![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 268
|
![]()
Hei, har sett en god del bilder av en Antonov 124 her på forumet på OSL...
lurte på om noen viste om den hadde noen faste tider når den kom eller om den bare stakk innom av og til? ![]()
__________________
Marius Risan 15 år Olympus E450 20-150mm Nikon Coolpix P510 24-1000mm (ifølge nikon) Canon EOS 60D 18-135mm Zoom H1 Audi Recorder http://www.flickr.com/photos/87878910@N08/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
De kommer når forsvaret/Rødekors har bruk for de.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 57
|
![]()
Fløy fra Gardermoen fredag kveld. Vi ble stående litt før take off og kapteinen orienterte om at en antonov skulle ta av før oss, derfor måtte vi vente minst to minutter før vi fikk ta av. Dette pga fare for turbulens om man tok av for tett på russeren.
Noen som kan forklare dette på en enkel måte? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Bak ett fly vil det oppstå Wake turbulense. På en måte krøller lufta seg. Lite fly lite turbulens, stort fly mere turbulense,Antonov mye turbulens. Kommer ett fly inn i disse virvelene kan flyet bli vondt å kontrollere og det er ubehagelig for passasjerene. Her ett bilde jeg tok på OSL som viser disse virvlene [IMG] ![]() Last edited by jameson82; 29-10-2016 at 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 57
|
![]()
Tøft bilde og god forklaring
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]()
Da forsvaret holdt på i Afghanistan var AN-124 ganske ofte på Gadermoen, det var russerne som sto for mesteparten av utstyrstransporten til og fra. (Tyrkerne i Pegasus Airlines tok seg stort sett av personeltransporten.) Oftest var det An-124, men også IL-76 og noen sjeldne ganger en AN-12. Disse kom innom omtrent annenhver uke, men nå er det bare sporadiske besøk av AN-124.
For å utdype litt mer om "wake turbulence" eller vingetippvirvler på norsk, skyldes de at lufttrykket på oversiden av vingen er mindre enn på undersiden av vingen. Det er dette undertrykket som skaper løftet flyet behøver for å kunne fly. På grunn av denne trykkforskjellen dannes det en luftvirvel når luften møtes ved vingetippen. Som jameson82 sier er det naturlig nok større og kraftigere virvler jo større og tyngre flyet er. Hvis du hører på radiokommunikasjonen mellom bakkekontroll og flyene vil du høre at pilotene på større fly bruker "heavy" bak sitt kallesignal for å indikere at de er store og tunge, nærmere bestemt flyet har mer enn 136 tonn maks startvekt. A380 bruker "super" bak kallesignalet for å indikere at den er enda større. Uten å gå i detaljer er det også strenge krav til minimumsavstand bak slike fly mtp. annen flytrafikk bak dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når skiftet Braathens ifra det første til det andre skjemaet ?? | rhusberg | Flyhistorisk forum | 3 | 01-02-2010 21:24 |
Antonov 12 og Il-76 på Gardermoen 18 mai 2006 | JanSev | Bilder & foto | 6 | 19-05-2009 09:01 |
Når går antonov på sola ? | B767 | Flyforum | 6 | 07-11-2007 16:22 |
Antonov til Gardermoen | learjet | Flyforum | 7 | 15-02-2007 00:28 |
Er det et sted det er mulig å få tak i antonov, tupolev 154 og Ilyushin 96 i sca | tsalom1984 | Samlerhjørnet | 1 | 04-04-2006 13:19 |