![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,195
|
![]()
Nå er det jo ofte slik at pinsen faller sammen med en tur nedover på kontinentet, og i år var intet unntak. Denne gangen falt valget på Lugano, av den grunn at det er en veldig fin by som har mange turmuligheter. Burde kanskje sjekket værhistorikken før vi bestilte, for juni er den måneden med desidert dårligst vær. Da vi kom kjørende fra Zurich til Lugano for 8 år siden i midten av juni var det bergensvær 2 dager til ende, men men.
”Normale” folk ville nok flydd til Malpense og tatt buss til Lugano, eventuelt nøyd seg med flyturen til Zurich og tatt tog videre. Derimot går det en Saab 2000 mellom de to byene, så valget var egentlig enkelt, selv om det betydde rundt 4 timer venting på veien ned. Tur ble bestilt, hotell ble bestilt og hotell ble bestilt. Da turen nærmet seg viste det seg at leiebil ikke var nødvendig, ettersom vi landet på både plan B og C for helgen og da holdt det med tog. Turen startet fredag 7. Juni med LN-RRJ rundt 2 timer forsinket. Grunnen til dette var at det opprinnelige flyet ble truffet av lyn, og måtte sendes rett i hangaren. Ikke så mye mer å melde enn dette bildet: ![]() Underholdning for turen ble Jo Nesbø sin nye bok. Selv om Nesbø, i mine øyne, ikke har skrevet noe annet enn lettbeint krim siden Frelseren, er det behagelig og bedagelig å lese ![]() Hadde fortsatt godt over 2 timer til rådighet da vi landet, så stakk snuten innom A-loungen. Denne var omtrent like stappet som SAS sin innenrikslounge en torsdag ettermiddag. Ikke veldig mye å skryte av verken utseendemessig, innholdsmessig, plassmessig eller renholdsmessig. Så endte opp med å rusle litt rundt på en flyplass jeg bare har vært 3 ganger tidligere ![]() Ikke så lenge etter var det på tide å tasse til buss-gatene, som ellers med buss-gater ikke er veldig givende. I utgangspunktet er det et venteområde i etasjen over, men her er det også ett av mange røykerom, som gjorde det nesten ulidelig å sitte selv på andre siden av venterommet. Ser helst at folk som røyker blir jagd langt opp i skogen. Men nok om det…. ![]() Uansett, selv røykere skal ikke ta fra meg første målet med denne turen som var å fly Saab 2000 til Lugano. Uten å ha lest meg veldig opp på dette så var dette vel en rute som ble drevet av Darwin Airlines, som igjen ble Etihad Regional i 2014. I noen år etter det så hadde dette selskapet en del ruter fra Lugano, blant annet Geneve og Roma. Etter konkurs tok Tyrolean Airlines over ruten (fortsatt på vegne av Swiss), før Adria plukket opp et 4 Saab-maskiner fra Darwin og satt en inn på ruten til Lugano på vegne av Swiss. Dagens beholdning fra LUG er 4 avganger/ankomster til/fra ZRH Last edited by OttoL; 10-06-2019 at 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,195
|
![]()
Dagens maskin S5-AFJ, har vært inne på ruten siden starten av november i fjor. Det er kun en maskin som betjener ruten. Maskinen har plass til 50 passasjerer, og ble levert ny til Crossair i 1995 med registrering HB-IZH. Siden juli 2018 har den vært registrert som S5-AFJ
![]() Godt plassert i 5A var dette utsikten ![]() Med god benplass ![]() På vei ut til rullebanen fikk jeg øye på en rev langs rullebanen. En ansatt? ![]() Flott på vei ut av ZRH ![]() I business kunne man visst få servert et glass sprudlevann, mens alle passasjerene fikk utdelt en liten flaske vann ![]() Og en liten sjokoladebit, som er bedre enn noe Freia klarer å hoste opp ![]() Dessverre kom skyene i det vi fløy inn over alpene ![]() Etter å ha fløyet inn rett over Lugano og tatt en sving på 180 grader var det rett ned mot Lugano Agno flyplass ![]() Og trygt parkert. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,195
