Håndtering av "Sandfast 2020"

Håndtering av "Sandfast 2020"

I den grad denne tråden fortsatt handler om hvordan NAS kan overleve er det kanskje lov å fundere på hvorfor NAS fortsatt står på bakken på LPA mens andre flyr i solskinnet med god sikt.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

I den grad denne tråden fortsatt handler om hvordan NAS kan overleve er det kanskje lov å fundere på hvorfor NAS fortsatt står på bakken på LPA mens andre flyr i solskinnet med god sikt.

Flyene som har stått siden igår må kontrolleres før de kan ta av.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Selvfølgelig må de det, det tar ikke timevis hvis man har teknisk kapasitet på plass.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Selvfølgelig må de det, det tar ikke timevis hvis man har teknisk kapasitet på plass.

Så bra at du er informert om hvor Norwegian har teknisk kapasitet eller ikke da..
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Teknikere må flys inn. Muligens noe utstyr også. De som eventuelt finnes lokalt er nok i high demand. Dette er heller ikke noen femminutterjobb ...
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Stakkars de som måtte sove flyplassen pga sandfast. Buhu [emoji3]


https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-paa-flyplassen-tordner-mot-norwegian-og-tui

Er nå man ser hvor lite løsningsorienterte mennesker er. Alt skal komme rett i hendene. Mange er uegnet til å reise.



Lett å harsellere, men ser enkelte har prøvd. Imidlertid fantes det ikke hotellrom å finne etter relativt kort tid. Muligens delvis fordi enkelte snartenkte aktører sikret seg rom til sine gjester.

Mistenker at det kunne være problematisk å finne bakketransport også ...
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Helt enig med MOW her. Lett å harselere, men disse folka har jo faktisk valgt ett konsept for de "uerfarne" reisende, Norwegian eller TUI til Granka er jo ganske så lett, når det da skjer slike ting skjønner jeg mange blir i "oppråd". Får satse på det er løser seg i dag/morgen. De er heldigvis på ett ganske så sivilisert del av kloden, så både mat og drikke bør være greit å få tak i...
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Ikke alle besteforeldre eller pensjonister som er så kjappe, mange som reiser til Granka er "unfit to travel" men gjør det allikevel fordi det 99,9/100 ganger går bra. Da synes jeg det er relativt ufint å le av slike folk, de kan ikke noe for det.
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Enig at man ikke skal være så streng med folk her. Uansett hvor erfaren man er er det ikke så gøy å stå der maktesløs med småbarn eller om man er dårlig til bens etc. Er alle hoteller fulle er det jo lite å gjøre, men best mulig informasjon er viktig. Om selskapet jobber på spreng for å finne en løsning, vet ikke nødvendigvis passasjerene det. Jeg har selv gitt fra meg et hotellrom jeg fikk som en av de siste, da jeg reiste alene og ville klare en natt på en flyplassbenk. Hadde det vært med mine små barn, hadde jeg ikke kunnet gjøre det. Selskapene kan ikke noe for denne sandstormen, men god informasjon gjør det lettere å akseptere situasjonen. Om køene for utdeling av matkuponger er håpløst lange burde en SMS/mail eller høyttaleropprop om at kostnader til mat innen rimelighetens grenser vil dekkes i etterkant hjelpe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Men man må kanskje fremdeles spørre seg at det i en del tilfeller kanskje ikke er mangel på informasjon, men folk ikke er fornøyd med svaret de får. Noen ganger er jo det «vet ikke» og «nei»
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Ser ut som det er stengt igjen på kanariholmene. SAS snudde i lufta og Wamos 747 for DK snudde på OSL
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian har da noe teknisk virksomhet på LPA? eller var det på BCN kanskje...?
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Ja Wamos stod jo klar i avgangsposisjon på rullebanen og fikk informasjonen i aller siste liten.

Espen
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Meldes om klar sikt, men mye vind fra noen som bor nær flyplassen på Tenerife.
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Ser ut til at Tenerife South (GCTS) er stengt. Jetairfly Belgium var på vei ned, men snudde over Portugal og ser ut til å være på vei hjem.
Alt på FR24 sine sider er ukjent eller kansellert.

Siste METAR er GCTS 231530Z 09017G30KT 060V120 0800 R07/1700D HZ NSC 28/M00 Q1016 NOSIG

For de som ikke er stødig i "metarsk", så er sikten 800meter, med "rullebanesikt" på bane 07, 1700 meter med utsikter for at den blir verre.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Kanskje et mere teknisk spørsmål , men ser at en «Norwegian representant « uttaler at alle fly må igjennom en spesiell kontroll etter å ha stått parkert under en sandstorm.??
Jeg går jo utifra at flyene er sikret med motor- cover og at eventuelle åpninger er tettet under et slikt Ground stop.?
Disse sandstormene gjør noe med sikten på flyplassen , men denne sanden som kommer fra Sahara er vel nærmest som «støv» og er ikke kapabel til å ødelegge en fly motor .
Men våre tekniske medlemmer får svare på dette.
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Fra Eurocontrol

23FEB 15:00
Due to misty or slightly obscured air causing air pollution, the following airports do not accept any traffic:
GCFV, GCLA, GCLP, GCRR, GCTS and GCXO.
Possible improvements after 1800 UTC.

Aircraft operators should be aware that Canaria Islands Aiports are neither available for diversions nor alternation.
Further update will be available before midnight.
 
Re: Vinterværtråden 2019/2020

Ikke hver dag at "alle" flyplassene på Kanariøyene er stengt. Ser at Aeroflot (A330) akkurat har snudd etter 6 timer og 45 min i luften og kun ca 15 min før landing på TFS.

Espen
 
Back
Top