Trent 1000 vedlikehold (motorproblemer 787)

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Hva er grunnen til at Trent 1000 trenger oftere vedlikehold enn planlagt?
 
Re: Trent 1000 vedlikehold

Dårlig holdbarhet (korrodering) på turbinbladene - spesielt ved kortere turer (større slitasje).
 
Re: Trent 1000 vedlikehold

Varit en antal olika problem sedan starten, men till största delen att materiel inte håller enligt den planlagda livscykeln.

Vissa av problemen går på timmar (FH) vissa på cycles (FC).

Det som är störst i media nu är väl korrosion av HPT (high pressure Turbine) som går på cycles I'm minnet inte felar.

Sent from my KFFOWI using Tapatalk
 
Re: Trent 1000 vedlikehold

Det rapporteres også om problemer i det som kalles Intermediate Pressue Compressor (IPT).
European safety regulators have proposed interim measures to address possible blade cracks in the intermediate pressure compressor on Rolls-Royce Trent 1000s, while the manufacturer is developing a modification.

These cracks affected blade in the intermediate pressure compressor's first- and second-stage rotors.

https://www.flightglobal.com/news/articles/easa-proposes-trent-1000-ip-compressor-blade-checks-442833/
 
Noen justeringer på ETOPS og vedlikehold på motoren:

The so-called ETOPS range of afflicted planes is expected to be reduced from 330 minutes from the nearest airport to about 140 minutes, according to the person.
...
The inspection interval for 787s equipped with the engines will be cut to every 80 trips from 200 now, the person said, a factor that could be more disruptive to airlines than the range limitations.
https://www.bloomberg.com/news/arti...ry-out-more-inspections-of-trent-1000-engines

ETOPS-endringen går vel stort sett greit TATL på de aller fleste rutene, men stillehavsruter kan nok bli en større utfordring for de individene det gjelder. Det gjelder heller ikke alle Trent1000-motorene

There are 380 Package C engines currently in-service with airlines. This new regime does not impact Trent 1000 Package B engines or Trent 1000 TEN engines.
https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/yr-2018/13-04-2018-trent-1000-update.aspx
 
Last edited:
Heisan!

ETOPS-endringen går vel stort sett greit TATL på de aller fleste rutene, men stillehavsruter kan nok bli en større utfordring for de individene det gjelder.

Ja, du kan klare deg med 138 ETOPS paa stort sett de fleste trans-Atlantic flightene, men jeg var ikke klar over at noen bruker 330 ETOPS enda. Vi har 240, og bruker det paa Stillehav rutene naar du skal ned til New Zealand og Australia fra nord-Amerika, men vet om et par ruter syd for det Indiske havet der selv 240 ETOPS kommer kort. Vi ser ogsaa fordeler med 240 ETOPS paa nord-Stillehav ruter naar enkelte diversion flyplasser er under minima for flight planning.

... og Rolls Royce lager utmerkede motorer, men alle har sin tid "in the barrel", og dette fikser de sikkert fort. Interessant at turbin blade sulfidation har eksistert helt siden Messerschmitt 262 ;)

Dag
 
Norwegian har vel en miks av Trent 1000 package C og Trent 1000 TEN?

Ellers er det jo ingen av motorprodusentene som ikke har hatt sine problemer i det siste. P&W har jo slitt med deres PW1000 motorer blant annet til A320neo, CSeries og E2, med bøying av aksler, pakninger og generelt større slitasje enn planlagt, spesielt i forbrenningkammeret. Og dermed også slitt med å levere motorer i tide. Også CFM har hatt sine utfordringer, både å levere i tide til både 737MAX og A320neo, og måtte jo også fly med en åpen ventil i starten
 
Ser ut som att Norwegian sliter lite med motorerna nu. LN-LNG, LN-LNN och G-CKHL ser alla ut att vara grounded. Hifly ersätter med 2st 330 och Euroatlantic med en 777. Är det turbinbladen som är problemet?
 
Dette kan jo bli alvorlig for Norwegian. LN-LNG har allerede stått på bakken i over 1 måned mens LN-LNN og G-CKHL ble parkert i midten av siste uke.

Er det Norwegian selv som må betale for innleie av fly eller dekkes dette av motorfabrikanten/leverandør?
 
