Westjet, AC Rouge og AA... rundtur

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Da er Fnate og Pellefanten på tur igjen. I og for seg ikke noe uvanlig fenomen, men denne gangen flyr vi nye ting.

En jobbtur til Miami utviklet seg plutselig til å måtte inkludere Montreal. Og så i siste liten måtte den også inkludere Calgary.

Og ikke nok med det, men å bytte returflight i siste liten på BA med retur via Calgary kostet noe sånt som 16.000,-, så da ble det heller hjem fra Vancouver. Så måtte man komme seg fra Calgary til Vancouver.

Første del av turen til Miami var BA economy og premium economy. Dette er jo rapportert om et utall ganger før, så jeg nevner ikke mye om det.

Men jeg kan nevne dette:

BA, eller rettere sagt Marks & Spencer, bytter jevnlig Gin utvalget på economy. De har de vanlige og så er det stadig nye. Sist hadde de en rabarbra gin med spesial tonic til som var helt kongebra. Så nå måtte jeg prøve den nye Pinkster. Den kom med en syltetøypose (!!) og tonic, og det smakte... GREVLING. Helt krise.

5539dd63e16f85254eb54995259d5fbd.jpg


Vel fremme i Londonsk hadde vi toppmøte i Qantas kantina. MIA flyene går fra T3 og en bransjekollega skulle fly en time før oss med AA, og han hadde stålsatt seg på gin baren i Qantas kantina. Gin ble inntatt, kollega sendt av gåre (3K på AA 777, den "dusten"... grrrr) og vi flyttet oss til BA Galleries First.

Så kom dagens beste overraskelse, nemlig upgrade. Det var litt kaos da fysisk BP viste 14G (PE), app BP viste 33B (også PE etter flybytte til annen 747 config) og appen i seg selv viste 19B (som er Club i nye config). Måtte gå i resepsjon og mirakelet var klart. Jeg of Fnaten fikk vår første opup på uendelig lenge. Nesten siden Kaptein Cruz ble sjef.

Fnate er akkurat passe skuffet:

909a254053cff96f9116aa56e8c051e0.jpg


CW rapporter er det jo også nok av her, men Fnate satt det meste av tiden og så på en dokumentarserie om Bongos Tryllereiser. Den het Fawlty Towers

c71723aab0139611eb2ba5107321a435.jpg


Alle de tre viktige personene i Bongos Tryllereiser er med. Beste dokumentaren Fnate har sett på lenge.

Nokså sydlig rute synes jeg. Er det vanlig? En medforumist drakk forøvirg GT i det vi passerte Azorene

b5e5ac58993434eb756257d8052654c3.jpg


Kom frem til MIA og jobbet der i 2 dager. Eller Mia og Mia. Coral Gables var vi. Courtyard hotel Coral Gables. Ikke noe å skrive stil om.
 
Last edited:
Så... så skulle vi altså videre til Montreal. Jeg satt og søkte rundt på Expedia og jeg klarte kun finne en eneste direkteflight på MIA-YUL. Det er litt overraskende, men kanskje de ikke har pensjonister i Montreal?

Den eneste direkte var heldigvis AA. Her kunne vi ikke booke Fnate-Direkte heller, da vi simpelthen ikke kunne risikere å bli stuck. Da hadde hele korthuset fallt. Så det ble AA.

Det kostet da også bra mye. Ca 4000,- en vei i economy. 5150,- i business. Med en så innmari stri runde vi har på denne turen var det en no-brainer.

AA short haul C har det vel også vært skrevet litt om, men det som virkelig er noe å skrive om er Flagship service på avgang fra MIA. MIA er nemlig ikke en spesielt kul flyplass. Ihvertfall ikke AA sin Terminal D. Det er køer av en annen verden. Også i Fnat Track.

Men som BA GGL (og sikkert også Gold og OW Emerald) kan man bruke Flagship Service. Fnate har vært i MIA en rekke ganger nå. Det er jo en magisk stopover på veil til/fra Sør Amerika og man får 710TP i C tur/retur, så Fnate kan ALT om Flagship service.

