![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
|
![]()
Ser ut som Transavia er ment å ta opp kampen med U2 og FR
http://www.nltimes.nl/2014/08/21/tra...set-expansion/ Quote:
http://www.nltimes.nl/2014/08/22/sta...savias-future/ Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=953101
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]()
Hmmmmm ..... har ikke Transavia prøvd dette før ...? Deja vu all over again ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Det er ikke meningen at AF/KLM investerer i ekspansjon av Transavia. Det dykker stadig opp nye meldinger om at AF/KLM ønsker å kjøpe opp Wizz Air og bruke Wizz Air til eksansjonen til 200 fly og markedsandel (lavere driftskostnader enn Transavia, bl.a. Øst-Europa lønninger og direkte adgang til markedet i Sentral- og Øst- Europa):
http://www.travelweekly.co.uk/Articl...statement.html Så lenge ingen ting er 100% klart så nekter partiene for dette men ekspansjon gjennom Wizzair ser jeg som den mest realistiske strategien for å la Transavia vokse til en seriøs konkurrent til Ryanair og Easyjet. Det er vel ikke tilfeldig at Diederik Pen (tidligere CEO/COO i KLM-datterselskapet Martinair) ble COO i Wizzair f.o.m. 01-2013: http://www.routes-news.com/on-the-mo...rating-officer |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel det lyder mer eller mindre slik at AF/KL vil ha en slags joint-venture hvor de bare gir inn HV som operativ platform og flyene. Men de vil ikke inn med en kapital-spröyte til den mulig partner. Wizzair er trolig bare en av de mulige kandidater.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Kjenner ikke til de detaljerte planene AF/KLM har men det finnes ikke så mange andre mulige kandidater som er store nok (flåte og passasjervolum) og som dekker nye vekstmarkeder for AF/KLM. Ryanair/Easyjet/Norwegian/German Wings er vel ikke aktuelle så da blir det ganske få som blir igjen.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tenker litt om AZ, CSA ...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
AZ og CSA er jo med i Skyteam og har en funksjon som nettverkselskap. I så fall må man "rive AZ og/eller CSA løs" fra Skyteam og omorganisere tradisjonelle nasjonale (nettverk) flyselskap til rene lavprisselskap som Transavia. Det blir en veldig stor utfordring. Samtidig må Skyteam da "tette hullene" som oppstår i Roma, Milano og Praha før Star og Oneworld satser på de markedene og kaprer bort det lukrative C-class markedet i Nord-Italia. En slik strategi henger heller ikke sammen med Etihads investering i Alitalia. Jeg tror AZ/CSA til Transavia ikke blir aktuellt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg for min del spörer meg om EY er virkelig sa mye interessert i all denne leisure traffic som gar til/fra FCO. Dette delen av AZ sin virksomhet er under fire fra Vueling, Ryanair, easyJet og AZ ma finne en svar til dette. Business til/fra Roma? Nesten ingen.
Vi bör jo huske at det hva AF/KL forsöker er a kvitte seg med eksakt denne delen av virksomheten, som er ikke nettverk-relevant til sitt primaer-hub. Og slik en del finnes ogsa i AZ ...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Du har rett at det nesten ikke finnes business til/fra Roma. Roma er da heller ikke Nord-Italia....
Markedet i Italia er divers. LCC har kommet inn i hele landet. Milano er et av de viktigste C-class destinasjonene i Europa og flyplassen Malpensa satser stort på det segmentet samtidig som de investerer i LCC: http://www.routes-news.com/airports/...ing-a-comeback Emirates ønsker å starte med flygninger mellom Milan og USA men sliter litt med det juridiske: http://airchive.com/blog/2014/04/11/...ew-york-route/ Utfordringene er å komme inn i LCC marketdet. Men, som sagt, ser jeg ikke at å omorganisere AZ til LCC passer innenfor Etihads strategi som satser stort på C-class. Veksten som AZ hadde i C-class til/fra Milano (+ 6-7%) ligger langt over IATA gjennomsnitt (+1,8%) og det er da særlig antall interkonitentale C-class passasjerer til fra Milan som vokser: http://corporate.alitalia.it/en/medi...0-03-2014.html http://www.businesstravelnews.com/Mo...irlines&a=proc Det at AZ har store utfordringer med å vinne tilbake passasjerer som nå foretrekker LCC er helt sant. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta/Virgin starter LCC IC og tar opp kampen med DY | SQ321 | Flyforum | 7 | 04-05-2016 11:04 |
Til Lissabon med Ryanair og easyJet. (Over London) | Scandinavien_Airlines | TripReports | 0 | 07-02-2016 20:39 |
SAS tar opp konkuransen med Air Baltic | Someone | Flyforum | 16 | 03-03-2010 22:25 |
SAS Braathens tar opp kampen med Norwegian | X-BU | Flyforum | 6 | 15-11-2005 15:42 |
Avgiftskrangel med CPH tar seg opp | DY | Flyforum | 4 | 27-03-2005 00:36 |