• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair med kvartalsmessig rekordresultat

kekker

Onkel reisende kekker
Ifølge Dagblabla, så har det gått godt for FR de to siste kvartalene.

Ryanair takker dårlig vær for rekordoverskudd 10,2 milliarder pluss på to kvartaler.

Pen økning i antall passasjerer og omsetning, samt god hjelp av dårlig vær og styrket pund er hovedårsakene.
 
Litt mer detaljert fra FT

Under a potential deal to provide transfer connections for long-haul flights, Ryanair had put a proposal to Aer Lingus a month ago but had yet to receive a response, Mr O’Leary said. Any such “interlining” agreements with other airlines would be “on our terms or not at all”, he added.
Net income in the six months to September 30 rose 37 per cent to €1.09bn, up from €795m a year ago. This saw revenue rise 14 per cent from €3.54bn to €4.04bn for the first half of the year. Average fares rose 2 per cent to €56, while unit costs fell 6 per cent.

Synes det er smått imponerende hvor godt sjappen går. Har flydd de et par ganger og det var ingenting å utsette på av hverken servicen eller komforten.
 
Som en liten tilleggskommentar for de spesielt interesserte;

Ryanair slapp nylig en 7årig obligasjon, USIKRET!, for 1.85% Det er smått utrolig. Statoil sin 22-åring er vel på 3%?
 
Som en liten tilleggskommentar for de spesielt interesserte;

Ryanair slapp nylig en 7årig obligasjon, USIKRET!, for 1.85% Det er smått utrolig. Statoil sin 22-åring er vel på 3%?

Kan du oversette dette til forståelig norsk?? :-D
Eller, forklare hva det betyr?
 
At det regnes så sikkert og låne penger til Ryanair at de knapt nok trener betale renter


Det betyr igjen at de fåren stor fordel overfor selskap med dårlig øknonomi som må betale høye renter på sine lån. En bivirkning av god drift.
 
Ikke imponerende høyt.

Men man får vel trekk for mange sent betalte regninger ;)


For et flyselskap er det ekstremt høyt, og selv Statoil mener jeg er det samme.

DNB er vel et av få norske selskap som har A rating?
 
For et flyselskap er det ekstremt høyt, og selv Statoil mener jeg er det samme.

DNB er vel et av få norske selskap som har A rating?

Jeg sitter også med et inntrykk av at BBB+ er høyt for et flyselskap.

Statoil har AA- (S&P) og Aa2 (Moody's). Telenor har (enda...?) A. SAS har B- (S&P). IAG har BB. Lufthansa har BBB-. AA og UA har BB-. Norge har AAA. ;)

Jeg husker ikke helt, men synes å erindre at det er 2-3 prosentpoeng i påslag for økt risiko når man går fra BBB til B (men dette varierer vel noe over tid?). Kanskje Someone har noen fine tall å vise til...? ;)
 
Last edited:
Litt gamle tall, men gir et inntrykk:
Another study inJournal of Financecalculated the additional interest rate or "spread" corporate bonds pay over that of "riskless" US Treasury bonds, according to the bonds' rating. (See "Basis point spread" in table to right.) Looking at rated bonds for 1973–89, the authors found a AAA-rated bond paid 43 "basis points" (or 43/100 of a percentage point) over a US Treasury bond (so that it would yield 3.43% if the Treasury yielded 3.00%). A CCC-rated "junk" (or speculative) bond, on the other hand, paid over 4% (404 basis points) more than a Treasury bond on average over that period.[12][13]
 
Det er smått sykt om Ryanair får så lav rente. Men smått imponerende hvor mye overskudd de drar inn. Lønner seg å ha billige billetter med mye gebyrer og oppsalgsmuligheter samt ansatte som går på kjipe kontrakter ;D
 
Back
Top