Dette kan jo bli alvorlig for Norwegian. LN-LNG har allerede stått på bakken i over 1 måned mens LN-LNN og G-CKHL ble parkert i midten av siste uke.

Er det Norwegian selv som må betale for innleie av fly eller dekkes dette av motorfabrikanten/leverandør?

Kommer nok en stor regning til RR etterhvert tenker jeg.
 
Norwegian leier nå inn 2 777-200ER maskiner for å fylle opp for 787 med motorproblemer. En maskin fra EuroAtlantic og en fra Privilege Style

https://www.routesonline.com/news/3...leases-boeing-777-aircraft-for-newark-in-s18/

Paris Orly – Newark 16APR18 – 14SEP18 6 weekly by EuroAtlantic Airways Boeing 777, replacing 787-9. Previously planned 7th weekly service from 25MAR18, is now scheduled from 15SEP18
Rome – Newark 22MAY18 – 14SEP18 1 daily by Privilege Style Boeing 777, replacing 787-8
 
Som en relativt nysgjerrig fyr med en hjerne som får med seg masse detaljer en har sånn passe behov for, lurer jeg bare på(tm) I Desember måtte jeg en aldri så liten tur med buss fra LHR til LGW, at det var en nokså kaotisk dag med sne gjorde at vi kom forbi BA’s hangarer hvor jeg så 6-7 BA 787 som stod uten motorer, ikke ulikt Everett i dag. Dette er jo mye tidligere enn hva f.eks. Norwegian opplever i disse dager, er dette et problem som 787-9 har ? Eller berører dette også 787-8 ?
 
Som en relativt nysgjerrig fyr med en hjerne som får med seg masse detaljer en har sånn passe behov for, lurer jeg bare på(tm) I Desember måtte jeg en aldri så liten tur med buss fra LHR til LGW, at det var en nokså kaotisk dag med sne gjorde at vi kom forbi BA’s hangarer hvor jeg så 6-7 BA 787 som stod uten motorer, ikke ulikt Everett i dag. Dette er jo mye tidligere enn hva f.eks. Norwegian opplever i disse dager, er dette et problem som 787-9 har ? Eller berører dette også 787-8 ?

Det berører også -8, slik jeg forstår det, men i mindre grad, da det er færre motorer av denne varianten som sitter på disse.

Kort fortalt så er det den såkalte Trent 1000 package C motoren som er problemet. Totalt sett er det jo 4 Trent varianter til 787. Først kom package A, som ikke leverte på blant annet fuel burn. Dog slik jeg forstår er ingen fly levert med denne, godt hjulpet av 787 sine forsinkelser, slik at ved introduksjonen av 787, hadde da Rolls Royce en forbedret motor klar, såkalt package B. Denne ble de første 787 maskinene levert med, men jeg er usikkert på om den faktisk sitter på noen -9 maskiner. Da en ytterligere forbedring, package C, jo vel såvidt jeg husker var klar sånn rundt introduksjonen av -9. Og det er denne nå som er problemet. Det er ikke slik at alle maskiner med denne er satt på bakken, men det krever ganske hyppige inspeksjonen. Dette tar jo tid i seg selv, også på flere av disse inspeksjonen så tyder det jo på at de har funnet noe, og dermed er flyet satt på bakken frem til en ny motor er på plass eller delen byttet. Itillegg så har jo fly med disse motorene fått redusert ETOPS

I forbindelse med -10, kom Rolls Royce med en fjerde variant, Trent 1000 TEN, hvor de har implementert en rekke forbedringer fra Trent XWB (den som sitter på A350), men disse skal ikke være rammet. Og alle de siste -9 som Norwegian har mottatt har jo hatt denne motoren. Såvidt jeg forstår så leveres vel alle, eller nær alle, 787 med Rolls Royce motorer nå med denne. Enten det er -8, -9 eller -10


Når det er sagt så har jo heller ikke GE sluppet unna med problemer, dog har de vært langt mindre. Men GEnx slet jo blant annet litt med ising på en av variantene sine for noen år tilbake
 
G-CKHL stod parkert på OSL i går. Den stod på samme sted for 2 uker siden. Den og LNG er de som har stått på bakken for Norwegian over lengre tid.
 
Back
Top