Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2013, 11:52   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Widerøe "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

En setning jeg fikk høre sånn ca rundt seksti-sju ganger i løpet av to juli-uker i 2013. Ja, noen ganger kom den på engelsk og norsk. Noen ganger kom den bare på norsk.

Trip-rapport Norge Rundt 2013

Innledning.

En gang i 2009 oppdaget en ny og spennende side ved å være flynerd. Det går faktisk an å fly, bare for flyturen sin del. I forbindelse med en Asia-tur i 2007 hadde jeg oppdaget FlightMemory. Og etterhvert ble jeg mer og mer opptatt av hvordan jeg, som ikke reiser i jobb, kunne fylle opp denne interaktive loggboka med interessante oppføringer. Flyselskaper, flyplasser, flytyper og ikke minst registreringer! Litt reising var det jo allerede. Diverse ferieturer og faktisk én jobbreise (til Bergen) var med på å forme loggen min til den flotte historieboken det har blitt.

Hvertfall: 2010 var året jeg fant på å bruke opp mesteparten av de bonuspoengene jeg hadde spart opp på en dagstur til Kongens By med routing SVG-KRS-CPH-BGO-SVG. 2010 var også året jeg fant ut at jeg måtte skynde meg å ta en tur med Fokker 50 før det var for sent. Og det var vel dette året noen andre forummedlemer koste seg med å flakse landet rundt med Widerøe.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74922

Nyttårsaften 2010 var Kjos'ern ute med et reklamestunt som igjen betydde kronessalg på billetter. Som igjen førte til at man sparket 2011 igang med en dagstur til Gardermoen.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79435

Det ble vel en dagstur til Bergen senere på året hvis jeg ikke tar helt feil.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87432

2011 var året jeg prøvde Easyjet for første gang og hadde min første tur over dammen til USA. Det var også året jeg prøvde British Airways for første gang og var rimelig frustrert på at de byttet ut Boeing 767 med A320 på begge de to avgangene jeg hadde booket. Men en liten trøst var at jeg fikk overnatte i hjulbrønnen på en gammal jumbo-jet.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94242

Tilslutt, 2011 var året jeg satte personlig "flightmemory-rekord" i antall flyvninger (25) og distanse-rekord ( 29,681 kilometer ).

2012 var ikke fullt så travel på flyfronten. Men man fikk hvertfall testet Aegean Airlines for første gang.

Nå skriver vi altså 2013, og jeg kan allerede si at 2013 var det året jeg fant ut at jeg skulle være sinnsykt spontan en fredags natt og endte opp med å booke en billett for 45 minutter senere å sitte på første flybuss til Sola for en spontan dagstur til kjøpesenteret "Jumbo" i finske Vantaa!

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116286

Puuuh! Tid for å puste ut. Og trekke pusten på nytt. Spenn fast setebeltene. For her kommer en liten beretning om mitt siste eventyr blant fjell og fjord. Over vidder og fjell. Ut i havgapet og inn i innlandet. 2013 var nemlig året jeg realiserte en stadig voksende drøm. Norge Rundt med Widerøe.

Planlegging

Jeg tror nok den gjennomsnittlige bruker av Widerøes Norge Rundt tilbud i utgangspunktet ikke tenker seg et såpass travelt program som jeg har valgt. Men bevares. Det finnes verre tilfeller. Selv la jeg opp til ca 65 flighter. Men vi har vel hørt om folk som har klart å presse inn opp mot hundre flighter på en Norge-rundt billett. Vel, så gal er ikke jeg. Man skal jo slappe av litt i ferien også. Men, vi kan vel uten tvil si at man har fått valuta for pengene. High five Widerøe! Etter en god del planlegging og gjentatte endringer stod jeg foran avreise med denne reiseplanen. Som senere skulle vise seg å bli endret litt underveis.

map by nosalthe, on Flickr

Overnatting og sånn. I startfasen vurderte jeg seriøst å ta med meg en sovepose og liggeunderlag og campe rundt på benker, busskur og terminaler rundt om kring. Men jeg tror at ordtaket "Engang speider, alltid speider" ikke stemmer helt. Når ryktet om myggen i nord begynte å komme i tillegg til fare for Isbjørn-angrep og aggresive reinsdyr på ville veier fant jeg ut at det beste var nok å ta seg inn under tak for det meste av nettene. Ingen ting slår en deilig seng. Og ikke minst en deilig hotelfrokost. Nam. Så gjenstår det å se hvor mye søvn man endte opp med oppe i midnattsolens rike. Man fikk hvertfall booket seg noen hoteller rundt forbi. Litt forskjellige kjeder med hovedvekt på én. Så får vi prøve samle litt poeng der også.

Målet for turen var å besøke de fleste fylkene man ikke hadde vært i enda. I tillegg til å komme seg nord for Narvik som var det nordligste i Norge man tidligere hadde vært. Men i dette tilfellet kan vi nok si at utsagnet "reisen er målet" virkelig hadde betydning for min del. Man hadde samtidig ambisjoner om å fly de fleste varianter av Dash'er Widerøe hadde i flåten hvilket ikke skulle være så vanskelig. Og samtidig logge en hel haug med nye registreringer. På tide med "oppreising" etter at Widerøe fant på å sette opp LN-WIG på både tur og retur Bergen-Sandane i 2009. Skal vel ikke se vekk i fra at vi treffer WIG'en igjen tenker jeg?

Nuvel, jeg tenker vi sier oss fornøyd med de innledende refleksjoner og anekdoter. Jeg tenker vi setter i gang jeg. Snurr fil... ehh rapport!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 11:54   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Widerøe Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Herre min hatt, hva er det jeg begir meg ut på. Her skal det tilbakelegges opptill noen og seksti flighter. Trenger jeg virkelig rapportere fra hver eneste en? Nei, jeg tenker vi får begrense oss litt. Men vi tar med det viktigste, som fort kan ende opp med å bli alt sammen.... Nei nei, vi får se....

