Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2012, 09:33   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
Default Thai A340-500 er historie

... ser ut til å være historie. Vi får se hvor de ender ...

Quote:
Thai International has withdrawn its four A345s from service.
Kilde: EAS
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 09:45   #2
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Thai A340-500

Var så heldig å få en tur med en av disse i 2010. Fantastisk flotte maskiner med topp komfort!

Disse har vel kun verdi som delemaskiner nå vel?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 10:42   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Thai A340-500

Har vært med disse på både OSL-BKK-OSL og BKK-SIN-BKK, og begge var imponerende turer.

Takeoff run for BKK-SIN må være den "lateste" takeoff jeg har noen sinne vært med på i en flymaskin.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 10:57   #4
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Thai A340-500

I mars sto de fleste av dem parkert sammen med Orient Thai sine gamle 747 som bare flyr sporadisk tilsynelatende ikke i bruk.

Synd! Aldri fløyet et mer komfortabelt fly!
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 12:13   #5
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
Thai Re: Thai A340-500

Fikk heldigvis en tur med A345'en foran gardina på en av de siste ordinære flightene fra Oslo med disse. Flotte fly, synd hvis de må på skroten allerede...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 17:10   #6
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,050
Default Re: Thai A340-500

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
I mars sto de fleste av dem parkert sammen med Orient Thai sine gamle 747 som bare flyr sporadisk tilsynelatende ikke i bruk.
I mars var de ennå i bruk, i alle fall et par av maskinene; A345 ble brukt til Los Angeles fram til 1.mai.
Hadde også fornøyelsen av å fly denne fra Oslo til Bangkok i biz en gang, og Bangkok-Los Angeles i Y nå i april.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 17:28   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Thai A340-500 er historie

Var det BKK-LAX som ble kuttet tidligere i år? Hvis ikke er det vel få andre fly i Thai sin flåte som klarer den ruta non-stop med rimelig last.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 17:52   #8
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,050
Default Re: Thai A340-500 er historie

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Var det BKK-LAX som ble kuttet tidligere i år? Hvis ikke er det vel få andre fly i Thai sin flåte som klarer den ruta non-stop med rimelig last.
Ja.
Ruta går nå med en 777 og mellomlanding i Incheon.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 19:20   #9
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: Thai A340-500 er historie

Helt utrolig, Thai fikk sin første i 2006 og nå i 2012 så er det bedre å sette dem på bakken og heller betale renter og avdrag med fortjenesten med andre fly, en å fly dem. Merkelig at det ikke finnes en rute der de i det minste gir possitivt dekkningsbidrag. Bruker disse dobbelt så mye drivstof som en 777 siden de er så uøkonomiske og er motorvedlikeholds kostnadene så store at dette ikke går rundt? og hvordan i allverden klarer SAS å tjene penger på sine A343??
Futura is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 20:54   #10
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Thai A340-500 er historie

Tja når en A340-500 er 40 tonn tyngre tomt og 95 tonn tyngre fullt lastet enn en A340-300, så ja, en bruker en god del mer drivstoff.

Drivstofforbruket er jo stort sett forbundet med å bære vekten av den økte lasten av drivstoff for flyene er stort sett like store.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 21:23   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,073
Default Re: Thai A340-500 er historie

Er det nå bare ek og sq som bruker flytypen? Hvor mange fly er produsert totalt?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 21:51   #12
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Thai A340-500 er historie

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Tja når en A340-500 er 40 tonn tyngre tomt og 95 tonn tyngre fullt lastet enn en A340-300, så ja, en bruker en god del mer drivstoff.

Drivstofforbruket er jo stort sett forbundet med å bære vekten av den økte lasten av drivstoff for flyene er stort sett like store.
...og tar med disse vektene kun 18 flere pax enn A340-300 - men har ca 2000 nm lengre range...