Så Uberen slipper deg av på Flagship inngangen. Som Pellefant løper man som om man har en salatbolle i helene forbi alle dimlingene... bort til et innglasset område med vakt og tjukke tau. Fnate gjør seg klar til den klassiske sklitaklingen under hånda og mellom bena til vakten, men feilberegner katastrofalt. Vaktene her kjenner Fnate, så det er en mullefunken "arrestert" Fnat jeg får overlevert av vakten. Men vi slipper inn og så sjekker de oss inn og følger oss personlig forbi Fast Track køen og inn forrerst. Det har sykt mye å si på akkurat MIA.

Flagship lounge er ved gate D30. Man får et sånt fint skilt i hånden...

9e4d8bfa884f759f9b4ad8f2bad9e1c6.jpg


Og så tar man heisen opp. Ute av heisen er det tydeligvis en liten jente som har fått bli med mamma eller pappa på jobb og har blitt utstyrt i full AA uniform. Hun var maks 8-10 år og stod med kjempesmil og tok imot invitasjonen vår før hun danset og sang seg bort til dørene og viste oss inn med dramatiske bevegelser. Beste invitasjonen til lounge ever.

Maten er veldig bra der til USA å være. Til og med egen kokkestasjon der de lagde stemed bun med pulled pork. Smakte ikke selv da jeg nettopp hadde spist.

Men best av alt er at den er altfor stor. Det er masse plass. Masse stille plass og jeg og pellefanten har stamsete bak TV stua. Dessuten har de Macroner!!!

975446ad05aaf6effd554c9f507a3bd0.jpg


Derfra ringte vi til Mamma og drakk hver vår brus.

Ja, og så irriterte vi oss over en familie på 4 med "voksne barn", som hadde med seg hver sin digre trillekoffert (STORE) + hver sine store ekstra bager + gitar (!!) og ikke mindre enn 2 emotional support dogs. Ikke veskehunder heller. Men sånn fullvoksne labrador size bikkjer. De hadde jo nesten trengt sitt eget fly.

Heldigvis skulle de ikke sammen med oss.

Flyet vårt var en AA 737 og en relativt nylig oppgradert en, som hadde de nye business setene.

0855d3515b6687ed6a538b6ca618fd00.jpg


Det er en kraftig nedgradering sammenlignet med de gamle sofaene. Disse var circa like tynne som NEK seter, bare bredere så klart. Testet ikke recline særlig av hensyn til de bak. Nå er det nemlig også vesentlig trangere mellom radene i business, slik at det blir kjipt for dem bak deg om du legger helt ned.

Man har også sluttet med pre-departure drinks for en tid tilbake, så det var kun vann frem til vi var i luften.

Flytid var 3 timer aktig så vi tok inn noe av en 40-ish minutter delay ut fra MIA pga vær.

3 timer betyr imidlertid varm mat. Jeg gikk for kylling. En kylling som for en gangs skyld ikke svømte i et vannbad. Derimot hadde tvert om alt vann fordampet. Det var så tørt at det var helt uspiselig. Glem heller ikke laks til forrett.

899bb1ddca862edd6857fafbeff4279e.jpg


Heldigvis hadde de vin

16ce210f20c65cc9daa73235147531b1.jpg


Elefanten var lurere og gikk for is

e61dd0d7db27828362b629b05b6f1bff.jpg


Du kan si mye om tynne seter, uspiselig mat og dårlig recline. Men Flagship & Is trumfer det meste. Så det blir AA neste gang også.

Lande rett før midnatt og gikk rett inn og passet ut på Marriott sitt in-terminal hotell op YUL
 
Last edited:
Denne tirsdagen var jeg ikke særlig god form når jeg våknet. For å si det mildt. Sår hals og skikkelig uggen kropp etter mye AC i Miami og sannsynligvis pga mye stress og mas + reising. Det ble en usedvanlig tung affære å være meg en hel dag i konferanseromm og Elefanten oppdaget raskt tilstanden og fikk det samme.

Men alt tar heldigvis slutt og vi dro til flyplassen igjen.

Denne flighten var også booket rimelig sent og det er relativt kostbart å fly domestic i Canada. Selv med svak valuta. Husker ikke helt hva det kostet å fly YUL-YYZ, men det var mange tusen kroner en vei.