På tide å sette igang. Etter mye planlegging og lange treige nattevakter i forkant var det endelig klart for å sette igang! Turens første dag skulle ta meg opp til Bodø før jeg tok en tur ut i havgapet via Leknes og Røst før jeg igjen endte opp i Bodø på kvelden.

Innsjekk på turens første flighter ble unnagjort dagen før. De to første flightene gikk det an å velge sete. På kortbanerutene er det "free seating" som gjelder. Første flighten så ved innsjekkingsøyeblikket ut til å ha en ganske lett load. Mens den andre flighten allerede var godt lastet. Men man fikk sikret seg vindussete på begge to. Siden dette ble mitt første møte med den lange Dash'en fant man et sete langt bak på den første leg'en og et sete nesten helt fremme på flight nr. 2. Så fikk man se hvordan det slo ut mtp. støy og sånn. Bagen var så godt som pakket samme kveld og kamera og andre duppedingser var ladet opp. Så fikk man prøve å sove litt før grytidlig oppstandelse mandag morgen.

15julimap by nosalthe, on Flickr

Egentlig som forventet ble det lite med søvn natta før avreise. Vet ikke helt hva det er med meg og tidlige flyavganger. Men men. Hører med til historien at døgnrytmen min ikke har vært helt på G den siste uka heller. Sånn er det å jobbe turnus. Velvel. Man fikk hvertfall stavret seg opp med et urk å gjøre unna de siste forberedelser. Fant etterhvert veien til flybussen. Greit å ta den rimelige løsningen når det muligens lå an til å bli litt drosje-kjøring senere på turen.

Flybussen kom. Man betalte billetten og fant en plass å sitte på.
Flybussen kom til Sola sånn noenlunde på tiden. Man fikk raskt printet ut bagasjelapp og boardingkort og trukket litt frisk luft ute før man tok seg kjapt gjennom security, fant seg en kopp kaffe og fant veien til gate 22. Litt over klokka sju kom LN-WDF taksende inn. Jepp, ny flytype og ny reg i loggen.

15.07.2013, kl 07:35
WF433. Stavanger - Sandefjord, 268 kilometer
Dash 8-Q400 - LN-WDF
Sete: 18A

Well hello there! Let the flying begin! It's my first ride in a Q400. LN-WDF is obviously a new entry for my log. #flightmemory #norgerundt by nosalthe, on Flickr

Som jeg antok var det en ganske lett load på WF433. Godt med ledig plass og jeg hadde en toseter for meg selv. Vi kom oss avgårde på rutetid og takset ut for avgang på bane 18.

Jeg synes dette var en rolig maskin og fly med. Reagerte ikke særlig på lydnivået. Det var mest intenst under avgang men etter vi hadde kommet opp ble det ganske så stille. Flytiden var beregnet til 35 minutter. Underveis ble det servert en enkel men velsmakende frokost. Skikkelige brødskiver. Dette er vel det beste med å reise med morgenavganger. Jammen var det ikke godt med en kopp kaffe også. Hyggelig betjening og fint flyvær (over skyene) gjorde dette til en god start på turen.

Over skyene er himmelen alltid blå! #avgeek #norgerundt #wideroesommer by nosalthe, on Flickr

Etter landing på TRF fem minutter før rutetid fant jeg veien ut og så meg litt rundt. Fant til og med en spotterplattform bare få minutters gange fra terminalen med god oversikt over apron og rullebane.

Herlig. Torp har egen spotterplattform med god oversikt bare noen minutter å gå fra terminalen. by nosalthe, on Flickr

Jeg fikk knipset litt bilder. Blant annet LN-WDF som dro tilbake til SVG og dagens neste maskin som kom inn fra BGO. Etter litt mer knipsing og frisk luft var det tid for å ta turen inn på terminalen igjen. Sikkerhetskontrollen gikk greit unna. Boarding for neste flight startet 20 minutter før avgangstid!
Old 24-07-2013, 11:59   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

15.07.2013, kl 09:50
WF462. Sandefjord - Bodø, 924 kilometer
Dash 8-Q400 - LN-WDI
Sete: 6C

Da jeg kom ombord og fant plassen min var det en eldre kvinne som spurte om jeg kunne bytte plass slik at hun fikk sitte ved siden av sin mann. Jeg er jo ikke den som alltid klarer å si nei. Så da ble det midtgangsete på denne flighten. Hadde opprinnelig funnet et vindusete noen rader lengre fremme men hadde byttet i håp om å få en toseter for meg selv. Men neida. Jaja. Det fikk gå for denne gang siden vi skulle fly et stykke opp i lufta. Litt annerledes når de små hoppene kommer....

Avgang på rutetid. Flytiden ble beregnet til 1 time og 45 minutter.

BOB-servering. Jeg startet med en kaffe og det gjorde sidemannen også. Ikke lenge etter var han uheldig og veltet koppen på bordet sitt slik at også buksen min fikk litt kaffesøl på seg. Men det gikk helt fint. Shit happens....

Ellers skjedde ikke så mye på denne flighten. Synes egentlig den gikk rimelig kjapt unna. Det var stort sett skyet vær hele veien så det gjorde ikke så mye at jeg satt ved midtgangen. Ble en ekstra kopp kaffe på vei nordover. Vi ankom Bodø vel ti minutter før rutetid. Så det ble å ta turen ut i frisk luft for deretter å finne en buss som skulle til sentrum. Bussjåføren var snill og droppet meg av rett ved hotellet. Fant fort veien dit. Selv om jeg var tidlig hadde de et rom klart til meg. Skrev under på et ark og fikk nøkkelen til et romslig dobbeltrom i fjerde etasje.

