ikke på, men høres fornuftig ut: A321 vil kun gå på hovedstadstriangelet for å slippe å sende containere til utestasjoner.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

A321 gikk jo på en god del utestasjoner pre-corona. Hvorfor kan ikke de forskjellige utestasjonene håndtere dem lenger? Mangel på utstyr eller kompetanse?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

A321 gikk jo på en god del utestasjoner pre-corona. Hvorfor kan ikke de forskjellige utestasjonene håndtere dem lenger? Mangel på utstyr eller kompetanse?

Som nevnt, containere. Håndtering og balansering av containerbeholdning er relativt komplisert. Og ikke minst dyrt. Containerprisene går opp i takt med metallpriser ellers. Og de varer heller ikke evig, de behandles røft mange steder.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Men flyselskapene ønsker vel containere hvis du ikke ser på kostnaden. For av og på lastingen går vel mye raskere med containere?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Men flyselskapene ønsker vel containere hvis du ikke ser på kostnaden. For av og på lastingen går vel mye raskere med containere?

Du skal likevel ha pax, catering, fuel og annet av og på. I praksis er det ikke så innmari mye å spare. Og sannsynligvis betaler du minst like mye for highloaderen som du kan spare i arbeidskraft rundt flyet ..
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Du skal likevel ha pax, catering, fuel og annet av og på. I praksis er det ikke så innmari mye å spare. Og sannsynligvis betaler du minst like mye for highloaderen som du kan spare i arbeidskraft rundt flyet ..

Lufthansa bruker containere på nesten alle fly også A320. Så de må mene at det vil lønne seg økonomisk.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Lufthansa bruker containere på nesten alle fly også A320. Så de må mene at det vil lønne seg økonomisk.


Men det betyr ikke at det automatisk lønner seg for SAS

Mange selskaper med A320 serien som ikke bruker containere
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Men det betyr ikke at det automatisk lønner seg for SAS

Nei, det er ikke det jeg mente.

Hva er positivt og negativt med containere. Hvorfor velger noen selskaper å bruke containere og andre ikke?
Jeg vet at det er store kostnader for selskapene å bruke containere, men det må være noe som er positivt med det.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det positive er at du sparer litt på bemanning og sliteskader ved bulk loading. I visse situasjoner også litt på turnaroundtid.
Det negative er kostnad til både containere, highloadere og strukturen rundt. Samt det du taper i tilgjengelig lastevolum, spesielt på 320. Du kan vel heller ikke laste fraktkolli på over 100 kilo i disse boksene.
 
Back
Top