Dessuten var det nok en lang flight på 4,5 timer etter en lang dag med møter. Komme frem litt før midnatt og så (nesten) rett i møter morgenen etter. Så det hadde fristet skikkelig med litt komfort. Komfort en vei på den ruten kostet enda flere tusen kroner.

Men sååååå... som en fugl føniks... dukket det opp award availability i SAS Star Alliance booking. 30.000 poeng + 647,- i business på Air Canada Rouge. Og til og med på en Boeing 767.

SOLGT!!!

Også en flott anledning til å få svidd av litt poeng opptjent i jobb på nettopp jobb.

Har vel sikkert fløyet Rouge på korte ruter før men ikke så lange. Så vi var litt spent mens vi satt og ventet på AC sin relativt uinspirerende domestic kantine på YUL. Snart var det tid for tur:

5eecc77cc4ab0a4b4b9bb19b6edd76a9.jpg


Mmmmm... lenge siden forrige gang i 767

f1247138608eed4a8ae80acd083c6bc5.jpg


Air Canada Rouge har også disse "oppgraderte" business setene, men de var en god del bedre å sitte i enn AA sine allikevel. Ledig nabosete fikk jeg også ettersom det var nokså tynt belegg i begge klasser.

4bfcea45e09520d00912a52cb44096aa.jpg


7bffcb44a5685c414588949ef4362d8d.jpg


bb560d2c96c25cb45ff7d24a493d8d10.jpg


Fin kveld var det også

d91422267bcbe932494e10d8b880883d.jpg


Før avgang var det også her bare vann, men de kom også rundt med menyer.

tåler

Etter avgang var det varme kluter før drikketralla kom. Jeg gikk for en GT. Elefanten gikk for brus og nøtter.

4807d58cc82d88ded4a7ecbbbc79cbbd.jpg


Fnate liker nøtter, men ikke fordi de smaker godt. Han liker dem fordi de smeller i potta når han går på do etterpå.

Jeg bestilte kylling. Det var enten kylling eller pasta med ost og tomat. Pastaen med ost og tomat er jo litt sånn standard "kjip mat" om man ikke kjøtt.

Men det sure her er at de først kom med feil mat til meg. Nevnte pasta, og den så dødsgod ut så jeg sa ikke fra.

0eece0890c2228fa221936183d68c8fd.jpg


Men før jeg rakk å begynne å spise oppdaget de selv feilen og tok den igjen :(
Så fikk jeg istedenfor en kylling som var det motsatte av AA sin. Denne var omtrent som om du tar en vakumpakket forhåndsstekt kylling og legger den 3 timer i vannbad før du serverer den i nevnte vannbad. HELT uspiselig. Så om du flyr Rouge - gå for vegetar.

Kaka var imidlertid god.

Alle får også utdelt iPad. Det er fint, men jeg savnet en sånn visning av hvor flighten var.

43e61cafff087a7658d0fd76fa85437e.jpg
 
Last edited:
Fnate var trøtt og passet ut med det samme.

ed02db6c9feff7d1fdc569ba13a71742.jpg


Men våknet, som vanlig, av at jeg sovner. Det er jo dritkjedelig

8a5c132c6e097efd6a23e39b37e4b4bc.jpg


Så han kravlet raskt over til min side for å justere litt på setevinkel og lys så jeg våknet, før han la seg igjen.

fec55bd10cd1d0e87ae3fa0d14feab4f.jpg


Fikk allikevel sovet et par timer før vi igjen tasset inn i Marriott In Terminal hotellet rundt midnatt, fant rommet og besvimte i sengen.

Air Canada Rouge var en bra opplevelse. men Marriott hotellet her er bedre. Helt super faktisk. med kikkert på rommet

acf3d9ad8b753d50bbda433c83a533d2.jpg


Nå må jeg løpe til møte igjen før det bærer avgårde til YVR med Westjet
 
Last edited:
Denne flighten var også booket rimelig sent og det er relativt kostbart å fly domestic i Canada. Selv med svak valuta. Husker ikke helt hva det kostet å fly YUL-YYZ, men det var mange tusen kroner en vei.

Dessuten var det nok en lang flight på 4,5 timer etter en lang dag med møter. .

YYC, kanskje ...? Ellers er du blitt grådig lurt .... :p

Elefanten som er bildeplasseringsansvarlig også?