Mobilen som allerede hadde vært i aktiv bruk i noen timer som IFE og dokumentasjonsverktøy fikk seg litt strøm. I mellomtiden begynte man å kjenne sulten komme sigende....

Etter litt rådvill vandring i duskregnet fant man frem til Egon og bestilte en baconcheeseburger og en stor cola. Maten kom kun etter kort tid og det var uendelig deilig med litt mat i magen. Etter middagen var det fortsatt god tid før neste flyavgang, så man fikk seg en liten cowboystrekk på hotellet igjen.

Lofoten var på todo-listen. Først var tanken å finne seg en overnattingsplass der ute, men etter litt googling og søk på flighter fant man ut å overnatte i Bodø å heller ta en kveldstur ut i havgapet. Leknes ble destinasjonen. Og så skulle man tilbringe snaue to timer der før Widerøes kveldsavgang tilbake til Bodø via Røst.

Cowboystrekken gjorde godt. Man fant fort veien ut av hotellet og turen bort til bussholdeplassen der det var ca 10 minutter å vente før neste buss kom.

Bødø city! by nosalthe, on Flickr

Etter en medium kort busstur (jeg er glad jeg ikke gikk) var man fremme på flyplassen igjen. Det var svært rolig og null kø i sikkerhetskontrollen. Kjapt gjennom der før man fikk seg en flaske vann type dyr i kiosken og fant meg til rette ved gate 15. Her var det noen unger som bråkte noe inni granskauen. Man fikk heldigvis lukket seg inn i min egen verden ved hjelp av spotify....

LN-WIT stod allerede og ventet....

Straks klar for neste hopp ut til Leknes. #avgeek #norgerundt by nosalthe, on Flickr

... og vente måtte jeg også for jeg hadde tydeligvis kommet i god tid. Kunne sikkert forlenget cowboystrekken med en halvtime til. Nuvel...

Femten minutter før avgang skjedde det ting ved gaten, crewet ankom og rett etterpå startet boarding....
Old 24-07-2013, 12:16   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

15.07.2013 kl 16:55
WF812. Bodø - Leknes, 104 kilometer
Dash 8-100 - LN-WIT
Sete: 10A

Ikke helt full load på denne maskinen. Observerte hvertfall fire-seks ledige seter. Jeg fant veien helt bakerst i flyet og endte ved vinduet på rad 10. Delte femseter'en med en familie på fire.

Benplassen var det ikke noe å si på. Knyttnevetesten bestått. Syns faktisk benplassen på Q400 var noe trangere.

Flytiden ble beregnet til ca 20 minutter. Turen gikk raskt unna den, uten spesielle begivenheter. Jo vent. Mens vi stod på BOO og ventet på å starte opp, syntes jeg det var merkelig så mye fuglekvitter. Tenkte at dette måtte være en del av den lokale fauna i Bodø og tenkte ikke mer over det. Helt til motorene var i gang og kvitringen fortsatte. Skjønte fort at det kom bakfra og i lasterommet...

Så da hadde vi nok en fugl ombord. Vi får satse på at den tilhørte noen av passasjerene. Eller?

Ellers merket jeg at lydnivået var høyere på denne mindre og noe eldre maskinen. LN-WIT ble bygget i 1991 og fløy først med en østerriksk og en del tyske operatører før den havnet hos Widerøe i mars 2008. Dette ble min femte tur på flytypen og en ny registrering i loggen min. For ikke lenge siden ble maskinen forøvrig døpt "Sandane". En plass jeg har fløyet til før og ikke har på programmet på denne turen.

Ankom før rutetid og hadde det ikke travelt. Knipset et par bilder på vei inn i terminalen, så ikke ut til at noen brydde seg særlig om det.

LN-WIT by nosalthe, on Flickr

Bagasjen kom raskt på båndet og jeg ruslet elegant de få meterene bort til innsjekk og fikk sendt bag'en tilbake til Bodø. Hadde et godt bakkeopphold her og tok en spasertur i området rundt flyplassen. Hadde egentlig lyst på sjokolade, men det var visst litt lenger å gå enn først antatt. I tillegg var det litt surt ute, så jeg snudde i krysset ved det lokale treningssenteret.

Leknes lufthavn... Ikke akkurat Frankfurt..... #norgerundt #avgeek by nosalthe, on Flickr

Ruslet tilbake til terminalen og satte meg ned og så på livet......

Livet.....

Fint å sitte og følge med på folk som kom for å fly. Her var det tydelig at de fleste kjente hverandre. Praten gikk og latteren satt løst. Typisk nordlands-mentalitet. Etter litt surfing og skriving på denne rapporten var det ut å trekke litt frisk luft igjen. Da man fornøyd med det tok man turen airside og fant et bord med vinduplass.

15.07.2013 kl 19:10
WF823. Leknes - Røst - Bodø, 195 kilometer
Dash 8-100 - LN-WIT
Sete: 5D Vindu

Innkommende fly fra Bodø kom noen minutter før rutetid. Ut med pax. Og inn med oss andre. Og avgårde med oss. Denne gangen lot jeg ikke bob-vogna passere uten å unne meg en cola og en melkerull. Man er tross alt på ferie. Været over Lofoten denne kvelden var som varslet. Spredt skydekke og noen regnbyger. Ikke det beste fotovær med andre ord. Men man ble da sittende og kikke på den man så. Stort sett bare blått hav. Og plutselig var det tid for å starte innflyvningen til Røst.