SAS kan fly med full load til absolutt alle aktuelle (og de fleste uaktuelle) destinasjoner med -300, så dette er et ekstrem range fly som tydeligvis ikke har sin berettigelse i markedet...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 21:57   #13
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,953
Thai Re: Thai A340-500 er historie

Det er bygget tett oppunder 380 A 340' av disse er der noen og 30+ 340 500 versjoner, så det er denne versjonen der er bygget ferrest av. har selv flydd med Thai sin 340 500 OSL-BKK i business, og det var en strålende opplevelse.
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 21:57   #14
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Thai A340-500 er historie

Det skulle inte alls förvåna mig om dessa 4 Airbus A340-500 kommer byggas om till VIP flygplan och bli regeringsflygplan/VIP jets i Mellanöstern.
Det finns flera VIP Boeing 747SP i Mellanöstern som är 30-36 år gamla, A450-500 är en fin ersättare till 747SP som VIP flygplan.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 22:24   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
Default Re: Thai A340-500 er historie

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Er det nå bare ek og sq som bruker flytypen? Hvor mange fly er produsert totalt?
37 maskiner ble bygget og de befinner seg følgene steder i følge Planespotters.net, som pleier være brukbart oppdaterte

Emirates 10
Singapore Airlines 5
Etihad 4
Thai 4 (lagret)
TAM 2 (lagret)
Qatar Amiri Flight 1
Airbus 4 (lagret.....tror noen av disse var planlangt til Kingfisher)
Son Air (tror ikke denne er i drift)
Government of Algeria 1
Arik Air 2
Government of Tunisia 1 (lagret/ikke levert?)
State of Kuwait (ikke levert?)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 00:32   #16
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Location: On top of ESSA
Posts: 80
Default Re: Thai A340-500 er historie

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
37 maskiner ble bygget og de befinner seg følgene steder i følge Planespotters.net, som pleier være brukbart oppdaterte

Airbus 4 (lagret.....tror noen av disse var planlangt til Kingfisher)
Två av dem är Kingsfisher, F-WWTG och F-WWTH. F-WWTG är målad i full Kingsfisher cs medan F-WWTH inte är målad men har röda motorer.
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 07:02   #17
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Thai A340-500 er historie

Noe for Jens og Jonas?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 07:49   #18
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
Default Re: Thai A340-500 er historie

Quote:
Originally Posted by ruby1968l View Post
Det er bygget tett oppunder 380 A 340' av disse er der noen og 30+ 340 500 versjoner, så det er denne versjonen der er bygget ferrest av. har selv flydd med Thai sin 340 500 OSL-BKK i business, og det var en strålende opplevelse.
Det er bygget enda færre A340-200 Er jeg heldig, så får jeg flydd en av de ca. 20 som er igjen i sommer!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2012, 15:53   #19
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Thai A340-500 er historie

Synd det der. Et fly med stort bedre plass bak gardina er det vel langt imellom...
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2012, 19:16   #20
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,050
Default Re: Thai A340-500 er historie

Quote:
Originally Posted by petru26 View Post
Synd det der. Et fly med stort bedre plass bak gardina er det vel langt imellom...
Så sant; Bangkok til LAX var 15 timer og 20 ca, hadde riktignok ledig sete ved siden av meg, men var kun oppe og strakk på bena et par ganger, veldig behagelig tur.
(nå er det vel bare å spare seg opp til SQ´s Biz A340-500 SIN-EWR )

En av flere TR´s fra tiden den fløy på OSL :

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52869

Last edited by Eirik; 20-06-2012 at 19:37.
Eirik is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thai A340-500 Fysikeren Småprat 22 10-01-2012 21:44
Thai A340-500 OSL 6 april 2010 JanSev Bilder & foto 10 06-04-2010 23:25
A340-300 og a340-500 svgspotter Flyteknisk forum 3 14-11-2009 09:58
Thai A340-500 inside at OSL 22.06.09. LN-DYA Bilder & foto 24 02-07-2009 03:44
Endelig! Velkommen Thai A340-500 putzmeister Bilder & foto 7 15-06-2009 17:43


All times are GMT +2. The time now is 09:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.