Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2021, 23:11   #1
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,629
Norwegian Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Det nye selskapet Norwegian Air Shuttle AOC AS har fått tildelt ICAO kode: NOZ.
Samt fått tildelt Callsign: Norseman.

Når det kommer til ICAO kode/Callsign, så var nok dette på plass før Norse Atlantic Airways kom på bordet, så er nok ikke et spark i siden fra Norwegian sin del.

Last edited by Trdfly; 21-04-2021 at 23:33.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2021, 19:00   #2
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser fra rapporten over at de først forventer et 2019-nivå i 2023-2024, så det dyttes på.

Flere interesannte ting å hente ut fra selskapspresentasjonen som visst ble holdt 14.april:
https://www.norwegian.no/globalasset...esentation.pdf
- fortsatt 40 fly basert i Norge (som før korona), som kan tolkes til at det ikke blir noen nedgang i norske ansatte. Nedgangen for Norge blir dermed det som har vært operert fra baser ute og inn til Norge.
- de sier de bil ha færre «stasjoner» og nevner bare OSL,BGO, CPH og ARN, derimot strider dette med informasjon gitt tidligere om at to baser i Spania beholdes. Og de sier også at de vil være tilstede i Finland andre steder i presentasjonen, så litt utydelig
- de ser fortsatt for seg Max eller Neo, men da først i tidsrommet 2022-2024 for mulig vekst eller utskifting av eksisterende fly. Det legges allerede tilrette for dette i flåteplanen.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 14:13   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,490
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Ser man på den nye flåten så vil 4 maskiner være eid og 44 maskiner er foreløpig leased. Alle på en power-by-the-hour leasing ut Q1 2022, slik at det inntil videre er billig å ha de parkert. De er også i prosess med ytterligere 3 maskiner, slik at det totalt blir 51

https://newsweb.oslobors.no/message/531984

Quote:
The Company has negotiated and signed agreements for 4 owned and 44 leased aircraft and intends to operate the fleet on a short-haul network primarily in Norway and the Nordics or from Norway/the Nordics to Continental Europe. An additional 3 aircraft are under documentation to be retained and leased. All 51 aircraft will be operated based on “Power by the Hour” agreements through Q1 2022 which significantly increase the Company’s flexibility and limit lease payments in the event of a prolonged period with challenging markets due to the COVID-19 pandemic.
Det hadde vært interessant å vite om de her har fått justert de nye leasingratene såpass mye ned at det faktisk monner?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 22:51   #4
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Norwegian Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Flere baser legges ned når flyselskapet starter nedbemanningsprosess i Spania. Basene i Malaga og Alicante skal etter planen videreføres, med seks fly og rundt 200 ansatte

https://e24.no/naeringsliv/i/2dOG94/...kan-bli-rammet
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 10:08   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Samt fått tildelt Callsign: Norseman.
Babcock har allerede callsign "Norse", så her er det rom for misforståelser i lufta.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 11:12   #6
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Men skal dette callsignet og ICAO/IATA-kodene egentlig brukes? Eller blir det som tidligere at det bare står en klistrelapp ved siden av døra samt på boardingkortet ''operated by XXX'' ?
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 14:34   #7
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Men skal dette callsignet og ICAO/IATA-kodene egentlig brukes? Eller blir det som tidligere at det bare står en klistrelapp ved siden av døra samt på boardingkortet ''operated by XXX'' ?
Blir nok som før. Kanskje vi kommer til å se det i bruk en sjelden gang ved tomflygning. På kommersielle flighter vil det være NAX/DY operated by XX.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 17:00   #8
Callsign
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 57
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

De 6 nye hovedinvestorene vil ende opp med mer enn 50% av aksjene når emisjonen er fullført. Burde bli mer stabilitet i eierskapet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callsign is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 18:09   #9
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,930
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by Callsign View Post
De 6 nye hovedinvestorene vil ende opp med mer enn 50% av aksjene når emisjonen er fullført. Burde bli mer stabilitet i eierskapet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Forutsatt at de beholder aksjene...
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 14:06   #10
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Ser man på Planespotters sin flåteoversikt så ser den ut til å stemme ganske greit, den lister per tidspunkt at Norwegian skal ha 52 fly, og den er oppdatert i forhold til at de irske maskinene som nå blir norske er inkludert.