Under innflyving til Røst lettet skydekket og været ble ganske nydelig. Turens første minus går til flyvertinna som ikke ville slippe meg ut for å knipse to bilder mens vi stod på bakken. Her skal ting gå unna tydeligvis. Det hadde ikke tatt meg mer en 30 sekunder. Så noen helt nydelige fjell i horisonten som jeg gjerne skulle dokumentert. Vel vel. Bedre lykke neste gang. Som sikkert blir en stund til. Har ikke umiddelbare planer om å dra tilbake. Med mindre jeg finner på å endre planene mine da. Men jeg skal ikke sutre. Turens første flydag begynte å gå mot slutten i det vi tok av fra Røst. Været var nydelig og havet var blått.

Fin tur tilbake til Bodø. Kjapt ute og på bussen til sentrum.

16julimap by nosalthe, on Flickr

Dag 2. Først på programmet var en t/r Narvik. Var på forhånd spent på hvordan det ville gå med kort layover. Planen var å bli med samme maskinen tilbake BOO for så å fortsette videre nordover. Tidligere forumister på n/r-billett har klart det før, så det burde gå helt fint.

Plan B? Neeeh....

Ved ankomst terminalen håpet jeg at jeg kunne få sjekket bagasjen min til dagens neste destinasjon for å forenkle layover i NVK. Men det gikk tydeligvis ikke. Isteden fikk man oppbevart bag'en hos Securitas. Jeg hadde uansett god tid til neste flight når jeg var tilbake i Bodø.

Man fikk hverfall printet boardingkort til BOO-NVK. Og sørget for å få et digitalt boardingkort til returen på iPhone'n.

Litt frisk luft etterpå og man tok seg gjennom sikkerhetskontrollen uten kø. Så ble det en etterlengta kaffekopp mens man ventet på boarding.

16.07.2013 kl 08:15
WF858 Bodø - Narvik
Dash 8-100 LN-WID
Sete: 3A

LN-WID by nosalthe, on Flickr

Boarding starter et par minutter over klokken 8. Totalt fire passasjerer på denne flighten.

Og vi var avgårde i god tid før rutetid.

Da flyvertinna kom rundt med sjokolade fikk jeg forklart at jeg gjerne ville være med tilbake til Bodø, og vi syntes det var tull å gå av flyet for å gå gjennom security osv. Så det var bare å bli sittende ombord mens vi stod på bakken. Så ville det bli ordnet. Tjukt skydekke over Nordland i dag. Men over skydekket var himmelen blå!

Etterhvert som vi nærmet oss Narvik lettet skydekket og det ble en flott utsikt. Mye fint å se på. Helt fantastisk landskap. Og fjorden var vakker. Ble nesten litt vel nasjonalromantisk her.

På vei inn mot Narvik forsvant skydekket og det gikk faktisk an å se litt av den fantastiske naturen vår! Diggbart! Satser på bedre vær enda lenger nord. #norgerundt #avgeek #wideroesommer by nosalthe, on Flickr

Snart kom hjulene ut og flyplassen dukket opp foran til venstre og det ble en stilig approach med en krapp venstre sving inn til short final. Turens fineste innflyving så langt.
Old 24-07-2013, 12:25   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

16.07.2013 kl 09:10
WF857 Narvik - Bodø
Dash 8-100 LN-WID
Sete: 3D

Ble som avtalt sittende ombord. Bakkemannskapet fikk boardingkortet for turen hit og sjekket meg elegant tilbake til BOO mens jeg satt trygt fastspent i setet mitt. Helt topp! 3 pax gikk av og fem pax kom på. Og så var vi avgårde igjen. Tok av i motsatt retning som vi landet og fikk da en høyre sving ganske rett etter takeoff.

Ellers en rolig flight tilbake til Bodø. Skydekket var tilbake. Jeg lot sjokolade og bob-tilbud passere og slumret meg sørover igjen.

Landet tilbake i Bodø 15 minutter før rutetid. Kjapt ut av flyet. Fikk hentet ut bag'en og fikk sjekket den videre til neste destinasjon, boardingpass fikk jeg også. Igjen hadde jeg et hav av tid, så det ble å ta turen inn til sentrum igjen. Bussen stod klar i det jeg kom ut av terminalen. Det var heller guffen temperatur ute, så etter litt rusling fant jeg meg et bakeri og kjøpte meg litt lunsj.

16.07.2013 kl 12:35
WF844 Bodø - Andenes
Dash 8-100 LN-WIV
Sete: 10D

Etter en god stopp i Bodø var det ut igjen til flyplassen. Neste stopp Andenes. Fin flight. Hyggelig besetning og det beste av alt; været på Andøya var helt nydelig. Skydekket hadde brutt opp og blitt erstattet av blå himmel og solskinn!

Her gjorde det absolutt ingenting at man hadde en layover på fire timer. Fant veien ut av terminalen og skjønte raskt at sentrum i Andenes ikke var langt unna. Så jeg fikk en herlig spasertur inn mot sentrum. Og man hadde det utrolig flott. Etter litt sightseeing og sånn fant jeg en butikk og kjøpte meg litt mat og det ble lunsj i det fri. Når man var fornøyd med det gikk man tilbake til flyplassen og hadde fortsatt godt over to timer til flyavgang... Så man fant seg en plass i solen og nøt tilværelsen.

ANX er ikke akkurat en kortbaneflyplass så oppbremsingen var naturligvis ikke like hard her. Meget behagelig landing i grunn.

16.07.2013 kl 16:24
WF836 Andenes - Tromsø
Dash 8-100 LN-WID
Sete: 5D

Fin flight! Jeg benyttet sjansen til å duppe av litt og ellers kom jeg inn i det jeg vil kalle "det filosofiske kvarter". Jeg hadde observert at de hadde egen pølsebod/kiosk på ANX. Og mens jeg satt i stolen med øynene igjen var det akkurat som jeg kunne kjenne lufta fra kafeteriaen på hurtigbåtene i Ryfylke, eller Tau-ferga. Følelsen ble ytterligere forsterket av at bob-tralla tok en tur gjennom kanti..... Eh, kabinen! Selv om de ikke akkurat kommer gjennom ferja med bob-traller....