Men nå er vi skikkelig spent:

Nå må jeg løpe til møte igjen før det bærer avgårde til YVT med Westjet

Buffalo Narrows Airport, (IATA: YVT, ICAO: CYVT), is located 2 NM (3.7 km; 2.3 mi) east southeast of Buffalo Narrows, Saskatchewan, Canada
 
Last edited:
YYC, kanskje ...? Ellers er du blitt grådig lurt .... [emoji14]

Elefanten som er bildeplasseringsansvarlig også?
YYC så klart. Bildeplassering er nok bedre nå. Skriver på Mac og legger bilder via Tapatalk

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Husker ikke helt hva det kostet å fly YUL-YYZ, men det var mange tusen kroner en vei.
Sikkert mindre enn det det kostet meg da jeg kjørte fra Montreal til Toronto i en 2002ti og motoren skar seg ved Cornwall....

Scooter01
 
Hvirdan er ‘Marine’ forresten? Ser litt fristende ut ...
Ikke så verst faktisk. Den begynner litt halvveis. Nei. Litt tredjedelsveis faktisk. Men så gror den på deg. Likte den jeg. Ferdig med den nå og har begynt på en ny perle mens et uvær passerer over YYC og vi står på tarmac.
885b39b7e8fd9c8e55d301013f34df8c.jpg


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Leste en annen av samme forfatter (AG Riddle) en gang. Kjøpte ikke bok 2 ...
Skjønner hva du mener. A Giant Riddle. Det har vært noe bra og noe ekstremt dårlig. Likte den første jeg leste om et fly som kræsjet. Denne lover faktisk også bra

Men det er jo ikke noe Three Body Problem nivå akkurat

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
- "That was actually quite good" - smeller det fra sidemannen. Eller egentlig dama. En litt eldre dame som nettopp har smakt på maten til Westjet.

- Yes it was, innrømmer jeg og spør om hun flyr Westjet ofte.

Hun bare nikker og gjør en grimase.

- So the food isn't usually this good?
- "rister febrilsk på hodet"
- Bad?
- "nikker ivrig"

Det var Westjet. Jeg har jo bare hatt ett forsøk, og det var dette. Det var nokså bra.

Men la oss spole noen timer tilbake. Etter et nokså langt møte startet oppladingen til turen hjemover rimelig bra. Marriott In-Terminal hotellet på Calgary er suverent, og de har også en brillefin lobbyrestaurant/bar med lokalt brygg som jeg aldri finner ut navnet på. Men fargen er grei. Det var en red ale.

e76fb60407809f75293d08ee8c921a08.jpg


Jeg hadde sjekket inn og printet boarding pass i lobbyen på hotellet, og sjekket ut 50 minutter før boarding. Det var mer enn nok tid. Selv om jeg hadde såkalt PLUS hos Westjet var det ikke noe Fast Track.

Som en fnatnote kan nevnes at du kan samle poeng i Flying Blue med dem også, men du får ikke Sky Priority. Bla bla bla.

Gikk mot gate 33 og balja jeg skal fly med til Vancouver er denne

f8787cc1a581eb410a0cbe74e07c340c.jpg


Men siden det ikke ble noe bra bilde, så kan vi late som det er denne

9baf515ddbd943705e338ff43873fd89.jpg


Desverre er det ikke samme flytype heller når jeg tenker meg om. Jeg skulle fly en 737-800, mens den på nederste bildet er en 737-700 og den skulle til Victoria. Altså rimelig rett ved siden av.

Vi boardet. Jeg hadde sete 1A. PLUS var på rad 1 og 2, og selv rad 2 hadde usedvanlig bra benplass. Det har da også kun 174 seter i 737-800. Det er 15 færre enn SAS, vel?

ec20d36961839b37d4b3f8cf1be5c580.jpg


Rakk ikke frem med foten i bulkhead når jeg strakk ut benet.

Alt så fantastisk ut.

Men brått ble det rimelig mye mørkere ute.

- "Ladies and gentlemen, there is a thunderstorm passing over us and the airport has been set at red alert. I will get back to you with more information as soon as possible"

25343c6643cb519698f52f8744067029.jpg
 
Last edited:
Og sånn for å omsider komme til bunns i dette her, flyturen med Westjet var fin.