Men så er det store spørsmålet, når de har i planene sine at de skal øke operasjonene fra 50 til rundt 70 maskiner neste år, hvor kommer disse fra? Skal gamle DY-maskiner lagres rundt om i håp om at de kommer tilbake, eller skal de lete på bruktmarkedet etter andre maskiner? Dette ser det ikke ut til at er tatt høyde for noe sted.
Dette bringer meg over til MAX, ser man på investorpresentasjonen linket til over så virker de fortsatt ganske sultne på MAX, så MAX med rød snute er fortsatt ikke utelukket. De maskinene de har mottatt har fortsatt ikke rørt på seg, og LN-BKA skal visstnok nå ferges fra ARN til BGO av alle steder. De rakk å motta 18stk, som vil passe neste års økning i flåte ganske bra, eventuelt står det en del ferdige hos Boeing og med rød nese.

Etter hva jeg tror og tolker av signalene vi har sett, så virker det mer og mer som at MAX kommer tilbake. Det er mange aktører involvert, men både leasingselskaper og Boeing er nok ganske desperate etter å bli kvitt en del MAX-maskiner, så jeg er ganske sikker på at Norwegian har noen klausuler inne på å ta levering/beholde maskiner som allerede er produsert/levert til en svært gunstig penge. Ja, offisielt er vel bestillingen nå avbestilt, men ingen regel uten unntak


bare mine spekulasjoner på en onsdag
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 21:44   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Måtte bare de reisende få tilbake tilliten til MAX-flyene...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 22:15   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Måtte bare de reisende få tilbake tilliten til MAX-flyene...
Det er 59 stk i luften akkurat nå ... Fort glemt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 22:23   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er 59 stk i luften akkurat nå ... Fort glemt.
Det er tydelig det.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2021, 07:53   #14
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Noen har tydeligvis troa på at dette blir en suksess.
I går ble Norwegian priset til vanvittige 50 milliarder kroner:
https://e24.no/boers-og-finans/i/M3K...2F%2Fwww.bt.no
C130 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2021, 08:34   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,490
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Noen har tydeligvis troa på at dette blir en suksess.
I går ble Norwegian priset til vanvittige 50 milliarder kroner:
https://e24.no/boers-og-finans/i/M3K...2F%2Fwww.bt.no
Det var strengt tatt en implisitt prising, og ikke reell, da de nye aksjene ikke er trykket opp ennå. Og uansett er det tidenes eksempel på feilprising, som vil gå seg til på sikt
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2021, 08:37   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,490
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det hadde vært interessant å vite om de her har fått justert de nye leasingratene såpass mye ned at det faktisk monner?
For å svare på mitt eget spørsmål, så hevder Norwegian at leasingratene på deres 737 er blitt redusert med 36%

Ellers med 7 mrd på bok, og tilsvarende i rentebærene gjeld, etter refinansieringer, så går Norwegian inn i sommeren med en netto rentebærende gjeld på 0 (Dog er brutto gjeld totalt 16-18 mrd)
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2021, 10:02   #17
HenrikL92
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2013
Location: Stockholm
Posts: 1,052
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Enligt planespotters.net och merinfo.se så har ett bolag startats i December 2020 som heter "Norwegian Air Sweden AOC". ICAO är NSZ och callsign Norlight.
Antar att NSZ ska användas istället för NSW nu kanske?

Enligt transportstyrelsen så är SE-RRJ överflyttad till NSZ den 5/5-2021

Last edited by HenrikL92; 07-05-2021 at 10:06.
HenrikL92 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2021, 00:41   #18
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 310
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

noen som vet om de skal beholde basen i BGO ?
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2021, 12:40   #19
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
Default Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Er det noen som vet det, er jeg helt sikker på at de ikke skriver det her først.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2021, 13:54   #20
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
noen som vet om de skal beholde basen i BGO ?
Ut ifra investorpresentasjonen jeg linket til i innlegg 2 ser det i hvert fall ut som at den skal beholdes. Flåten her til lands skal jo heller ikke forminskes i nevneverdig grad, de hadde vel 41 fly basert i Norge før korona, og de skriver nå at de skal ca 40. Skal de legge ned BGO, TRD eller SVG må de i så fall ansette/flytte folk til OSL, noe jeg tror det er liten verdi i, da disse basene ser ut til å fungere greit.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.) seatsniffer Flyforum 43 22-05-2009 15:21
På søk etter den nye AF1 LN-MOW Flyforum 24 29-01-2009 17:47
Norwegian leter etter nye helter MartinL Flyforum 21 26-08-2008 19:17
På jakt etter 400 nye maskiner MartinL Flyforum 5 07-08-2008 18:45
*SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner stripes Flyforum 56 20-11-2007 22:03


All times are GMT +2. The time now is 16:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.