Det var her filosofien begynte. For jeg begynte på å fundere på hvor mye egentlig Widerøe tjener på å selge øl, snacks og sånn ombord. Eller med hvilken hensikt man gjør slikt på disse mindre flyplassene. Klart, folk er sikkert sultne, det var jeg og. Men hvor mye prosentandel av inntjening er egentlig dette for flyplassene?

Uansett, jeg oppdaget at jeg hadde begynt å tenke. Gjør man egentlig det når man har ferie? Hm... Eller er det bare videre prosessering av tanker man kunne tenkt en annen gang? Eller, det er jo når man har tid til å tenke skikkelig på alle mulige trivialiteter og annet tull og tøys.

I Tromsø hadde jeg ca 2 timer før neste avgang. To forskjellige bookinger gjenstod før dagens flyving var unnagjort. Av en eller annen grunn kunne de ikke sjekke meg helt frem til bestemmelsesstedet her heller. Ikke helt komfortabel med det siden man hadde kun en snau time layover i Kirkenes. Men når alt så langt har gått fint så burde det gå helt fint.
Old 24-07-2013, 15:33   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

16.07.2013 kl 18:40
WF696 Tromsø - Kirkenes
Dash 8-300 LN-WFP
Sete: 7A

Det var klart for turens først tur i en -300 maskin. Og jeg kan med en gang slå fast at benplassen her var definitivt best på Widerøe's flytyper. Mulig der endrer seg når/hvis jeg får testet en av -200 maskinene.

Ellers er disse 50-seterne utstyrt med skikkelig galley. Så da blir det skikkelig bob-runde og kaffe on the house. Denne koppen har jeg sett frem til mens jeg humpet meg gjennom Nordland og Troms.

Og forøvrig kan jeg definitivt slå fast at jeg har passert Narvik. Det punktet i Norge som tidligere var det nordligste stedet i Norge som jeg har vært.

Påfyll av kaffe ble det sånn ca halvveis på turen.

Sånn midtveis i turen kikket jeg på rutekartet til Widerøe. Og observerte at vi fløy over et ganske stort hav. Funderte litt på det og ble deretter ganske småflau over meg selv da jeg innså at det store blå havet egentlig var Finland.

Ikke så rart når fargevalget på Finland hadde samme farge som Varangerfjorden. Utrolig hvordan fantasien og farger kan spille deg et realt puss i et svakt øyeblikk....

Ikke så lenge etter begynte innflyvingen til KKN og vi sank inn i et tjukt skydekke. Tjukkere skydekke har jeg ikke sett. Og det varte og det rakk. Og jeg syntes det tok litt vel lang tid. Hjulene kom ut. Men det varte og det rakk. Og ikke overraskende ga pilotene gass og trakk opp hjulene igjen. Været var så "dårlig" at vi ikke kom oss ned fra vest. Vi fortsatte ut i havet. Og midt der ute sprakk skydekket igjen og vi gjorde en skikkelig sving. En stund etter kom kapteinen på og forklarte situasjonen. Optimistisk forklarte han at været var tydeligvis mye bedre i andre enden og vi ville gjøre en ny approach fra øst. Jeg hadde noen amerikanere bak meg som ikke skjønte hva som ble sagt. så jeg fikk oversatt. Og denne gangen gikk det bra. Jeg var litt mindre optimist når det gjaldt connection videre. Men det gikk bra. 35 minutter før neste flight stod jeg i bagasjehallen og fikk bag'en min. Spurtet inn i avgangshallen og fikk sjekket inn bagen til siste stoppested.

Igjennom security og jeg hadde fortsatt god tid! KKN viste seg å være litt mindre en jeg antok på forhånd...

16.07.2013 kl 20:35
WF957 Kirkenes - Vadsø
Dash 8-100 LN-WID
Sete: 4B

Boarding kom i gang. Nesten fullt på denne maskinen. Jeg valgte sete ved midtgang siden jeg skulle av på første stopp. Maskinen skulle helt til Tromsø med en rekke mellomlandinger underveis. Dette ble turens korteste flight sålangt med sine 38 kilometer. Det er litt lengre en avstanden fra Stavanger til Bryne! Skulle man kjørt hadde det tatt flere timer. Flytid, ca 10 minutter.

Fort fremme. Bagasjen kom ved at noen åpnet en rulleport og kjørte frem bagasjetralla. Ikke akkurat SVG. Utenfor kom jeg i prat med ei kvinne som hadde hatt en heftig connection i Oslo. Flyet til Kirkenes hadde ventet i 20 minutter på hun og en passasjer som var forsinket inn fra en annen destinasjon. Det kaller jeg bra service av SAS. Og det er kanskje det beste alternativet for å få damen helt frem.

Mobilen hadde gått tom for strøm. Jeg fikk likevel bestilt en taxi og kom meg inn til Rica Vadsø Hotel.

Ok standard på hotellrom. Nylig oppgradert. Parkett på gulvet og fliser på badet.

Fristet egentlig med mat. Men i restauranten hadde de det ganske travelt og ingen ledige bord i tillegg til å holde styr på en litt vel beruset hotellgjest som gjorde mye ut av seg. Ble heller pølse på Statoil og en spasertur i byen. Og så måtte jeg ut igjen etter midnatt for å knipse litt. Fraværet av mørke på denne årstiden er oppsiktsvekkende og måtte oppleves. Sovna til slutt sånn i ett-draget og våkna merkelig nok klokka fire. Lys våken. Merkelig døgnrytme...

