• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tenk om vi fikk tilbake god gammeldags service

krølle

ScanFlyer Dusty
men den drømmen kan en skyte lange piler etter. Drømmer derimot....
Litt fra dengang SAS hadde noenlunde service. Lånt fra FB

Attachments

• 94512809_10219556394999563_4901824176102309888_n.jpg
    94512809_10219556394999563_4901824176102309888_n.jpg
    30 KB · Views: 591
  • 94600290_10219611919282801_6753932671069454336_n.jpg
    94600290_10219611919282801_6753932671069454336_n.jpg
    49 KB · Views: 602
Tenk om passasjerene var villig til å betale for det service koster OG hadde litt stil og manerer. Men den drømmen kan man skyte lange piler etter. Drømmer derimot.
Litt fra dengang passasjerer hadde noenlunde stil.

Attachments

• 747.jpg
    747.jpg
    71.4 KB · Views: 590
  • sas747.jpg
    sas747.jpg
    274.1 KB · Views: 579
7ab41994984f867598c9741d110a9c46.jpg

Man kan jo få det langt mer luksuriøst enn dette idag, men det koster jo et par månedslønner eller mer på langdistanse. Men jeg er selv gammel nok til å huske riktig god service på selv Oslo-Stockholm i eco. Det forsvant på 90-tallet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Man kan jo få det langt mer luksuriøst enn dette idag, men det koster jo et par månedslønner eller mer på langdistanse. Men jeg er selv gambel nok til å huske riktig god service på selv Oslo-Stockholm i eco. Det forsvant på 90-tallet.

Tidligere kunne det koste flere årslønner på langdistanse. Jeg husker prisen Lusaka - Oslo ca 1970 for en familie på fire overskred årsinntekten(e) til min far. Han ble betalt i to land og slapp skatt i begge.

Men er forskjellen på god og dårlig service om man må betale på det fra tralla er ikke?

Men er forskjellen på god og dårlig service om man må betale på det fra tralla er ikke?

Alt er relativt, må det betales fra tralle kan det jo være vennlig service allikevel, men om man prater nivå på det som serveres er det mer som må til. Aegean har jo riktig god service på business f.eks. og ganske bra på økonomi også. En grunn er vel at de fleste av deres flyvninger er på 2-4 timer og har bedre tid enn 1-2 timer som mange europeiske selskaper har mest av. Lufthansas service er ikke så veldig mye å skryte av på intra-europeisk i begge klasser f.eks.

Jeg foretrekker heller et overkommelig nivå som gjør at man kan reise ganske ofte enn at vin i strie strømmer er inkludert.

Skulle presisert at jeg primært tenkte på c-klasse, jfr bildene.
Når det er sagt, TK, makter å gi god service i begge klasser. Fløy f.eks IST-ADB i c og det var juice, vann før pushback og varm frokost underveis. Så det går, tidsmessig

... men ikke med minimum crew. Da man serverte skikkelig frokost eller måltid til alle, var det f.eks. 5 crew på 130 pax.

La ikke merke til hvor mange crew der var på TK sin maskin, men har merket meg at LO med 3 klasser har minimum 1 crew mer en det som flytypen tilsier.
Nå husker jeg ikke hvor mye crew SK hadde når de fløy wet-lease for BM LHR-AMS, men flytiden var lik SVG-ABZ, og de fikk det til på førstnevnte, men ikke egen

Tror en grei konklusjon er at man hovedsaklig får den servicen og det klientellet man betaler / tar seg betalt for.

Og jeg blir alltid like matt hver gang nostalgikere kommer drassende med «alt var så mye bedre før» og bilder av Hr. og fru hvit mann (47) som får servering av en fotomodell-flyvertinne i førsteklasse på en Statocruiser/Constellation/DC-6.

Nuvel. I virkeligheten anno «the golden years of aviation» hang pipe- og sigarrøyken nedpå albuene over hele kabinen mens det hoppet og danset gjennom turbulensen og haglebygene akkompagnert av en motor som hoster og stopper. Setene, som kostet en årslønn pr billett, var av omtrent samme kvalitet som et plus-sete i dag. Og til slutt sikkerhetsstatistikken anno «golden year» 1955: 137 fatale havarier og 67 havarier uten omkomne. Eller en ulykke hver 43dje time i snitt gjennom året.

God tur tilbake, jeg foretrekker flatseng anno A350/B777.

Denne tråden minner meg litt om de der togreisende som ønsker seg Orientekspressen tilbake. For en god del år siden ble de gjenværende vognene samlet inn og satt i stand i gammel stil, og Orientekspressen gjenoppstod som et chartertogtilbud på europeiske spor i gammel luksusstil.

Så var det en gammel engelsk adelig som gjerne ville ta turen. Han husket Orientekspressen fra dens siste glansdager på 30-tallet. Joda, vognene og servicen var den samme gamle, men det var ikke de reisende. Han befant seg i et usalig selskap av nyrikinger og oppkomlinger, alt fra bruktbilselgere, utleiehaier til datagründere, folk blottet for kultur og dannelse, men rikelig med vulgariteter hele veien fra London til Venezia. Både Hercule Poirot og James Bond ville ha skammet seg.

Så var det en gammel engelsk adelig som gjerne ville ta turen. Han husket Orientekspressen fra dens siste glansdager på 30-tallet. Joda, vognene og servicen var den samme gamle, men det var ikke de reisende. Han befant seg i et usalig selskap av nyrikinger og oppkomlinger, alt fra bruktbilselgere, utleiehaier til datagründere, folk blottet for kultur og dannelse, men rikelig med vulgariteter hele veien fra London til Venezia. Både Hercule Poirot og James Bond ville ha skammet seg.

Folk ser gjerne på de gamle bildene og mimrer om det som ble servert og personalet, men glemmer å kikke på de som sitter i setene. Der var det lite t-skjorter og flip flops, folk tok det ganske så seriøst når de var ute på tur før. Det gjorde noe med stemningen, og den tror jeg ikke man får tilbake kun om man får tilbake litt bedre mat og drikke. Ikke at jeg ville mislikt å ha det bedre ombord, men jeg bare sier det...

Følte jeg ble satt bra på plass en gang under et selskap i Zurich. Jeg diskuterte diverse flyplasser med en kar, da han kom med den legendariske kommentaren:

"Oh, you fly commercial."

Back