Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Someone

Moderator
Medlem
Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Det vites ei om dette er litt storm i vannglass eller et potensielt systematisk stort problem. Eller hvor mange fly det gjelder, men det er oppdaget uvanlig sprekkdannelser i de såkalte «pickle fork», som vel holder vingene til kroppen, i enkelte 737 NG fly, men rundt 35.000 cycles

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...detected-Boeing-737-Generation-aircrafts.html

Boeing 737 Next Generation planes were found to have cracking pickle forks
Boeing says the problem is isolated and there have been 'no in-service issues''
The 737 NG planes logged approximately 35,000 miles when damage was found
Next Generation models are: 737-700, 737-800, and 737-900.
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Såvidt jeg vet er ingen -900 bygd om til fraktere, så det må ha vært funnet på vanlige pax-fly også.
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Kanskje det er Boeing som sådan som har "structural cracks"?
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Litt mer om problemet og beskrivelsen av det her:

https://leehamnews.com/2019/10/08/boeings-737-in-another-pickle-part-2/#more-31313

Boeing had a call with 737 NG operators today giving the latest information regarding the cracks. Of the 500 first inspected aircraft, 5% had cracks. These aircraft are now grounded

I følge samme artikkel er det funnet sprekkdannelser på 5% av de 500 flyene som skal være sjekket. Og de er satt på bakken

Samtidig melder checkin.dk, bak betalingsmur, at tilsammen 38 fly i Skandinavia må sjekkes. Men det er vel da stort sett fly som tilhører SAS og JetTime, uten at jeg har sett noe om det er blant de 5% det er funnet sprekker på
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Av 25 fly det er funnet sprekker i, så bekrefter Southwest at 2 av dem er deres
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Det vil i den forbindelse bli å se en Jettime 737-700 enkelte dager på innenriks i tiden fremover.
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Begynner å bli noen saker hos Boeing nå.
Har de gjort for mange shortcuts, og tenkt for lite QC og sikkerhet og for mye Trump?
 
Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Begynner å bli noen saker hos Boeing nå.

Har de gjort for mange shortcuts, og tenkt for lite QC og sikkerhet og for mye Trump?



Kan vel ikke akkurat skylde på Trump her. Dette er fly fra slutten av 90-tallet [emoji6]
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

GOL har funnet sprekker i 11 av flyene sine, så legg til 2 hos SAS og 2 hos Southwest er da 15 fly identifisert hittil

GOL som fra før er rammet av MAX problemer, er sikkert kjempehappy :sarc:

https://www.reuters.com/article/us-usa-boeing-southwest-idUSKBN1WO2CJ

Gol said in a statement that it had grounded 11 planes where it found “evidence of the need to replace a specific component, whose characteristics were not compliant with the standards set by the maker.”
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Av 686 sjekket hittil, er det funnet sprekker i 36. Så 5,25%

Det skal visstnok være ikke alt for komplisert å fikse dette, dog så er det slik jeg forstår at flaskehalsen her er tilgjengelige deler. Siden dette vel ikke er en slitedel, er det ikke bare å hente fra lager
 
Re: Sprekkdannelser oppdaget på 737NG

Begynner å bli noen saker hos Boeing nå.

Har de gjort for mange shortcuts, og tenkt for lite QC og sikkerhet og for mye Trump?



Det er vel for det meste fly som har noen cycles, og for SK så skal vel begge fly skrotet snart uansett. A-380 hadde sprekkdannelser i vinger, og de var ikke så alt for gamle når de oppdaget det også... Så det er vel ikke noe nytt at dette skjer.
 
Back
Top