17julimap by nosalthe, on Flickr

17.07.2013 kl 08:33
WF944 Vadsø - Tromsø
Dash 8 -100 LN-WID
Sete: 3A

Dagens første flight ble brukt til slumring. Ingen ting å melde om ellers egentlig bortsett fra en flytid på en drøy time. Sjokolade og ellers smilende hyggelig crew.

Hadde en times layover i Tromsø. Fikk tid til å sende et kort og ellers slappe av.

17.07.2013 kl 10:50
WF681 Tromsø - Alta
Dash 8-300 LN-WFD
Sete: 2A

Her startet moroa. Jeg er første mann inn i flyet og det første flyvertinna spør meg om er om jeg er han som reiser Norge Rundt. Joda...

Hun hadde sjekket Facebook på vei til jobb og oppdaget bloggen min. Så hun skjønte at jeg var på vei. Satte meg på 2B og det ble en meget hyggelig tur over til Alta, jeg ble godt tatt vare på for å si det slik. Vi fikk en god prat om ditt og datt og hun mente at jeg absolutt burde følge opp drømmen om å jobbe i et flyselskap.

Her får Widerøe en klar sekser på terningen! Gjorde absolutt ingen verdens ting at mitt første forsøk på besøk på klappsete ikke gikk igjennom her.

Da vi hadde kommet til Alta begynte ting å rulle. Jeg fikk sjekket bagen min tilbake til Tromsø. Hadde nå en fire timers layover i Alta. Så da ble det en flybuss inn til sentrum. Hovedmål var å se på sentrum. Og jammen hadde de ikke fått en relativt nyåpnet Nordlyskatedral. Så det ble å kikke på den da. For et nydelig byggverk. men jeg haddr nok andre tanker i hodet. På vei inn dit tikket det nemlig inn en kommentar på ett av bildene fra nyhetssjefen til Avisa Nordland som ønsket å gjøre en sak på turen min. Foranledningen her er ok at Farmer (sjefen i Widerøe Internet AS) hadde spurt meg om å poste link til bloggen min på Facebook-siden til Widerøe. Det syntes jeg bare var kult. God reklame for Widerøe. Og kjekt for meg at så mange har lyst å se på hva jeg har satt i gang med.

Så da gikk mesteparten av oppholdet i Alta med på å planlegge å gjennomføre et telefonintervju. Samtidig ønsket Avisa Nordland noen bilder av meg. Og aller helst in action på en flyplass. Så da fikk de en journalist fra Finnmark Dagblad som de har en samarbeidsavtale med til å møte meg i Alta, og så kjørte vi ut til ALF igjen.

Etter litt oll og styr og kontakt med Avinor for å få nødvendige tillatelser endte vi tilslutt opp med en real fotoshoot ved siden av LN-WIA (som var ettermiddagens fugl og en ny registring i loggen) sammen med crewet som skulle fly det første hoppet til VDS. Det ble en ganske hyggelig seanse med skikkelig fotoshoot i nydelig sommervær både foran maskinen og i trappa med hele gjengen ombord. Det hele pågikk mens resten av passasjerene fortsatt ventet innendørs.

Et av turens høydepunkt og høyt oppe på "to-do lista" var en av disse melkerutene til Widerøe. Folk kommer langveisfra (til og med lengre en meg) for å fly disse rutene med mellomlandinger på nesten hver eneste flystripe langs Finnmarkskysten.
Old 24-07-2013, 16:44   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

17.07.2013 kl 15:44
WF937 Alta - Vadsø - Båtsfjord - Mehamn - Honningsvåg - Hammerfest - Sørkjosen - Tromsø
Dash 8
Sete: OC/3A

Jeg hadde allerede blitt "pre-boardet" så når fotografen var fornøyd så stod vi fortsatt ute og pratet litt videre. Og siden kontakten allerede var god så kunne jeg ikke annet en å spørre pent om å få være gjest i cockpiten på første strekket opp til Vadsø. Det gikk helt fint for kaptein og styrmann så da tok jeg til venstre ved dør 1L på Dash 8 og havnet på det vi kan kalle sete "0C" eller "jumpseat". Pax'en var på, jeg var på, bag's var ombord. Vi fikk clearance til start osv. Og snart var vi avgårde. Estimert flytid på denne sektoren var ca 45 minutter. På flightplan var det blitt filet en cruise-høyde på 21000 fot, men det var visstnok litt uøkonomisk, så da requestet PNF 17000 fot i stedet, og det fikk vi.

Det var rett og slett en fornøyelig tur. Og snart var vi tilbake der jeg startet dagen. Vadsø. Her skulle det være crewbytte, så jeg takket pent for turen og flyttet litt lenger bak i flyet til 3A som ble mitt hjem de neste timene. Skydekket ble erstattet av spredte skyer og masse sol.

Herifra og til Tromsø har jeg egentlig ikke så mye enn å si. Mer en bare WOW!
Fra VDS til TOS satt jeg vel eigentlig bare med øynene ut vinduene og jeg satt vel bare og måpte. FOR et vakkert land vi har. Og på noen steder lengst nord så det ut som en helt annen planet der ute.

Mellom HVG og HFT hadde pilotene god tid så da ble det en elegant flyby av Nordkapp-platået med dertil tilhørende fotografering. Jeg var ikke den eneste ombord som nøt sikten for å si det slik! Rett etterpå fløy vi inn i skyene igjen og det var ganske grått i Hammerfest. Skyene forsvant igjen på vei inn mot SOJ. Og siste hoppet herfra og til TOS ble en ny høydare. Vi fløy først ut en fjord og deretter inn enn annen, klatret litt høyere og overfløy Lyngsalpene som et av de siste høydepunktene før landing i TOS.

