Hvem opererer 737-100 og -200 i dag?

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Lette etter en flight over Hudson Bay på FR24 og kom over en Air Inuit Boeing 737-200 i lufta. Dette fikk meg til å fundere på, hvilke andre selskaper bruker disse maskinene samt 737-100 i dag?

Prøvde Dr. Google, men kom ikke noe videre...noen som veit om andre selskaper som holder disse i drift?
Eneste jeg kan komme på er TAAG, men de maskinene er vel parkert?
 
En og annen -200 finner du nok i Asia, Sør-Amerika og Afrika - og Canada. -100 er ikke lenger i drift og vi hadde en tråd om dette allerede i 2009 .. ;)

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=41595

0405.jpg
 
Landet en 737-200 på Geiteryggen i januar ;)

Er ikke støy restriksjoner på slike?

Leide en 737-200 for mange år siden for å ta oppflyging til type sertifikat.
$39.00 i minuttet. Man fløy fort da for å få det unnagjort. Vi var 3 kandidater som delte på flyet, FAA type på klappsetet og en Training Captain i høyre setet.
Kom seg på $1,500 per snute.
(Får vel se i loggboken hvilket N number. Kanskje en spotter her kan se om det er blitt ølbokser eller om det flyr enda)
Bare 2 akset simulator, var ikke godkjent for oppflyging. :old
 
I Nord-Amerika opererer Air North, Air Inuit, Canadian North, Nolinor og Northern Air Cargo fortsatt B737-200. De fleste med combi-versjon og gravel kit. NAC opererer ombygde -200 i fraktversjon. Tar vi med Hawaii opererer også Transair -200 i fraktversjon. Det er også mulig at First Air i Canada har noen -200 som back-up for sine -400. Ellers er det fortsatt -200 operatører i Afrika, Sør-Amerika og i Asia, men de blir jo færre og færre for hvert år som går.

Espen
 
Eksiterer Sierra Pacific enda? Og i tilfelle ja, har de 737-200 enda?
De eksisterer ennå, ja. Og har N703S registrert på seg ennå. Hvor operativ den er vet jeg ikke.

Det kan også nevnes at Ameristar har to -205'ere (N465TW, ex -SUU og N467TW, ex -SUZ) hvorav i hvert fall sistnevnte er registrert på radaren et par dager siden. Begge eies av SAC (Sierra American Corp.), mulig at LN-MOW vet litt mer om hva slags operasjon dette er...

I tillegg farter jo N370BC (ex -SUJ) rundt til stadighet som VIP-maskin. Den var i hvert fall innom Sveariket i fjor.

Sierra Pacific er jo litt interessant, da. I tillegg til at Nor-Fly sine to første CV-580 kom derfra hadde deres grunnlegger og president et ganske så norskklingende navn, nemlig Garfield Thorsrud fra Montana. Han døde dessverre i 2014, men hadde hatt et ganske så innholdsrikt liv:https://en.wikipedia.org/wiki/Gar_Thorsrud
 
I Nord-Amerika opererer Air North, Air Inuit, Canadian North, Nolinor og Northern Air Cargo fortsatt B737-200. De fleste med combi-versjon og gravel kit. NAC opererer ombygde -200 i fraktversjon. Tar vi med Hawaii opererer også Transair -200 i fraktversjon. Det er også mulig at First Air i Canada har noen -200 som back-up for sine -400. Ellers er det fortsatt -200 operatører i Afrika, Sør-Amerika og i Asia, men de blir jo færre og færre for hvert år som går.

Espen

Fikk melding på Instagram fra Nolinor Aviation at de har nok cycles igjen til å operere i 25 år til....

Scooter01
 
Herlig, dette bringer tilbake gode minner fra maaange timer på klaff i skikkelige fly! Savner egentlig de gamle ADI/HSI, men det er jo tydelig at de er villige til å investere litt i dem med LCD-EFIS og til og med LCD standby horizon.
Memories... :up:

Fikk melding på Instagram fra Nolinor Aviation at de har nok cycles igjen til å operere i 25 år til....
De har jo overtatt to ex-TAAG-maskiner også i år. Regner med at disse arbeidshestene er vriene å erstatte med nyere materiell for slike operasjoner.

Edit: Litt info fra i fjor sommer om oppdateringene her, det omfatter jo også Lasergyro-INS samt skikkelig FMS: https://www.flightglobal.com/news/a...or-737-200s-get-second-life-with-cock-449516/
 
Last edited:
Air Zimbabwe har fått sin 737-200, Z-WPA, tilbake i luften etter ha stått på bakken siden november i fjor
 
Back
Top