|
![]()
Mål 1 med turen var å gå opp til Monte Generoso, men det endte opp med at vi tok toget begge veier
![]() På en klarværsdag ser man langt, men ikke gale denne dagen heller ![]() Også tøft å se på noen seilfly som var ute ![]() Neste topp var Monte San Salvatore, som har en fin utsikt utover Lugano og mot gotthard-passet ![]() Lugano er jo en veldig fin by, med flott utsikt. Kan anbefale å legge to netter innom ![]() Søndagen ble med en dagstur til Milano ettersom det var meldt styrtregn i og rundt Lugano. 8 år siden jeg var i Milano sist, og med en slik tidsdifferanse merker man den eksplosive veksten i turister. Trenger ikke å lime inn et bilde av Duomo, men det var egnetlig det eneste bildet jeg tok ☺ Så var det dags for hjemreise. Skulle ikke tro at det lå en flyplass her ![]() Men det dukket opp indikasjoner på at det var en flyplass likevel ![]() Ellers var det bare å ta en espresso og kjike på den lille GA-trafikken ![]() Etter en rask sikkerhetskontroll var dette hele terminalen ![]() Etter en 40 min forsinkelse grunnet noe teknisk, var det på tide å labbe til flyet ![]() Flott fly. Er vel det raskeste passasjerpropellflyet som finnes, men lite økonomisk sammenlignet med maskinene som Widerøe har. ![]() ![]() Godt plassert i 6A denne gangen ![]() ![]() ![]() ![]() Så var det bare å hive i seg litt mat og rusle mot gaten og LN-RRE siste strekket. Litt yr å melde om i sveits, så ble stående i 20-25 min før vi fikk ta av ![]() Fint i Oslo ![]() Dett var dett. Ruslet som vanlig rett forbi tax-free, så ble stående å people-spotte litt mens jeg ventet på bagasjen. Oppsummert så er Saab 2000 et morsomt fly, men om det blir retur til Lugano så velger jeg nok å fly direkte til Malpensa og buss videre. Lugano og området rundt i kantonen Ticino er vel verdt et besøk, og det blir nok en retur om ikke så veldig lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Takk for rapporten.
Saab 2000 er jo et eksotisk fly generelt og ikke er det mange rapporter av de her inne. Hvordan var støynivået kontra Q400? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,195
|
![]()
Glemte at alle 45 pax på LUG-ZRH i går hadde connection. Antar at det ikke er stor O&D rute.
I det vi taxet tenkte jeg at det var mye bedre enn en Q-400, men da vi tok av endret jeg mening til at det er like bråkete. Det er vel først og fremst hastigheten som er bedre på en Saab 2000, men med Y50 var det vel et lite hensiktsmessig fly å operere for WF. Derimot er plassen langt bedre enn i WF sine maskiner, så totalt sett mer behagelig opplevelse enn å fly WF. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,195
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
S2000: Max cruise speed: 685 km/h
Q400: max cruise speed 667 km/t |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Nesten uavgjort, altså.
Takk for rapport! Nærmeste jeg har kommet, er en 9-3 tidlig i millenniet. Også skal det testes en 340 kommende fredag.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAAB 2000 på TOS i dag | raider66 | Flyforum | 8 | 14-03-2013 22:55 |
Carpatair nödlandning - Timisoara-Saab 2000 | Ludde | Flyforum | 5 | 02-03-2009 17:41 |
City Airline med Saab 2000 | Ludde | Flyforum | 3 | 18-07-2006 14:03 |
Saab 2000 | LN-KOG | Flyforum | 9 | 02-05-2006 17:02 |
Saab 2000 til Australia? | CK | Flyforum | 1 | 07-09-2005 15:28 |