Klassen det er snakk om har en stjålet fra en annen. Jeg aner ikke hvem som har gjort hva, men de kaller den PLUS

730494a7e18b4d061335971637512972.jpg


Det er garantert ledig midtsete og de har et sånt bord i midten som LH og BA har

af0d55961894cd137dd1ca003e09cfc2.jpg


Selve flytiden var kun ca 1 time på vei til Vancouver, men de rakk rikelig med service allikevel. Først kom det drikkeservering

221f0a0c485c005a8cf9f19cd684e45b.jpg


Deretter varme kluter og så matservering

78c92c5f93ddc6a92817f550e987c59c.jpg


Maten var en caprese salat, en liten Pad Thai og så en kake. Servert i glass og stålskåler. Det er ikke værst altså. Tenk om SAS bare kunne levert et sånt brett istedenfor kubene sine. Miljøvennlig er det også når bestikk kan gjenbrukes. De er jo så opptatt av miljø der borte i Frøsundavik at de ikke kan selge Tax Free engang.

Mer er det ikke å si om det egentlig. Det var jo en kort flytur og de kom rundt og fyllte på med drikke og var riktig gode på service. Så tommel opp for Westjet.

Hadde nesten glemt hvor fin innflyvningen til Vancouver er

40db6db4fbc8b781db82cc630a18390b.jpg


c059b0177740aad4db503c8db7b9a3c1.jpg


Imidlertid var det en lei dump i setet. Muligens bare mitt, men selve stolen var virkelig vond å sitte i pga paddingen som var tykkere foran i setet så man følte at benet sovnet.

Anyway... Westjet er unnagjort.

Nå er det bare BA hjemover. Elefanten kjenner en god følelse når han kommer til gate 64

ca7c669eba6d4dc4b70adbc26c6e583d.jpg


En enda bedre følelse når han kommer seg inn

7dacb3c813b70867d9e69e059297ca7e.jpg


Og så sitter han bare der og spiser kake og hører på en Engelskmann som bærer seg noe grusomt i resepsjonen, over hvor patetisk BA er, og han har brukt 20,000 dollar og bla bla bla.

Og der kom balja vår utenfor loungen også, så da er det takk for denne gang fra meg og Pellefantosaurusen

9bd35337c48e297a5ef21f4034fea27a.jpg
 
Last edited:
Noen ganger sånn som nå, møter man skilt man ikke har sett før...
41e0415b7ee7a8b1cfb1c26cf3dd18df.jpg


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Da tenker jeg omtrent som Solan:

"Det vanskelige; en bagatell. Det ulovlige; en utfordring"

Hadde ikke tenkt å varme opp så mye til å fly før jeg så det skiltet. :)

Pellefanten kjører kake-challenge. Selv om det strengt tatt ikke er noen begrensning der. Han er oppe i 7
856e81cc7fb4918034a94add8879745e.jpg


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
DÆÆÆÆÆVEN!!! Nå har jeg 90% av postene her. Tett på min egen tråd. Moderatorer... hva med et eget subforum der jeg kan skrive vås?

Uansett. Har sett det er fullt i PE på balja nå. Helt fullt. Tenkte jeg kanskje kunne risikere opup igjen.

Men så satte jeg meg i First kantina. Det ble fullt. Jeg satt i en 4'er gruppe. Haken og håpet slapp litt når jeg myste på håndbagasjen og alle var GGL. Faktisk var hele F loungen F-pax, Premier og GGL. Og det var det en fyr visstnok stod og skrek Om, at han ikke slapp inn med følget her som Gold.

Ok. Ikke noe opup her.

Meeeeeeeen så roper de opp en fyr i loungene. - "Fnate Fnatesen. Fnate Fnatesen, can you come to reception for a message please?"

Ha haaaaaaa. Hele andre gjengen så snurt på meg der jeg og pellefanten gikk og kom tilbake med ny lapp i hånda.

Gammel lapp:
730db86d41132d112f7a4edb168a83d9.jpg


Ny lapp (ok, det er omvendt men er klønete å bytte):
9de62aa10f8eb49234090b2787ec8b3e.jpg


Vi er definitivt tilbake i varmen!

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Last edited:
Strålende og morsom rapport fra OneWorld-verden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top