Så mye mer en det har jeg ikke å si om denne WF937 egentlig. Det var en opplevelse. Neste gang jeg tar en Norge Rundt skal jeg ta en av turene som går enda senere på kvelden for å se det i enda mer spennende lys og samtidig se midnattssola fra lufta!

Polaris og BSSW's rapport fra 2009 beskriver vel en av disse turene i ganske god detalj, og denne var definitivt blant inspirasjonskildene til at jeg er på denne turen nå!

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ebeltet+festes

I alt som skjedde i Alta så begynte mobilen min å gå tom for strøm så det blir ikke så veldig mange bilder fra denne turen. Men jeg fikk nå tatt noen bilder med "backupkameraet."

Ankom Tromsø og tok en taxi inn til Amalie Hotell. Veldig fint og greit privateid og drevet hotell med hyggelig betjening og gode priser.

Nå var jeg usannsynlig sulten etter en lang dag med mange inntrykk så da tok jeg turen ut for å spise. Endte tilslutt på Steakers og finn en deilig biff og en Cola

Ble en kjapp utepils i finværet. Men jeg var ganske trøtt så det ble en tidlig kveld. Var vel i seng rundt kl midnatt.
Old 24-07-2013, 16:45   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Skal prøve å fylle inn med litt bilder sånn etterhvert. Turen pågår jo enda så jeg anbefaler å ta en tur innom bloggen min for noen bilder der...

Last edited by Twin Otter; 24-07-2013 at 16:48.
Old 24-07-2013, 20:42   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty

Dette er bare så herlig!
Tusen takk for at vi får bli med
Old 24-07-2013, 21:40   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk for flott rapport, OG at du tar deg tid til å dele med oss..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 22:26   #11
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
16.07.2013 kl 18:40
WF696 Tromsø - Kirkenes
Dash 8-300 LN-WFP
Sete: 7A

Det var klart for turens først tur i en -300 maskin. Og jeg kan med en gang slå fast at benplassen her var definitivt best på Widerøe's flytyper. Mulig der endrer seg når/hvis jeg får testet en av -200 maskinene.
Er det forskjell på de eldre og nyere 300-erene? De jeg har fløyet med av disse er de trangeste jeg har reist med hos Widerøe. Har riktignok ikke prøvd de nye Q400 heller, kun de som var i trafikk før understellsproblemene.
-200 er vel forøvrig helt lik 100, men med kraftigere motorer.
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 23:52   #12
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

En fin fin TR så langt dette. Gleder meg til fortsettelsen.

Det er noe HELT annet å fly med WF enn med de større maskinene/selskapene.

Men du er vel ikke hjemme nå? Du skal vel fly ut uka?
Old 25-07-2013, 12:17   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
En fin fin TR så langt dette. Gleder meg til fortsettelsen.

Det er noe HELT annet å fly med WF enn med de større maskinene/selskapene.

Men du er vel ikke hjemme nå? Du skal vel fly ut uka?
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg er fortsatt på tur ja. Får nok ikke fullført hele rapporten før jeg kommer hjem.
Old 26-07-2013, 09:27   #14
sexten
ScanFlyer Blue

Er det mogeleg å spørre kva budsjett du har på denne turen? Eller kva du reknar med å måtte bruke? Det fristar jo veldig med ein slik tur, spesielt i/rundt Lofoten og Nord-Noreg generelt, som svært mange (meg inkludert) er for dårlige til å besøkja. Men eg ser for meg at norske hotellprisar kanskje øydelegg litt for det som kunne vore ein "budsjettur"?
sexten is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 13:45   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Er det mogeleg å spørre kva budsjett du har på denne turen? Eller kva du reknar med å måtte bruke? Det fristar jo veldig med ein slik tur, spesielt i/rundt Lofoten og Nord-Noreg generelt, som svært mange (meg inkludert) er for dårlige til å besøkja. Men eg ser for meg at norske hotellprisar kanskje øydelegg litt for det som kunne vore ein "budsjettur"?
For ni netter på hotell rundt omkring betaler jeg i underkant av 9000.-

Ja, det er dyrt med hotell i Norge. Men det finnes definitivt rimeligere alternativ. Men jeg trengte forutsigbarhet og fleksibilitet så da ble det slik. Bestilte premium-rom på et av hotellene men det var forsåvidt bortkasta penger så det er definitivt mulig å gjøre dette billigere.

Legg merke til at jeg tok turen hjem midt i reisen og slappet av en stund. Så det er penger å spare på den måten også.
Old 26-07-2013, 14:21   #16
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

18julimap by nosalthe, on Flickr

Utrolig merkelig, våknet tidlig i dag også. Så da ble det å slå ihjel litt tid med litt surfing og sånn. Facebook og Twitter våknet plutselig til liv med mye kommentarer, likes, retweets på artikkelen i Avisa Nordlys.

Morsomt med de som mener jeg er et miljøsvin. Den påstanden faller jo på sin egen urimelighet. Flyene til Widerøe flakser og flyr uavhengig om jeg sitter på eller ikke. Kjør debatt!

Frokost åpnet ikke før klokken 0700, jeg hadde avgang fra hotellet 0715 så jeg snek meg til å spise litt før sju. Ikke noe problem. 2 egg og 2 glass juice senere var jeg oppe på rommet i 5 etg (Fin utsikt) og gjorde meg klar. Drosjen var noen minutter tidligere en avtalt. Kjapp tur gjennom fjellet til TOS. Kvelden hadde jeg en sjåfør som kjørte meg på skikkelig sightseeing. Trodde nesten jeg hadde booket rom på et høyfjellshotell. Men vi kom oss ned til slutt og Hotell Amalie lå jo ganske så sentralt. Uansett fremme på TOS. Bag sjekket inn og boardingkort printet ut. Litt mer frisk luft før jeg tok turen inn. Imens tok jeg noen telefoner for å organisere "noe"til litt senere.

18.07.2013 kl 08:25
WF883 Tromsø - Stokmarknes
Dash 8- LN-WID
Sete: 2A

Fin morgen-flight over til Stokmarknes. Egentlig lite å melde bortsett fra at etter at finværet kom ble det mindre notering av rapport underveis. I stedet satt man med øynene vendt ut av vinduene og begynte å kikke på vårt vakre land!

I Stokmarknes ville jeg ha en pause på ca to timer så da jeg ventet i TOS fant jeg ut at jeg skulle ringe til lufthavnvakta på SKN. Forhørte meg om muligheten til å ta en tur innom og om det var mulig å få bli kjørt ut på tarmac for å fotografere litt under oppstart og avgang på flyet jeg kom inn med. Fikk positivt svar så da vi hadde landet tok jeg turen landside, tok til høyre og fant fort frem til lufthavnvakta.

Ble ønsket varmt velkommen og vi fikk en god drøs om litt av hvert. Om turen jeg var på i tillegg til å snakke om sikkerhet og beredskap som er noe av det jeg driver med til daglig. Ikke lenge etter var det tid for avgang på LN-WID som skulle videre til Bodø. Vi satte oss i vaktbilen og kjørte litt ut med trygg avstand til maskinen som var i ferd med å starte opp.

LN-WID - Dash 8-100 by nosalthe, on Flickr

Ikke lenge etter taxet den ut. Vertskapet var i tillegg så serviceinnstilte at de gav en request til cockpit via tårnet om de kunne ta av i motsatt retning enn egentlig planlagt da det ville bli enda bedre bildemuligheter. Og dette synes pilotene var helt ok. Så da gjorde de det. Raust!

LN-WID - Dash 8-100 by nosalthe, on Flickr

LN-WID by nosalthe, on Flickr

Helt herlig! Takket etterhvert for besøket og beveget meg ut igjen. Kom i snakk med ei jente som egentlig skulle bli hentet. Men sjåføren hadde visstnok forsovet seg, så da ble det en taxi til Sortland på henne.

Ble faktisk litt mer planespotting før jeg dro. Denne gang i form av Lufttransport sin LN-LTD som var på ambulanseoppdrag.

Det ble etterhvert tid for å sette kursen videre.

18.07.2013 kl 11:10
WF885 Stokmarknes - Svolvær - Bodø
Dash 8 LN-WID
Sete: 9B/8A

Nå har det seg slik at flere plasser i turen oppstod noen "svarte hull" der man ikke fikk notert seg noe spesielt. Men det er muligens et tegn på at turene forløp som vanlig uten spesielle hendelser. På denne turen var det hvertfall ganske grått så det var ikke så mye å se på.

I tillegg var det kvinnelig kaptein på denne turen.

Last edited by Twin Otter; 26-07-2013 at 15:00.
Old 26-07-2013, 14:58   #17
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Takk takk! Fin fin rapport så langt. Ser absoulutt frem til fortsettelsen
Old 26-07-2013, 21:00   #18
jb1
ScanFlyer Rusty

Flott rapport. Du fikk fylt godt opp med flighter paa Flight Memory naa.
Old 26-07-2013, 21:08   #19
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Flott rapport. Du fikk fylt godt opp med flighter paa Flight Memory naa.
Hehe. Takk. Setter vel ny rekord i antall flights i år....
Old 26-07-2013, 22:34   #20
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Da jeg hadde landet i Bodø. Var planen å finne seg noe mat, tentativt å komme seg på Luftfartsmuseet. På vei ut traff jeg plutselig på kjentfolk fra Stavanger. Så da endte vi faktisk opp med lunsj på museet. God mat og hyggelig drøs. Vi fant ut at nå var det beste tidspunktet å se utstillingen. Ville ikke bli så god tid på de resterende stoppene i Bodø. Så da ble det en rask runde denne gangen. Men jeg fikk sett det viktigste. Må nok legge et nytt besøk der med god tid ved en senere anledning. Mye fint å se på.

18.07.2013 kl 14:40
WF759 Bodø - Mo I Rana - Trondheim
Dash 8 LN-ILS
Sete: 2D

På vei til Mo I Rana kom jeg inn i den filosofiske modusen igjen. Hvor mye penger hadde Widerøe tjent hvis jeg hadde handlet BOB på hvert eneste strekk. Nå har ikke Widerøe tid til å servere på alle strekingene men la oss gjøre et eksperiment. La oss si at jeg drakk en pils og spiste en boks med pringles på hver tur.det blir 80 krx 67: det blir 5360.-. det er mer en jeg betalte for flybilletten det.sprøtt! Hva er egentlig innkjøpsprisen på en boks med flyøl type Ringnes?

Ellers en rolig tur i grått vær. Typisk. Men været kan vi ikke gjøre noe med. I stedet skal vi være takknemlige for det finværet vi får.

I MQN var det crew-bytte så da tok bakkestoppet noe lenger tid. Jeg må si Widerøe har mange søte og hyggelige flyvertinner. Da hun kom ombord og så at jeg satt på 2D var det første hun spurte meg om hvilken leg jeg hadde kommet til nå så måtte jeg ærlig innrømme at jeg hadde kommet ut av tellinga. Men var hvertfall ikke halvveis enda.

Gjorde reiseloggen min (PDF) til favoritt i dropbox ved første anledning etterpå. Da blir den tilgjengelig offline på dingsen, eller ipaden om du vil...

Når du sitter oppe i lufta uten internett og lurer på når og når tid Widerøe flyr mellom Sandnessjøen og Mosjøen på tirsdager. Det er da du virkelig savner de gode gamle ruteheftene. Skulle kanskje hatt de offline på dropbox'n de også.
Reply

Posting Rules